• strangeryoutwo

Billigare att göra egen barnmat?

Är det billigare än burkmat? Jag tycker inte det verkar så. Men vill höra om någon annan har försökt att räkna på det.

• Svar på tråden Billigare att göra egen barnmat?
  • Masken84

Gör man egen kan man göra storkök och då per portion blir det billigare. Ge samma mat som ni äter?

• strangeryoutwo
    Masken84 skrev 2013-02-25 16:38:55 följande:
    Gör man egen kan man göra storkök och då per portion blir det billigare. Ge samma mat som ni äter?
    Fast när jag köpte en påse morötter och mixade tyckte jag att det knappt blev någonting. Det ser mindre ut när det är mixat än innan.
  • strangeryoutwo
    kaffeamanda skrev 2013-02-25 16:40:43 följande:
    Burkarna innehåller ju nästan bara vatten .Det är mycket billigare att göra egen
    Ska man blanda ut själv med vatten eller ersättning då?
  • kaffeamanda
    strangeryoutwo skrev 2013-02-25 16:45:37 följande:
    Ska man blanda ut själv med vatten eller ersättning då?
    Man kan blanda ut lite grann för en bättre konsistens. Ofta ser det ut som att barnen äter mindre när de får hemlagad mat men det är för att burkmaten är så utspädd
  • längtan09

Ja, det blir billigare att göra själv. Det var i alla fall min uppfattning när jag gjorde till sonen. T. ex majspuré, man köper en stor burk med majs, mixar, späder med vattnet kornen ligger i, fryser in i portioner. Att göra det kostade lika mycket som två burkar, ger bra mycket mer än två burkar. Jag frös in i iskubsformar, då var det bara att på morgonen plocka upp rätt mängd i en tallrik, lägga i kylskåpet och sen var det bara att värma vid lunch och middag. Funkade även bra om man skulle iväg för det var ju atomatiskt kylt. 

Det är inga "dåliga" ingredienser i burkarna, däremot är det för lite. Plus gjorde ett test för ett par år sedan, det visade att det var mer järn i den hemlagade maten och järn är ju väldigt viktigt för växande barn. Det var dessutom ingen superspeciell mat de jämförde, utan det var vanlig köttfärssås om jag inte missminner mig.

Jag gjorde egen mat till sonen från 4 månader, sen när han lärt sig äta allt och tuggade bra så fick han av vår mat. Det enda jag fick tänka på då var ju att inte salta fören jag tagit hans portion. Då blir det verkligen billigare, med tanke på att man ändå oftast får mat över.

Har man möjlighet att frysa in storkok kan man ju köpa mycket köttfärs när det är extrapris t. ex och göra många portioner.  

Sen gör ju alla så klart som dem vill, det finns inga rätt och fel, men har man tiden är det mer ekonomiskt med hemmagjord mat :) 

Mamma sedan juni 2009
  • skogsvitter

Klart att det är billigare att göra egen mat, det säger väl sig självt??
    Dessutom innehåller burkarna nästan bara vatten och väldigt lite näring, du betalar alltså för det du lika gärna kan få hemma i din egen kran för bara några ören...

Att det ser mindre ut när det är mixat än i fast form är ju också självklart, det är ju samma sak som med potatismos. Det ser ju mindre ut när man mosat, en potatis blir ju tex knappt något alls på tallriken. Fortfarande är det ju samma mängd det rör sig om.

• cloudberry79

Klart det är billigare. Jag köper ingen barnmat, utan ger av den mat vi äter. Vi kör BLW, men man kan ju helt enkelt mixa det man själv sätter på tallriken, bara man lagar det utan salt och undviker sånt som bebisar inte får äta. Äter man något med spenat kan man ju göra något annat eller ge en burk den dagen typ.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Billigare att göra egen barnmat?