• nymamma12

För lite sömn på natten, 6 månaders

Hej! Undrar kort hur era 6 mån sover egentligen.. Alla olika, men vill bara höra.. Min lille har helammats och fått mat ca 2 ggr på natten, men ratar nu tutte o får ersättning sen tre v tillbaka. Har börjat med smakisar o gröt. Men det går lååångsamt och förstoppning kom ivägen. Han sussar tre ggr på dan. Förmiddag 1.5 h eftermiddag 1,5 och sen eftermiddag 30-40 min. Nattas vid 20 , många uppvak och vaknar prick 6. Han sover alltid bara 10 tim på natten. Har provat att minska dagssömnen men han blir bara övertrött och pallar nästan bara att va uppe 2-2,5 tim mellan. Vill gärna att han vaknar mindre om natten och sover längre förstås. Men korta dagen blir ju trubbel då han är övertrött vid läggning i sådant fall... Hur sover era på dan vid denna ålder? Han vaknar o gnyr/ gråter lite ca varannn timme. Har jag tur går det tre tim.. Suck, sömnbrist efter 6 mån tär. Han har fått eget rum nu och hn sover bättre då han inte störs av oss. Han somnar på en gång när jag kommer in och söver om honom, men det blir ju många turer upp och ned för mig. Kan det spela roll att han inte somnar själv vid läggning, utan i famnen? Tack!

• Svar på tråden För lite sömn på natten, 6 månaders
  • nymamma12

Han får oftast då bara 13 tim per dygn, vilket jag tycker är i underkant...

• skogsvitter

Låter mer som att det är du som sover för lite och inte bebisen, låter som ett helt normalt sömnmönster tycker jag Varför turas ni inte om med nätterna?

Och sover han verkligen bättre i ett helt annat rum, när du tydligen måste springa så mycket oavsett? Jag tycker inte det låter som att han sover särskilt mycket bättre? Det rekommenderas ju att ha bebisen i samma rum som föräldrarna sover, det skulle ju också förenkla avsevärt om ni vill undvika allvarlig sömnbrist.

• skogsvitter

Här kan du se en tabell på genomsnittligt sömnbehov för spädbarn i olika åldrar:
    se.babycenter.com/e7645/hur-mycket-s%C3%B6mn-beh%C3%B6ver-ditt-barn

14 timmar är alltså medel för en 6-månaders. Det betyder att en stor andel bebisar behöver mindre än 14 timmar och lika många behöver mer. En del bebisar har helt enkelt ett mindre sömnbehov än andra. Våra barn har sovit ca 1½ timme dagtid och ca 11,5-12 timmar på natten. Ganska exakt samma mängd sömn som din bebis fast fördelat lite olika på dag och natt.

• Natulcien

Inte sover han för lite inte!

Han sover ju hela 13,5-14 tim. per dygn!
    Vår son snittade på 13 tim. i samma ålder, fast fördelat på 12 på natten och endast 1 timme på dagen.

Och om han sover så långa pass på dagen så kan du ju passa på att sova då!

• cloudberry79

14 timmar är ju helt normalt! Min sjumånaders sover 22-07 (ammar 22, 03 och 07), sen sover hon 9-12 ungefär och sen 16-18 i vanliga fall. Alltså fjorton timmar. Ibland mindre, ibland mer. Vi samsover och det är mycket skönare att ha bebisen i sängen när hon vaknar på natten än att springa runt i hemmet. Dessutom är det säkrare ur PSD-synpunkt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • nymamma12

Skönt att höra att hans sömn e normalt! Trodde de flesta sov 12 Tim nätter..
    Nej, vi har prövat i 6 mån nu ( för 3 v sen) att ha hinom i samma rym, samsovning är inte alltid bäst. Bekvämt när han ammades mer , men jag lyssnade till varje rörelse han gjorde o vaknade otroligt lätt. Och lillen vaknade bara vi rörde på oss så eget rum är perfekt för honom. Han vaknar mindre ggr, även fast det är många, och han får ha det tyst, svalt och skönt. Jag får mer sömn än förr fast jag springer upp, men självklart är det mer " obekvämt" att gå upp alla de ggr han vaknar. Plus att jag inte vaknar nu av att han gnyr till mm.
    Trodde han sov för lite kanske, därav många uppvak .. Tufft att gå upp sex när man vaknat mkt på natten, men självklart, så är det ju med bebbe.

