• Rosdraken

dålig /obefintlig viktuppgång

har en tös på 8 månader nu som är konstaterad mjölkprotein allergiker, gluten eller vete allergiker (väntar på provsvar är det inte gluten har vi genom provokation kunnat konstatera att hon inte alls mår bra av vete) samt soja + alla soja släktingarna tex fruktkärnmjöl, jhannes bröd och ärtor osv.

Hon reagerar lite olika på allegierna verkar det som, alla ger henne ont i magen men mjölken gör henne sten sten hård och hon får jätte ont skriver i flera timmar var gång hon får i sig (runt 5 timmar i sträck) kommer alltid i samband med att hon fått i sig mjölkprotein, trött
    Gluten/vete gör henne lös, hon kräks, trött, mag ont men lite olika hur länge det sitter i kommer alltid när hon fått det i sig ca 30-60 min efter men varar mellan 30 min till 4-5 tim. både mp och gluten/vete verkar komma i attacker när hon har ont stegrar sig för att sen minska.

soja har vi inte fått provocera så hårt så kan inte inte säga exakt hur hon blir mer än skriker i flera timmar och verkar ha jätte ont i magen var gång.

nu har de på barn motagningen och vi börjat se en viktkurva som inte pekar riktigt åt rätt håll      

vid 6 månader vägde hon 6960 g  (syskonen vägde  6725 (5mån) och 7385 (6 mån) )

vid 7 månader vägde hon 7330 g (syskonen vägde 7705g och 7670g) 

nu vid 8 månader vägde hon idag 7090 g ( syskonen vägde 7930 g och 8115 g) då har hon gått ner ca 300 g på en vecka pga av vete/gluten provokationen med. hon vägde 7430 g när vi började provocera 1 v sen.

däremot har hon följt den längdkurvan som syskonen har hållit så hon är 68,5 lång och de var 67,5 och 67 långa vid 8 mån.

vi har sen strax innan jul tagit bort allt de hon är allgergisk mot men sista veckan gett henne vete/gluten för att prov skulle tas idag. Så nu är hon tillbaka på sin vanliga diet igen .

är det någon som känner igen sig?

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-12 19:01
    hon ökar forfarande inte så det stör

vi är uppe i hela 7350 och 70 cm och nu är hon snart 10 månader!

Tycker vi borde ha kommit tillrätta med alla allergier nu ändå ökar hon så dåligt.

när hon var 6 mån vägde hon ju 6960g och var 65 cm så hon har ju växt 5 cm på 4 månader men bara ökat 390 g på samma tid :(
  • Svar på tråden dålig /obefintlig viktuppgång
  • kiwi81

Hej!

Jag har en dotter i samma sits som din dotter, men min dotter är 10 månader (snart 11). Hon är konstaterad mjölkallergiker genom provokation (negativ på pricktest). Vi slutade med mjölk när hon var 2 månader (jag helammade, så jag fick sluta helt med mjölk). Hennes symtom var snuva, eksem och väldigt mycket skrik / ont i magen och dålig nattsömn samt dålig viktuppgång. Hon blev en helt annan bebis när jag slutade med mjölken. Glad och nöjd och sov gott på natten. Snuvan försvann också (så det blev väl lättare för henne att ammas), men eksemen bestod. Hon tog snabbt igen vikten och har legat runt mittkurvan på vikt och längd. På 6 månaders kontrollen vägde hon 6910 g och var 66 cm lång.

Nu på 10 månaders kontrollen vägde hon bara 7475 g och var 69,3 cm. Alltså på -2 SD på vikt och -1 SD på längd. Hon har sovit jätte dåligt i flera månader och verkar ha ont i magen. Nu har jag i ren desperation plockat bort all mat och kör bara amning + neocate spoon - gröten sedan 2 dagar tillbaka. Jag tror att hon reagerar på Althera också, men är osäker. Men än så länge har det inte blivit bättre med nattsömnen, hon verkar fortfarande ha ont.

