• längtar7580

överstimulering efter ET

Hej allihopa
    Har en fråga angående progesteron och överstimulering.
    Gjorde min ET för 4 dagar sen och sen dess tar proggisar 3 gånger om dagen. Började förrigår med svullen mage, får inte ens på mig byxor. Ser ut som jag är i sjunde månaden. Idag är det likadant fast idag har jag ont som stark mensvärk och illamående har börjat kicka in. Känner mig som förstoppad . Brukar proggisar ge sådana biverkningar? Lite rädd att jag vara överstimulerad. Min första ivf..

• Svar på tråden överstimulering efter ET
  • rudbeckia

Hur mår du nu?

Ring och prata med din klinik och berätta om dina symtom.
    Var vaksam på hur mycket du kissar, ställ dig på vågen så du har koll på om du går upp i vikt och ha koll på om du börjar känna dig andfådd.
    Det är inte progisarna som orsakar det hela utan det är IVF behandlingen i sig och enligt min läkare är det egentligen äggmognadssprutan som är orsakande.

• längtar7580

Hej rudbeckia

Tack för svaret. Fortfarande svullen och bubblar som bara den i magen. Har kunnat gå på toa..men vart svårt. Krystat som en idiot. Har börjat kissa lite mer nu, under natten. Men tror det beror på ovitrellen. Har gått upp 3 kg också..vägde mig idag. Ska ringa kliniken och fråga. Mensvärken har dämpat sig lite..tror inte det har blivit nått . Har inte mycket förhoppningar

• phillipha

Det låter som att du har blivit överstimulerad. Det finns en risk att du har samlat på dig vätska i magen. Enkelt kan man säga att de tomma äggblåsorna fyller på sig med vätska (vilket är normalt) men om man då blir gravid så producerar kroppen en massa mer hormon och då fortsätter äggblåsorna att fylla på sig trots att dom eg är fulla och då börjar dom läcka. Vätskan läcker då ut i buken. Den samlas där och trycker på organen.

du måste åka in till sjukhus för kontroll! ev måste du bli tappad på vätska!

• längtar7580

Hej rudbeckia ...förlåt för så sent svar. Det har varit ok, behövde inte komma in eftersom jag hade inte så mycket problem med kisseriet. Fick avvakta ochse. Efter 2 dagar så gick det över..men fortfarande svullen. Har fått många biverkningar från progesteronet. Hoppas inte för mycket...litar inte på grav symtom heller. Ska testa nästa vecka på söndag. Är på ruvardag 8. Känner inte mycket..förutom lite illamående, och ömma bröst. Som sagt har inga förhoppningar.

• rudbeckia

Jag fick också symtom och var inne och kollade mig i förgår, men det var falskt alarm. Är lite nojig eftersom jag blev överstimulerad förra gången 2008. Känner inget nu heller och vågar inte hoppas på något, troligen är alla symtom bivärkningar, jag mår också illa... suck

Vi har samma test dag tror jag, 10 Mars? Men jag är bara på ruvdag 5 ännu så länge, klinikerna verkar ha lite olika regler när det gäller test dag.

• längtar7580

Hoppas vi båda plussar . Jag har inte så stor chans med mitt amh som är låg. Ändå så fick dem 10 ägg och 9 som blev befruktade. 4 till frysen och en till mig. Tycker ruvningstiden är jobbig...man hoppas och tvekar samtidigt. Blir inte bättre med alla dem falska symtom.

Förstår din rädsla..har hört att överstimulering är väldigt farligt och gör super ont. Vi kanske kan följas åt rudbecka?

Idag känns det som alla symtom har försvunnit. Har fortfarande ömma bröst..lite molvärk. Annars nada

• rudbeckia

Följer gärna åt.
    Det var en jätte bra skörd du fick och att så många klarade sig till frysen!
    Det är jobbigt att kastas mellan hopp och förtvilan hela tiden, den här omgången fick jag ut 14 ägg men bara ett klarade sig. Tydligen hade flera spermier befruktat 7 st och då blev de otjänliga och resten tog sig inte. Jag var så glad över 14 och tänkte att nu måste väl gå vägen och sen ringde dagen efter äggplock och sa att bara ett klarat sig... det blev verkligen ett antiklimax och vi blev så besvikna. Det här är/var tänkt som vårat sista försök och sen tänkte vi ge upp med syskonförsök och nöja oss med underbara son vi har men det kändes som ett snörpligt slut.
    Så om den här ruvningen inte ger något så tänker vi göra ett till försök i vår, men sen får det vara nog.

Känner mig till och med besviken över att överstimuleringen har avtagit för det brukar vara ett positivt täcken om den accelererar efter ET.

• längtar7580

Jag förstår dig..känner samma sak. Efter nästan 2 års försök med massa pergo och inseminationer gav vi upp och sökte hjälp. Haft så jobbigt med alla hormoner

och önskar denna är första och sista gången. Har alla symtom jag jan tänka mig..omg..det är så jobbigt att inte veta. Försöker inte tänka på det, men det går inte. Har fått en stark biverkning av proggisar ..är helt förstoppad sen 5 dagar. Inte undra på att min mage är svullen . Har TD den 10 mars..men samtidigt vill jag inte ens komma till den

den dagen jag ska testa. Är så himla rädd. Orkar inte bli besviken igen...

Vi oroar oss för mycket ...vi får hålla tummarna för varandra. Hur mår du av alla biverkningar? Mina går upp och ned, igår kväll hade jag en stark mensvärk, trodde mensen skulle komma och blev så ledsen...idag har det lugnat ner sig..fattar noll

• rudbeckia

Alla bivärkningar är borta nu, det enda som finns kvar är illamåendet när jag blir hungrig men det har jag haft sedan jag började med sprutorna .
    För övrigt känner jag ingenting och det gör mig galen, jag vill testa nu men jag vet att det är ingen idé att tjuv testa, när jag blev gravid med sonen testade jag minu på RD11 svagt pluss på RD13 och start plus på RD14. På söndag är jag på RD 14 så jag får försöka hålla mig tills dess.

Hur går det för dig med bivärkningar eller känner du något, har magen kommit igång?

Svar på tråden överstimulering efter ET