Någon som har fått sin lille att vakna mindre på nätterna? Spelar det verkligen så stor roll om bebisen somnar själv eller inte under nattning som man läser så mkt om..?
    Min lille somnar gott i min famn o sen lägger jag ned honom.. Måste ibland göra samma sak på nätterna om lite buffning inte hjälper .

• nymamma12

Problemet är att han fortfarande vaknar mellan amningarna som är ca 1 och 4:30. Många mindre uppvak än när vi låg i Samma rum, då var han oroligare o vaknade konstant, men skulle så gärna vilja få honom mer till ro under hela natten så han slapp vakna så ofta. Och självklart självklart så vi i familjen oxå får mer sömn.

• skogsvitter

Har han alltid sovit så oroligt och haft många små uppvak hela nätterna? Sådan störd sömn kan ju ha bakomliggande orsaker, tex mjölkallergi eller annat fysiskt som stör. Vaknar han på samma sätt när han sover på dagarna?

Angående hur de somnar så nej, det spelar inte särskilt stor roll. Man kan dessutom inte tvinga bebisar att somna ensamma om de inte är mogna för det. Våra har sovit hela nätter när de fortfarande ammats till sömns. Ena dottern sov hela nätter vid 7 månaders ålder fast hon fortfarande helammade vid det laget och ammades till sömns i famnen. Hon sov som en stock när jag la ner henne i sängen! Så det finns inget som säger varken det ena eller det andra. Bara att barn är olika!

• Mrs Firren

Jag tänker också att det är en fas. Båda mina har sovit extremt dåligt mellan 6-8 mån och vaknat i princip varje timme på natten. Vid åtta månader har det svängt när vi slutat nattamma och de sover i egen säng.

Vår äldsta har alltid sovit 12 h på natten och flera timmar på dagen, medan vår yngsta har snittat på 6-8 h i nattsömn och ca 4 h dagsömn.  Så jag kan bara konstatera att barn är olika. men visst är det knäckande som förälder att inte sova ordentligt. Man får hitta metoder som underlättar, helt enkelt. 

• nymamma12

Ja, där grymt olika..
    Det började med mest uppvak innan jul, då han var 4 mån sen fortsatt. Lite mindre sen han fick eget rum, men ca 5-6 varje natt. Vaknar och gnyr o kommer jag inte snabbt nog eskalerar det. Samma sak när vi sov ihop.
    På dagarna sover han ute, tungt och vaknar med ett strålande leende när han sussar klart, bara nätterna som är konstiga.
    Inatt ammade han 23:30. Vaknade sen 01, 3, 5:20 och 6;20... Han ratar ammning på dagarna så när jag gav han tutte kl 3 snuttade han lite bara, när det inte kommer fort så gav han upp. Jag la tillbaka honom i sängen o han somnade bums. Likväl de andra ggr, jag lägger hinom på Sidan o vaggar sängen så somnar han kvickt. Men att han bara inte sover igenom...? Jag får så otroligt uppdelad sömn. Inatt sov jag 5-6 Tim men 1 Tim per gång, man känner sig nästan full nu...men man funkar ju ändå.
    Mystiskt att vissa bara sover 12 Tim i streck och andra vaknar varje timme.

Firren; hur gjorde du när din lilla vaknade varje timme?

• Mrs Firren

Vi samsov fram tills alldeles nyligen. Då kunde hon koppla på sig mot mig närhelst hon vill. Sista månderna hade jag känslan att hon snuttade konstant. Men det funkade inte i längde för mig så det var väldigt skönt att göra avslut.

Svar på tråden För lite sömn på natten, 6 månaders