• Fidelis ad urnam

Livrädd för att sövas inför undersökning av livmodern :-(

Min man och jag (mest jag om vi ska vara helt ärliga) ska genomgå en missfallsutredning och en av undersökningarna innebär att jag ska sövas för undersökning av livmodern. Just den undersökningen ger mig panik. Sedan jag fick veta om detta i onsdags har jag haft en krypande ångest i kroppen, känt mig konstant ledsen och stundtals fått känslor av panik. 
    Idag frågade en av damerna i klassen mig hur jag mår, jag svarade men satt sedan med gråten i halsen under resten av lektionen. Fick fly därifrån så snart lektionen var slut, körde till närmsta parkeringsruta och bröt samman.
    Satt i bilen och grät hejdlöst i kanske 30-40 minuter.
    Jag känner mig värdelös som dels inte kan behålla ett barn och sedan verkligen känner att jag inte kommer klara av att bli sövd inför denna undersökning.

Ni som nu vill påstå att det bara är att bestämma sig eller att jag inte vill detta tillräckligt mycket kan gå och.....för ni vet inte vad ni pratar om. Det finns ingenting jag vill mer än att få ett barn. Men ångesten jag känner inför att sövas är paralyserande.  Jag vet inte hur jag ska komma förbi detta. Hur jag ska göra. 
    Är så rädd för att bli sövd, vill inte, klarar det inte...

Gråter 

• Svar på tråden Livrädd för att sövas inför undersökning av livmodern :-(
  • Anonym

Vet du varför du är så rädd för att sövas?

• Fidelis ad urnam
    Anonym skrev 2013-02-25 13:51:09 följande:
    Vet du varför du är så rädd för att sövas?
    Dels så avskyr jag tanken på att förlora kontrollen. Sedan så litar jag inte på sjukhuset i fråga, är jätterädd att de ska göra fel, att jag aldrig mer ska vakna upp
    Är rädd för att vakna upp och må jättedåligt. Bli kvar på sjukhuset.
    Avskyr detta  
  • Snäckan84

Prata med dem på mottagningen och förklara din rädsla.
    De finns nog fler än du dom är rädda för att bli sövda.
    Du kanske kan få träffa någon att prata med?
    Hjälp med att få lugnande innan op?

I vilket fall dom helst så prata med dem, lycka till!

• Fidelis ad urnam
    Snäckan84 skrev 2013-02-25 13:54:50 följande:
    Prata med dem på mottagningen och förklara din rädsla.
    De finns nog fler än du dom är rädda för att bli sövda.
    Du kanske kan få träffa någon att prata med?
    Hjälp med att få lugnande innan op?

I vilket fall dom helst så prata med dem, lycka till!
    min syster, som har blivit sövd, tipsade om lugnande hon också. Men som det känns nu behöver jag lugnande från nu tills jag ska sövas och jag har inte ens fått tid för det ännu Kommer inte ens kunna åka till sjukhuset för att skriva in mig ju
  • Anonym

Är du enbart rädd för sövningen? Jag har blivit sövd en gång, frivilligt precis som du nu. Gjorde en plastikoperation och jag räknade typ med att jag skulle dö eller få hjärnskador. Var jätterädd! Men som du ser klarade jag mig ;) Jag resonerade som så att de flesta som sövs är gamla och sjuka, och det går ändå nästan alltid bra :) Själva sövningen som sådan var inte heller hemsk och gick på ett kick, innan jag visste ordet av var jag vaken igen, trots att jag gjorde en ganska lång operation. Skulle nog kunna göra den proceduren hur ofta som helst, att vara gravid och föda däremot är ju det hemska!

• Kerubmamman

Om du inte känner dig trygg med ditt sjukhus, kan du inte söka dig till något annat sjukhus? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Duckan

Jättejobbigt, Fidden! Har ingen annan tröst än att jag kände lite likadant, men hann sen inte tänka mer för poff så sov jag.
    Försök tänka att det är för att du/ni ska kunna få hjälp.
    Min vän fick tre missfall, alla kring v 25 och för henne var cerklage det avgörande och idag har hon två barn.

• Fidelis ad urnam
    Kerubmamman skrev 2013-02-25 13:58:33 följande:
    Om du inte känner dig trygg med ditt sjukhus, kan du inte söka dig till något annat sjukhus? 
    tror inte de går med på det. kostnader och landsting mm
  • Anonym

Kan de inte göra halvnarkos då, så slipper du sövas?

• missan75

Jag har sövts några gånger och het också varit rädd innan. Förstår dig precis gällande att förlora kontrollen. Det som fick mig att slutligen våga var att fokusera på utgången. Vad skulle sövningen slutligen ge mig och innebära för mig.

Svar på tråden Livrädd för att sövas inför undersökning av livmodern :-(