• Anonym (Ledsen)

Dottern vill inte ha mig, längtar bara efter pappa

Separerade då dottern var 1,5 år, hon är nu snart 3,5 år. Har vv.

Senaste 3-4 månaderna är det bara pappa som gäller. Hon frågar efter honom 5 ggr dagligen, första natten jag har henne brukar hon ibland gråta och säga att hon vill till pappa.

Hämtar jag på dagis vill hon inte följa med, hon vänder sig bort och ser sur ut, säger typ Nej mamma, inte nu. Kan ju vara så att hon tycker jag stör i leken men det känns verkligen inte kul att hämta henne när hon aldrig blir glad då jag kommer.

Försöker verkligen vara en bra och rolig mamma, vi gör mycket saker som hon uppskattar, jag ger henne mycket tid och uppmärksamhet. Vi bakar, åker till badhuset, pysslar, leker, är ute och åker pulka osv....

Nästan allt fint vi "tillverkar" här hemma när vi pysslar vill hon ta med till pappa, även extra roliga leksaker och kläder hon tycker om ska med dit.

Hon säger ofta "en sån har pappa också" "så gör pappa" "pappa säger att"....

Och detta tjat, när pappa ska hämta henne.

Om jag säger att jag älskar henne, svarar hon att hon älskar pappa. Ibland lägger hon till "och mamma".

Vad gör jag för fel? Varför vill hon inte ha mig? Det kan hon säga när hon är arg "jag vill inte ha dig mamma" eller börja gråta efter pappa.

Tror ni att hon är på samma sätt hos honom, dvs frågar efter mig osv?

Kan det vara så att hon är trygg hos mig och då "vänder mig ryggen" för att komma närmare pappa?

Hon kanske inte har så mycket fina saker där, eller vill hon visa upp för honom vad vi har gjort? Hon gör ofta presenter till honom men inte till mig.

Kan tyvärr inte prata med Xet om saker som de här, han skulle direkt yrka på enskild vårdnad och anklaga mig för att vara världens sämsta ego mamma. Jag är puckad och dum enligt honom. Vi har ingen annan relation än den vi måste för dottern. Knappt det.

• Svar på tråden Dottern vill inte ha mig, längtar bara efter pappa
  • Litet My

Pratar pappan illa om dig?

Alt är det en pappighetsperiod?

Riktigt trist att ni inte kan prata om det här ni föräldrar tycker jag, våra barn har också haft mamma eller pappa perioder men vi har alltid kunnat prata om dem, dock har de inte varit så extrema.     

• Notperfect

Oj vad jobbigt det måste vara. Får ont i hjärtat av att läsa det du skriver.

Tror du inte att det är en period då? Min son är 10 månader och nu är det bara jag som gäller. Pappa får hålla sig långt borta. Samtidigt har min syster en son på 4 år där bara pappan gäller för tillfället. Han säger ofta saker som "mamma du är dum, det är bara pappa som är snäll" "Mamma du är tråkig, det är bara pappa som är rolig".. Men så går det en stund och sen är det mamma som gäller igen.

• Anonym (Ledsen)

Har svårt att tänka mig att han inte gör det eftersom han ofta är nedlåtande då vi ses, kan vräka ur sig saker som "det fattar ju inte du" "vad fan tror du" osv.

Dottern har även frågat om jag röker (jag gjorde det förut när jag och hennes pappa bodde ihop, men har slutat nu, dottern har aldrig sett mig röka)

Svarade nej, och undrade varför hon frågade. Då sa hon att pappa säger att jag röker. Om man röker luktar man illa och dör...

Sen säger hon att pappa säger att jag är så liten. Jag vet att han menar typ som att man är inget värd, men hon tror att han menar liten=kortväxt.

Så ja, det kan nog finnas skitprat. Vad ska man göra, prata skit tillbaka? Jag säger aldrig ett ont ord om honom, håller dock inte med dottern då hon vill att jag ska säga att jag älskar honom, brukar säga att jag tycker om honom för att göra henne nöjd.

• Anonym (Ledsen)

NotPerfect: bor din syster och pappan ihop?

Innan det blev så här var det bara jag som gällde, hon grinade och skrek när vi lämnade till varandra, det var också hemskt att känna att man övergav sitt barn, mendet här känns nästan mer i hjärtat.

• Litet My
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-25 22:09:03 följande:
    Har svårt att tänka mig att han inte gör det eftersom han ofta är nedlåtande då vi ses, kan vräka ur sig saker som "det fattar ju inte du" "vad fan tror du" osv.

Dottern har även frågat om jag röker (jag gjorde det förut när jag och hennes pappa bodde ihop, men har slutat nu, dottern har aldrig sett mig röka)

Svarade nej, och undrade varför hon frågade. Då sa hon att pappa säger att jag röker. Om man röker luktar man illa och dör...

Sen säger hon att pappa säger att jag är så liten. Jag vet att han menar typ som att man är inget värd, men hon tror att han menar liten=kortväxt.

