• Anonym (Elin)
    Äldre 25 Feb 14:56
    23778 visningar
    11 svar
    11
    23778

    Katt som drar rumpan mot golvet.

    Vår ena katt har dragit rumpan mot golvet en stund nu, så jag funderar på om hon gör så för att "torka" sig, eller om det är något annat? Jag kan inte särskilt mycket om kattsjukdomar, men kan det ev. vara mask? Eller någon som har tips..?
    Detta är första gången, och hon gjorde det direkt efter att hon kom ut från lådan.

    I övrigt är det en mycket frisk, busig och kelig katt. Äter bra samt gör ifrån sig på lådan bra.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-25 14:57
    Oj, såg nu att jag lagt tråden på ferl ställe.. :/

  • Svar på tråden Katt som drar rumpan mot golvet.
  • Äldre 25 Feb 14:58
    #1

    Det kliar? Mask?

  • Äldre 25 Feb 14:58
    #2

    Låter som det kan vara mask eller en irritation i rumpan. Det är inte något katter gör normalt.
    Skulle ta kissen till veterinären eller ringa veterinären och höra  

  • Anonym (Elin) Trådstartaren
    Äldre 25 Feb 15:08
    #3

    Såg nu att hon tvättade sig, hon har vart lite lös i magen och det hade fastnat lite i pälsen.
    Tack för svar :)

  • Äldre 25 Feb 15:48
    #4

    Skulle nog avmaskat iaf. Om du inte nyss gjort det..

  • Äldre 25 Feb 16:23
    #5

    Både katter och hundar gör så för att tömma analsäckarna. Inte så fräscht, men viktigt! Annars blir de inflammerade och blir till ett problem. Googla analsäck- katt!

  • Äldre 25 Feb 18:12
    #6
    victory tilly skrev 2013-02-25 16:23:54 följande:
    Både katter och hundar gör så för att tömma analsäckarna. Inte så fräscht, men viktigt! Annars blir de inflammerade och blir till ett problem. Googla analsäck- katt!
    Fast det brukar lukta fan om det :S
  • Äldre 25 Feb 18:57
    #7

    Jag har haft katt och han behövde aldrig torka gumpen på golvet

  • LunaLu­natic
    Äldre 25 Feb 19:03
    #8

    Min katta gör det pga analsäckarna.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Äldre 25 Feb 19:20
    #9

    En katt hos oss har gjort det, han hade mask. SÅ jag rekommenderar avmaskning,


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 25 Feb 22:33
    #10

    Här gör de så när det har fastnat bajs i rumpan, men självklart kan all typ av irritation i rumpan orsaka den typen av beteende.

    Var det bajs där var det antagligen orsaken, inget mer med det.  

  • Äldre 25 Feb 22:35
    #11
    LunaLunatic skrev 2013-02-25 19:03:54 följande:
    Min katta gör det pga analsäckarna.
    Samma här. Luktar katten illa där bak så kan det vara bra att försöka försiktigt tvätta med en ljummen tvättlapp och se om det löser saker och ting. Kan även vara bajs som hänger i pälsen etc. Min katt gör så ofta utan att ha mask eller vara sjuk.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
Svar på tråden Katt som drar rumpan mot golvet.