• Anonym

reklamera utan kvitto, clas ohlsson?

Köpte en kamera på CO för ca 6mån sedan, nu har den gått sönder utan att vi tappat den el gjort något våldsamt. Hittar inte kvittot, vet någon vad de har för policy gällande reklamationer? Vissa butiker kan ju se om du handlat med kreditkort, så gäller det som kvitto, vet någon om de har det systemet? Det fungerade på elgiganten för något år sedan iaf, fick nytt kvitto av dem då.

• Svar på tråden reklamera utan kvitto, clas ohlsson?
  • Anonym

Ta ett kontoutdrag från banken från när du köpte kameran och ta med. Det ska räcka som "bevis" enligt konsumentköpslagen.

• Demmpa

Det är inte någon reklamation du gör det är garantiberopande du ska göra eftersom du har minst ett års garanti.

• Anonym
    Demmpa skrev 2013-02-26 09:43:04 följande:
    Det är inte någon reklamation du gör det är garantiberopande du ska göra eftersom du har minst ett års garanti.
    Hur tänkte du nu? Ts måste ha kvitto/inköpsbevis vilket ofta är densamma som garantibevis...
  • Anonym (klagare)

Jag klagar och byter mycket varor, ibland utan kvitto. 

Mitt bästa tips är att verkligen vara övertrevlig. Be om ursäkt för att man inte hittar kvittot, säga när man köpt det, vad som är fel osv. Då brukar man få byta i vilket fall som helst.

Men jag har en gnagande känsla av att affären har rätt att ta in tekniska saker för lagning.  

• Birgitta2
    Anonym skrev 2013-02-26 09:44:48 följande:
    Hur tänkte du nu? Ts måste ha kvitto/inköpsbevis vilket ofta är densamma som garantibevis...
    Spelar ingen roll. Funkar alldeles utmärkt med ett kontoutdrag från banken från inköpsdagen.
  • Anonym
    Birgitta2 skrev 2013-02-26 09:56:50 följande:
    Spelar ingen roll. Funkar alldeles utmärkt med ett kontoutdrag från banken från inköpsdagen.
    Vad tror du "inköpsbevis" betyder om inte t.ex kontoutdrag?Obestämd
  • Colisa
    Anonym skrev 2013-02-26 09:58:34 följande:
    Vad tror du "inköpsbevis" betyder om inte t.ex kontoutdrag?Obestämd
    Ett kontoutdrag bevisar dock inte vad du köpt, bara att du köpt något för ett visst pris i den affären.
  • Birgitta2
    Colisa skrev 2013-02-26 11:30:56 följande:
    Ett kontoutdrag bevisar dock inte vad du köpt, bara att du köpt något för ett visst pris i den affären.
    Även affären har transaktionerna via sina datorer. Så jag tror inte det blir några större problem. Det enda man kan göra är att fixa ett utdrag, ta med kameran och förklara i affären.
  • Colisa
    Birgitta2 skrev 2013-02-26 11:39:29 följande:
    Även affären har transaktionerna via sina datorer. Så jag tror inte det blir några större problem. Det enda man kan göra är att fixa ett utdrag, ta med kameran och förklara i affären.
    Jovisst, klart man ska göra det! Det kan säkert gå bra. Menade att det är en liten skillnad mellan kvitto och kontoutdrag ändå, ett kvitto är ju bäst. Vissa affärer påstår ju att de "inte kan" ta fram saker i datorn t ex, och i mindre butiker finns ju inga sådana system.

Att vissa moderna kvitton bleknar så att de är helt oläsliga efter ett tag är ju ett annat problem, undrar vad de hade sagt om man kom och ville åberopa garantin efter ett halvår och räckte fram ett sådant kvitto som är helt vitt?Skrattande
  • Demmpa

Jag har åberopat garanti på en tv utan att ha kvittot, det blev lite bök, men det gick.

• Anonym

Tack för alla svar, ska prova när jag får chans att åka till stan om någon vecka

• Anonym

En kontokortsslip/kortutdrag är godkänt som köpebevis.
    Har du det så kommer allt gå strålande, borde inte vara minsta lilla problem.

Även utan någon form av kontokortsslip så kan det fungera. Jag är inte insatt i COs kassasystem men på många ställen så fungerar det även då.

Svar på tråden reklamera utan kvitto, clas ohlsson?