Så ja, det kan nog finnas skitprat. Vad ska man göra, prata skit tillbaka? Jag säger aldrig ett ont ord om honom, håller dock inte med dottern då hon vill att jag ska säga att jag älskar honom, brukar säga att jag tycker om honom för att göra henne nöjd.
    Du vinner mest på att inte prata skit tillbaka, när dottern kommer med påståenden från hennes pappa så svara bara tydligt att "Nej, jag röker inte, jag slutade för längesedan" osv.

Dock riktigt trist med föräldrar som inte kan hålla snattran om sina personliga åsikter om den andra föräldern inför barnen.Förmodligen är det lite virrvarr och lojalitetkonfilkt hos din dotter just nu, där det blir ännu viktigare att du står som en trygg och stabil förälder. jag lovar dig att en vacker dag kommer din dotter att inse att det pappan säger inte stämmer, dvs den dagen då barn börjar ifrågasätta "pappa sa att du gjorde si, men jag vet ju att du inte alls gjorde si utan att du gjorde så" osv.  
  • Notperfect
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-25 22:11:53 följande:
    NotPerfect: bor din syster och pappan ihop?

Innan det blev så här var det bara jag som gällde, hon grinade och skrek när vi lämnade till varandra, det var också hemskt att känna att man övergav sitt barn, mendet här känns nästan mer i hjärtat.
    Tekniskt sett så ja, det gör dem. Men han jobbar väldigt mycket vilket gör att de inte ses så ofta och därmed inte har en jätte nära kontakt. Inte samma nära kontakt som mor och son i alla fall. Det är också oftast hon som gör allt det roliga med honom och han blir ofta ledsen och besviken när inte pappan följer med.

Kan det röra sig om något sådant? Vad gör dem när hon är där? Hittar de på roliga saker tillsammans?

Min tanke är att hon redan vet vart hon har dig. Hon vet att ni gör roliga saker ihop och så vidare men kanske gör hon inte det med sin pappa och därmed "saknar" honom på så sätt?
  • vampyria2

Min son var lika dan tidigare, är väl lite så fortfarande men accepterar mer att vara här nu också, han har varit väldigt pappig ända sedan han var liten och får han välja så är det pappa som gäller.

Nu har jag turen att ha haft två barn tidigare som var så mot mig och ville absolut inte vara hos sin pappa, så jag viste att när sonen började hålla på så så hade det inget med mig att göra utan bara att barn ibland väljer att ty sig till den andre föräldern mer ibland.

Mina döttrar som var extremt mammiga har en pappa som är helt fantastisk och är den snällaste man kan tänka sig, så jag vet att det inte hade med att göra att han gjorde något fel eller så utan bara att de hade fått för sig att de ville vara med mamma...samma sak med sonen, jag vet att jag är en ganska rolig och snäll mamma så det handlar inte om mig när sonen saknar sin pappa så mycket.

Det enda man kan göra är att säga att man förstår att barnet saknar den andra föräldern men att nu ska de vara hos mig, var tydlig och berätta hur länge, kanske ha en almanacka som man kryssar i så de verklgien ser när de ska till pappa igen och kan slappna av i vet skapen om när de ska dit igen.
    Man ska aldrig säga saker typ "nu blir mamma ledsen när du saknar pappa" utan försöka vara så förstående som man kan.
    Låt gärna barnet få prata i telefonen eller kanske face tima om man har den möjligheten, allt för att göra det lättare för barnet att "härda" ut i sin längtan.

Sen glöm aldrig bort att det inte handlar om dig utan det är "bara" något barnet har fått för sig och det går över med tiden. 

• Anonym (Ledsen)

Tack för de orden, trygg och stabil :)

Känns som man vänder in och ut på sig själv, redan jobbigt att bara ha vv.

• WPmamman
    Litet My skrev 2013-02-25 22:13:28 följande:
    Du vinner mest på att inte prata skit tillbaka, när dottern kommer med påståenden från hennes pappa så svara bara tydligt att "Nej, jag röker inte, jag slutade för längesedan" osv.

Dock riktigt trist med föräldrar som inte kan hålla snattran om sina personliga åsikter om den andra föräldern inför barnen.Förmodligen är det lite virrvarr och lojalitetkonfilkt hos din dotter just nu, där det blir ännu viktigare att du står som en trygg och stabil förälder. jag lovar dig att en vacker dag kommer din dotter att inse att det pappan säger inte stämmer, dvs den dagen då barn börjar ifrågasätta "pappa sa att du gjorde si, men jag vet ju att du inte alls gjorde si utan att du gjorde så" osv.  

Den dagen kommer och den dagen är så härlig. Då får man upprättelse för att man inte pratat illa om den andra föräldern. Hörde min dotter skälla ut sin pappa i telefon. " Jag vet att du ljuger. Hon är min mamma och jag tycker inte om att du ljuger om henne. Bara för att du inte tycker om henne får du inte säga så. Jag vill inte prata mer med dig nu fördu hittar bara på saker som inte är pårriktigt."

Det värmde i mig när jag företog att hon genomskådat honom. Några dagar senare frågade hon mig varför jag aldrig säger något elakt om hennes pappa.