Hur har ni bekräftat allergierna? Jag funderar på att be om ett blodprov, känns helt hopplöst just nu! 

(Hennes 2 bröder vägde nästan 11 kg på 10-månaders kontrollen, men de är ju killar, så svårt att jämföra.) 

• Rosdraken

vår tjej tålde inte atheran och nutramigen än är det bara neocaten som går bra.

Vi har fått göra pricktest som var negativet (vilket de sa redan innan att det skulle visa så vet inte varför det gjordes.....hon var då 5½mån)  De skulle ha tagit gluten prov då med men det glömde läkaren (hur man nu glömmer en sån sak?!!)

vi tog bort glute, ägg, soja och fisk i mitten på dec (mjölkproteinet tog vi bort när hon var 4 mån)

Nu har vi de senaste veckorna provocerat med allt hon tidigare reagerat på utom mjölken som vi redan fått bekräftad genom provokation tydligt (eftersom hon reagerade så starkt vill de inte vi testar innan 1- 1½ år som tidigast).  

Vi började med fisk + ärtor (soja släkting) vilket ledde till en tjej som skrek i 5 timmar och hade riktigt ont, då vikste vi inte om det var fisken eller ärtorna så gav enbart fisk + potatis inten reaktion alls (+ normal avföring) på 4 dagar (fick en gång per dag). Sen testa vi vete/gluten vilket ledde till en jätte ledsen liten tjej som fick diaree och spydde massor efter varje måltid samt kräkning på natten. Detta höll på 2 dagar ringde barn mot och fick hålla upp 4 dagar (till vi fick tel tid med läkaren) under de dagar hon inte fick vete var hon ok ingen diaree eller kräk. Sen bestämdes att hon skulle få gluten en vecka för att test skulle tas och då började både kräkningar o diareen igen (!!) + att hon var ledsen och verkade ha riktigt ont efter maten. Så vi ska få svar på gluten provet i morgon men de (läkare + dietisten) har utifrån hur hon reagerat redan konstaterat att det antingen är gluten eller vete allergi utifrån hennes reaktion.

Sen testa vi ägg utan problem, sojan reagerade hon på + släktingarna men det var väldigt olika i hur kraftig reaktion hon fick där så läkaren tror det kan vara så att hon reagerar på sojan mest för den är så lik mjöklproteinet så kroppen lurar sig själv lite där.

Så summan av det här är att hon ska undvika gluten/vete (vet mer exakt i morgon), soja och mjölkprotein och så ska vi köra till hon blir 1 år då ska vi provocer igen             

• Rosdraken

hon ökar forfarande inte så det stör

vi är uppe i hela 7350 och 70 cm och nu är hon snart 10 månader!

Tycker vi borde ha kommit tillrätta med alla allergier nu ändå ökar hon så dåligt.

när hon var 6 mån vägde hon ju 6960g och var 65 cm så hon har ju växt 5 cm på 4 månader men bara ökat 390 g på samma tid :(

hon får 6 mål per dag men äter bra 3 av dem men då äter hon riktigt bra (de mål hon äter bäst är tack o lov frukost gröt, lunch alltid lagad mat och middag alltid lagad mat alla mål har extra fett och berikningspulver)

men vi erbjuder mat ofta så hon kan äta om hon vill (frukost, mellis, lunch,mellis, middag, nattmål)     

• acento

Våran dotter är allergisk mot det mesta med! Också väldigt liten prick! Mellan 10-13 månader ökade hon 50 g mellan 6-10 ökade hon 200 g!

Vi erbjuder också mat hela tiden men ändå händer inget!

Hon är iofs väldigt petig i maten så hon äter kanske ett bra mål om dagen, resten sitter hon mest och kastar omkring! När vi var på 1-års kontrollen vägde hon strax över 9 kg! Så innan 10 månader gick hon upp enligt kurvan men sen sa det stopp! Vi varåt tid för fler utredningar för allergier men jag förstår din frustration!!

Svar på tråden dålig /obefintlig viktuppgång