• MattssonE

Icke CSN-berättigad utbildning - varifrån får man då stöd?

Hejsan. 

Jag har hittat en distansutbildning som jag vill läsa, den är på ca 1,5 år. Eftersom att skolan inte erbjuder studier på plats utan endast på distans, så är den inte CSN-berättigad. 

Finns det någon annan myndighet man kan få bidrag och/eller lån ifrån? Eller hur ska man försörja sig samtidigt (förutom extrajobb då)? Någon som har erfarenhet? 

• Svar på tråden Icke CSN-berättigad utbildning - varifrån får man då stöd?
  • Yas

Hej står det tydligt att du inte kan få csn?

Jag studerar Naturkunskap på distans och kommer endast att vara i skolan vid ett tillfälle, för slut provet.
    Jag får csn för det. 

• MattssonE
    Yas skrev 2013-02-25 16:46:13 följande:
    Hej står det tydligt att du inte kan få csn?

Jag studerar Naturkunskap på distans och kommer endast att vara i skolan vid ett tillfälle, för slut provet.
    Jag får csn för det. 
    Ja det står tydligt. 

Ja men det beror nog på att du faktiskt är på skolan vid ett tillfälle, eller rättare sagt att skolan erbjuder fysiska studier/provtider utöver distans. Denna skolan har bara distansutbildningar..  
  • Harmagedon

Tyvärr är det nog så att det inte finns annat statligt stöd att få. Du kan kolla efter privata stipendier.

Många utbildningar som funkar som din vänder sig till folk som vill studera vidare när de redan har ett arbete.

• BuoBä

Då får man jobba extra eller leva på sparade pengar. Det finns ingen annan än CSN som ger lån/bidrag vid studier.

Man kan prova att söka alla fonder man hittar, men då ska man ju ha lite tur och bli utvald.

• Sykepleie

Det har nog inte med att utbildningen är distans utan är nåt annat som gör att den inte är CSN berättigad. Alla utbildningar som är CSN-berättigade är det oavsett om de är på distans eller inte.

• MattssonE
    Sykepleie skrev 2013-02-25 17:16:19 följande:
    Det har nog inte med att utbildningen är distans utan är nåt annat som gör att den inte är CSN berättigad. Alla utbildningar som är CSN-berättigade är det oavsett om de är på distans eller inte.
    Jo det handlar visst om att den är på distans, att den BARA är på distans. Den här skolan erbjuder bara två olika utbildningar, och de kan BARA läsas på distans. Det finns alltså ingen som helst möjlighet att studera eller göra prov etc på skolan, och därav är den inte CSN-berättigad. 

De andra distanskurser/utbildningar är CSN-berättigade därför att skolan som erbjuder den även erbjuder fysiska kurser på skolan.  
  • Sykepleie

Jag har studerat bara på distans, utan några träffar på skolan och det var en CSN berättigad utbildning... Vad är det för utbildning du ska gå?

• LängtansBlåaBlomma
    MattssonE skrev 2013-02-25 18:10:21 följande:
    Jo det handlar visst om att den är på distans, att den BARA är på distans. Den här skolan erbjuder bara två olika utbildningar, och de kan BARA läsas på distans. Det finns alltså ingen som helst möjlighet att studera eller göra prov etc på skolan, och därav är den inte CSN-berättigad. 

De andra distanskurser/utbildningar är CSN-berättigade därför att skolan som erbjuder den även erbjuder fysiska kurser på skolan.  
    Hej jag tror du har fel tyvärr. Är det utanför komvux och högskolan?
  • snedtak

Får jag fråga vilken utbildning det handlar om? Studiestödsförordningen säger inget om att det är omöjligt att godkänna svenska skolor där utbildningarna endast ges på distans. Vissa restriktioner för distansutbildningar som ges av samordnare utanför EU finns.
    Studiestödförordningen:
    http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=2000%3A655&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR

Däremot finns det utbildningar som inte är godkända av CSN av andra anledningar. Exempel på kan vara utbildningar till massageterapeut eller nagelteknolog. Vissa av dessa skolor löser det genom att man har ett avtal med en privat långivare som erbjuder studentlån. Kan du kolla om detta gäller din skola? Har man en bra relation med sin bank kanske man kan göra ett eget avtal. SEB verkar också ha någon form av studentlån som riktar sig mot studenter.

Annars är det nog stipendier och extrajobb som man får förlita sig på.

• MattssonE
    snedtak skrev 2013-02-25 18:31:03 följande:
    Får jag fråga vilken utbildning det handlar om? Studiestödsförordningen säger inget om att det är omöjligt att godkänna svenska skolor där utbildningarna endast ges på distans. Vissa restriktioner för distansutbildningar som ges av samordnare utanför EU finns.
    Studiestödförordningen:
    http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_ lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_ err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3 DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BF REETEXT%7D=&BET=2000%3A655&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D =%C5R%2CLPNR

Däremot finns det utbildningar som inte är godkända av CSN av andra anledningar. Exempel på kan vara utbildningar till massageterapeut eller nagelteknolog. Vissa av dessa skolor löser det genom att man har ett avtal med en privat långivare som erbjuder studentlån. Kan du kolla om detta gäller din skola? Har man en bra relation med sin bank kanske man kan göra ett eget avtal. SEB verkar också ha någon form av studentlån som riktar sig mot studenter.

Annars är det nog stipendier och extrajobb som man får förlita sig på.
    Skolan är utanför Sverige. Den är i Danmark men erbjuder utbildningen på både svenska, danska och norska.

• Sykepleie

Då är det säker en privat utbildning och de är oftast inte CSN-berättigade.

Svar på tråden Icke CSN-berättigad utbildning - varifrån får man då stöd?