Många år har man bitit sig i tungan och hållt igen men det vinner man på i längden. Hon litar på mig idag men inte honom. Om jag varit likadan så hade hon haft två ljugande föräldrar vilket hon inte skulle må bra av.
  • Litet My
    WPmamman skrev 2013-02-25 22:26:20 följande:

Den dagen kommer och den dagen är så härlig. Då får man upprättelse för att man inte pratat illa om den andra föräldern. Hörde min dotter skälla ut sin pappa i telefon. " Jag vet att du ljuger. Hon är min mamma och jag tycker inte om att du ljuger om henne. Bara för att du inte tycker om henne får du inte säga så. Jag vill inte prata mer med dig nu fördu hittar bara på saker som inte är pårriktigt."
    Det värmde i mig när jag företog att hon genomskådat honom. Några dagar senare frågade hon mig varför jag aldrig säger något elakt om hennes pappa.
    Många år har man bitit sig i tungan och hållt igen men det vinner man på i längden. Hon litar på mig idag men inte honom. Om jag varit likadan så hade hon haft två ljugande föräldrar vilket hon inte skulle må bra av.

Riktigt härligt.

Har har sonen precis genomskådat Bonusmamman då sonen frågat varför pappan aldrig ringer mamma för han hade gärna velat det samt att få visa sin syster (på pappans sida sitt rum). Jag har hela tiden sagt att pappa får ringa om han vill och att det är inga problem om lillasystern vill kika in, det får pappa avgöra.

Innan han slutade med umgänget hos sin pappa (pga anadra skäl) kom sonen på det själv att "Det är inte mamma som säger att systern inte får, det är du/bonusmamman och pappa", och mamma säger inte alls att du pappa inte får ringa, det är du pappa som hatar henne".

Då gläds man lite diskret, även om man ju önskar att det kunnat fungera väl.        
  • Anonym (Ledsen)

Hennes pappa var extremt oengagerad då vi bodde ihop, kanske spenderade en halvtimme om dagen med henne då hon var liten. Om jag lagade mat och bad honom passa henne kunde han spela tvspel och låta henne ligga en halvtimme bredvid i babygymet, och då var det enda stunden på dagen de umgicks.

Vet att de ser mycket på tv, alldeles för mycket, och har svårt att tänka mig att han skulle gå från 0 engagerad till jättebra pappa, men jag hoppas ju att det är så, att han engagerar sig i henne och gör saker förutom att se på tvn.

Har faktiskt funderat över det med almanacka, men tänker att det kanske ökar drivet att vilja till pappa istället?

Idag pratade de på telefon, och då började hon gråta efteråt och säga att hon saknade honom.

• Anonym (Ledsen)

WPmamman: hur gammalt var ditt barn då när den sa ifrån till pappan?

Visst är det avskyvärt med föräldrar sim måste prata skit om den andra. Dom förstår ju inte att den det skadar mest är barnet.

• vampyria2
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-25 22:33:19 följande:
    Hennes pappa var extremt oengagerad då vi bodde ihop, kanske spenderade en halvtimme om dagen med henne då hon var liten. Om jag lagade mat och bad honom passa henne kunde han spela tvspel och låta henne ligga en halvtimme bredvid i babygymet, och då var det enda stunden på dagen de umgicks.

Vet att de ser mycket på tv, alldeles för mycket, och har svårt att tänka mig att han skulle gå från 0 engagerad till jättebra pappa, men jag hoppas ju att det är så, att han engagerar sig i henne och gör saker förutom att se på tvn.

Har faktiskt funderat över det med almanacka, men tänker att det kanske ökar drivet att vilja till pappa istället?

Idag pratade de på telefon, och då började hon gråta efteråt och säga att hon saknade honom.
    För min son blev det ett väldigt bra hjälpmedel för efter det att han på morgonen hade gjort ett kryss så kunde han släppa tanken på när han skulle få träffa pappa igen, han visste att det var X antal dagar kvar, så jag skulle försöka med det i vilket fall
  • WPmamman
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-25 22:33:19 följande:

Bekräfta hennes känslor. Det är okej att vara ledsen och sakna honom. Hade samma sak här en period men då gällde det mormor och morfar . Det är normalt att längta, sakna och vara ledsen. Förklara sedan att snart/ om några dagar får de träffas igen. Lyssna på vad hon säger och våga prata om hur hon mår och känner .
  • WPmamman
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-25 22:36:42 följande:
    WPmamman: hur gammalt var ditt barn då när den sa ifrån till pappan?

Visst är det avskyvärt med föräldrar sim måste prata skit om den andra. Dom förstår ju inte att den det skadar mest är barnet.

Hon blir nio till sommaren och det hör skedde för drygt en månad sen.
  • Anonym (lila)

Fortsätt att vara den mamma du är.
    Fokusera inte på ev. skitprat: du vet inte hur mycket det förekommer eller om än alls.

Detta ger sig. Barn - även i sambo/äktenskap - relationer har perioder då de  föredrar den ena föräldern framför den andra.

Framförallt: fastna inte i tänket att detta beror på den andra föräldern! Då drar du en verklig nitlott.

Svar på tråden Dottern vill inte ha mig, längtar bara efter pappa