• MattssonE

Icke CSN-berättigad utbildning - varifrån får man då stöd?

Hejsan. 

Jag har hittat en distansutbildning som jag vill läsa, den är på ca 1,5 år. Eftersom att skolan inte erbjuder studier på plats utan endast på distans, så är den inte CSN-berättigad. 

Finns det någon annan myndighet man kan få bidrag och/eller lån ifrån? Eller hur ska man försörja sig samtidigt (förutom extrajobb då)? Någon som har erfarenhet? 

• Svar på tråden Icke CSN-berättigad utbildning - varifrån får man då stöd?
  • Yas

Hej står det tydligt att du inte kan få csn?

Jag studerar Naturkunskap på distans och kommer endast att vara i skolan vid ett tillfälle, för slut provet.
    Jag får csn för det. 

• MattssonE
    Yas skrev 2013-02-25 16:46:13 följande:
    Hej står det tydligt att du inte kan få csn?

Jag studerar Naturkunskap på distans och kommer endast att vara i skolan vid ett tillfälle, för slut provet.
    Jag får csn för det. 
    Ja det står tydligt. 

Ja men det beror nog på att du faktiskt är på skolan vid ett tillfälle, eller rättare sagt att skolan erbjuder fysiska studier/provtider utöver distans. Denna skolan har bara distansutbildningar..  
  • Harmagedon

Tyvärr är det nog så att det inte finns annat statligt stöd att få. Du kan kolla efter privata stipendier.

Många utbildningar som funkar som din vänder sig till folk som vill studera vidare när de redan har ett arbete.

• BuoBä

Då får man jobba extra eller leva på sparade pengar. Det finns ingen annan än CSN som ger lån/bidrag vid studier.

Man kan prova att söka alla fonder man hittar, men då ska man ju ha lite tur och bli utvald.

• Sykepleie

Det har nog inte med att utbildningen är distans utan är nåt annat som gör att den inte är CSN berättigad. Alla utbildningar som är CSN-berättigade är det oavsett om de är på distans eller inte.

• MattssonE
    Sykepleie skrev 2013-02-25 17:16:19 följande: