• Anonym (mamma)

dagis säger att BVC har fel i att min son är understimulerad och att det bör göras en uttredning

just nu är jag så extremt arg på en av dagisfröknarna.

jag har sedan en tid haft kontakt med dagis då min son på 4 år har perioder då han bråkar mycket och inte lyssnar, vilket han även gör hemma dessa perioder. när vi var på 4 års koll vart BVCsköterskan så häpen av hur intelligent min son är och använde meningen "jag har aldrig sett en 4åring som är såhär duktig och smart". när jag då tog upp problematiken om min sons beteende så sa hon att det låter son en understimulerad grabb. idag när jag pratade med fröken som var kvar på dagis vart hon helt till sig och sa att dom stimulerar honom, varav jag då försökte förklara att han behöver mer utmaning och att det märks när han blir stimulerad och när han inte blir det. han sover mycket sämre när han är understimulerad tex. varav fröken då slänger ut sig, jaha så då kommer dom inte göra en utredning på honom då....

jag vart så till mig och så ledsen för fröknarna jag normalt pratar med vet att jag är rädd för detta iom att han föddes med en kraftig syrebrist plus att vi har adhd i släkten. jag pratade med "min vanliga fröken" om detta senast för 2 veckor sedan och frågade om han beteende kunde bero på ADHD varav hon inte tyckte det.

denna fröken som jag pratade med idag är oftast den som påpekar att min son har varit strulig osv, har han något utslag så är det antinga skabb (går på dagis) eller mollusker.

jag kommer imorgon ringa till dagis men jag undrar om ni anser att jag överreagerar som tycker det var fel av fröken att säga att min son bör utredas. det var iaf så jag tolkade det och så det lät som när vi fortsatte prata för hon kunde inte tänka sig att han är understimulerad på dagis.

• Svar på tråden dagis säger att BVC har fel i att min son är understimulerad och att det bör göras en uttredning
  • Anonym (werton)

Men har ni Adhd i släkten så finns chansen att han har det.
    Varför så rädd för det ? Om det visar sig att han har det så finns det rätt verktyg för honom.

• Anonym (mamma)
    Anonym (werton) skrev 2013-02-25 19:26:07 följande:
    Men har ni Adhd i släkten så finns chansen att han har det.
    Varför så rädd för det ? Om det visar sig att han har det så finns det rätt verktyg för honom.
    självklart, men när alla andra säger emot henne så vart det så fel. plus att han visar inga andra tecken på det varken enligt BVC eller de andra dagis fröknarna ELLER min pappas fru som har en dotter med ADHD plus är förskolelärare som träffar honom regelbundet.
  • elyse

Det var ju väldigt klumpigt sagt! Men, det kan vara så att den fröken du har förtroende för tycker likadant, men inte har kurage nog att säga det så då får den här kollegan, dock på ett mycket klumpigt sätt, vara budbärare. Har "den vanliga" fröken några idéer för hur hon ska stimulera din son?

• pigglet

På vilket sätt är menar bvc att han är understimulerad då? Och är det stimulans som förskolan ska ge, eller något ni kan fixa hemma? Vad tänker du att förskolan bör ändra för att han ska må bättre?

• Anonym

Mina barn behöver stimuleras och utmanas mentalt för att bli trötta. Spring, lek och klättra räcker inte. Kanske det pedagogen inte förstår om det är samma sak med din son ?

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-02-25 19:37:18 följande:
    Mina barn behöver stimuleras och utmanas mentalt för att bli trötta. Spring, lek och klättra räcker inte. Kanske det pedagogen inte förstår om det är samma sak med din son ?
    exakt så är det för min son
  • Tygtiiger

Men dagis har kanske inte möjlighet att ge ditt barn extra mental stimulans utan han får nöja sig med de vanliga aktiviteterna och den stimulans som socialt umgänge ger. Det är ofta många barn och inte alltid tillräckligt med extraresurser på dagis. 

Du får kompensera hemma, med aktiviteter på eftermiddagen och helgen. Om dagis inte kör slut på ditt barn får du göra det, helt enkelt!  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (mamma)

min son kan addera ganska svåra tal, hela alfabetet inklusive känna igen bokstäverna (helt själv). han är en jäkel på spel och regler och kan om man inte tänker sig för använda reglerna emot en.

elyse skrev 2013-02-25 19:29:54 följande:
    Det var ju väldigt klumpigt sagt! Men, det kan vara så att den fröken du har förtroende för tycker likadant, men inte har kurage nog att säga det så då får den här kollegan, dock på ett mycket klumpigt sätt, vara budbärare. Har "den vanliga" fröken några idéer för hur hon ska stimulera din son?
    fast skulle då de dagisfröknarna jag har pratat med och en senaste för 2 veckor sedan ljuga mig rätt i ansiktet när jag frågar om hans beteende kan vara ett teckan på ADHD?
    pigglet skrev 2013-02-25 19:33:42 följande:
    På vilket sätt är menar bvc att han är understimulerad då? Och är det stimulans som förskolan ska ge, eller något ni kan fixa hemma? Vad tänker du att förskolan bör ändra för att han ska må bättre?
    lek och spring är inget som tröttar ut honom han måste få använda huvudet och bli mentalt trött

• Anonym (mamma)
    Tygtiiger skrev 2013-02-25 19:42:12 följande:
    Men dagis har kanske inte möjlighet att ge ditt barn extra mental stimulans utan han får nöja sig med de vanliga aktiviteterna och den stimulans som socialt umgänge ger. Det är ofta många barn och inte alltid tillräckligt med extraresurser på dagis. 

Du får kompensera hemma, med aktiviteter på eftermiddagen och helgen. Om dagis inte kör slut på ditt barn får du göra det, helt enkelt!  
    och det tror du inte vi gör? sedan är det så att vi har fler barn också och ibland hinns det inte med, men vi spelar spel på kvällarna och helgerna samt att han har en räknebok som han pysslar lite med när han vill
  • Harmagedon

Nej dagis säger inte att BVC har fel. Nån random tant som jobbar på din sons dagis säger det. Varför skulle du bry dig om henne?

Svar på tråden dagis säger att BVC har fel i att min son är understimulerad och att det bör göras en uttredning