• Anonym (Vad göra!)

Knulla går tydligen bra, men inte fixa preventivmedel!

Jag har nyligen fått veta att min dotter, som nyss fyllt 13 har haft oskyddat sex med sin kille i över en månad! Självklart tycker jag att hon är på tok för ung, men vill dom ligga så kommer dom att ligga oavsett vad jag säger. Däremot sa jag till dem att jag kräver att de ska använda kondom och att de även ska gå till en ungdomsmottagning och fixa p-piller. Detta gick tydligen inte alls för det är ju så PIIIINSAMT! De har fått ett paket kondomer avmig, men när dom börjar ta slut måste dom gå till skolsköterskan eller ungdomsgården och hämta nya. Jag litar dock inte alls på att de kommer att gåra som jag säger. Kan jag som vuxen " hämta ut kondomer " åt min tonåring??

• Svar på tråden Knulla går tydligen bra, men inte fixa preventivmedel!
  • MissStrawberry

Du som vuxen kan köpa kondomer och ge till din dotter ja men helt ärligt så anser nog även jag att är hon inte vuxen nog att våga skaffa preventivmedel ska hon nog heller inte ha sex! Men dock svårt för dig att styra till 100 procent...

Jag tycker du ska kräva att ni tillsammans går på ett möte på ungdomsmottagningen där de får prata med er om preventivmedel osv för risken är stor att hon fortsätter att ha sex, slarvar med kondomer och plötsligt är gravid! Då hade det ju helt klart varit bättre om hon åt p-piller samtidigt som de använde kondom....

Har du frågat om hur hon skulle reagera om hon blev gravid och försäkrat dig om att hon inte hoppas på att det ska bli så...?

• linjes

Varför går du helt enkelt inte med din 13 åring till ungdomsmottagningen o ser till att hon får både piller och kondomer

• Elin 885

hm knivig sits!
    man får inte gå på p-piller om man inte är 15 år om det inte finns synnerligen starka skäl t ex blödarsjuka, det är heller inte alla som tål p-piller ts, utan behöver då miniopiller (vilket alla inte heller tål). jag vet inte hur det är med pessar, p-stav, p-ring och p-plåster vad det har för åldergränser dock. p-stav är bra om man är glömsk dock.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym

Det behövs nog att du följer med till ungdomsmottagningen dels då hon är så ung men iaf på min tid så var dom inte jätte sugen på att skriva ut piller till barn under 15 år om det inte var för tex extrem mensvärk

• Elin 885

rättar mig själv man kan tydligen få p-piller som 13 åring. www.folkhalsan.fi/Web/Apps/Faq/QA.aspx&questionId=8315
    men ts gå dit med din dotter, min mamma följde med mig första gången.
    men som sagt rikta inte in så mkt på p-piller eftersom alla inte klarar varken dem eller minipiller.

här hittade jag en bra sida med vad som erbjuds för p-medel idag
    www.umo.se/sex/Skydd-mot-graviditet/P-stav/

• SupersurasunkSara

Hur gammal är killen? Och jag håller med de andra som säger att du ska gå med din dotter. Gärna att killen går med samtidigt.

• Lufsan

Min mamma tog med mig till ungdomsmottagningen när jag började ha sex och var med mig på mötet med barnmorskan och vi kom överens om att p-spruta var bäst för mig. Så såg hon till att jag fick den var tredje månad. 

TS om du inte vill bli mormor så tycker jag att du ska ta tag i saken. Hon är 15 år och har inte mycket till konsekvenstänkande. Och se till att hon får något hon inte behöver komma ihåg som p-spruta, p-stav eller spiral.  

Köp även jättemånga kondomer och lägg på hennes rum.  

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Lufsan skrev 2013-02-25 17:40:35 följande:
    Min mamma tog med mig till ungdomsmottagningen när jag började ha sex och var med mig på mötet med barnmorskan och vi kom överens om att p-spruta var bäst för mig. Så såg hon till att jag fick den var tredje månad. 

TS om du inte vill bli mormor så tycker jag att du ska ta tag i saken. Hon är 15 år och har inte mycket till konsekvenstänkande. Och se till att hon får något hon inte behöver komma ihåg som p-spruta, p-stav eller spiral.  

13 menar jag såklart
    En dag i sänder.
  • Elin 885
    Lufsan skrev 2013-02-25 17:40:35 följande:

hon är 13 år!
Svar på tråden Knulla går tydligen bra, men inte fixa preventivmedel!