• Anonym (Anticlimax...)

    Jag är tom.,,,,

    Gift med en man sedan 4 år tillbaka, han har en son på 9 år och jag har 2 barn, ett på 11, och en på 16, 18. Våra problem uppstod tidigt när hans son skulle bo hos oss från början hela tiden, det satte sina spår, men nu sedan 2 år så bor han här varannan vecka.Hans sons och min kemi stämmer inte alls, han är sååå pappig och inbunden mot mig, medans mina barn är utåtriktade och sociala.Det har blockat min man och mitt förhållande anser jag, Det har resulterat i att dom bildat en pakt emot mig, pratar inte med mig, o visar sin son att mig behöver han inte prata med alls, dessutom pratar inte sonen med mina barn frivilligt heller, inte ens min man, han tjurar och går ner sig ofta i veckor, jag undrar verkligen om det bara kan vara mitt fel?och mitt ansvar att om jag gullar o fjäskar för sonen så vinner jag tillbaka hans hjärta? VI lever vid sidan av, för mina barn sportar, o hans son gör inget, så jag har full upp.Nu när vi har varannan veckas ledighet, så vill alldrig min man ladda om och göra ngt med mig heller, destruktiv och passiv, själv är jag utåtriktad och har ett socialt arbete dessutom, Min undran är att vad skall en familjerådgivare kunna göra för under efter så här länge, när min man alldrig tar t sig min konstruktiva kritik???

  • Svar på tråden Jag är tom.,,,,
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Självklart är detta inte bara ditt fel! Det är komplext med en ny familjebildning. Din beskrivning av er vuxna relation tyder på att ni verkligen skulle behöva ett helt annat samarbete. Det är ni två som är vuxna i familjen och ni behöver kunna prata och lösa problem tillsammans. Att tjura är aldrig en lösning utan det är öppenhet och konstruktiva samtal som kan föra saken framåt. Ni har båda barn sen tidigare och det är också viktigt att tänka på att barn är olika och har olika behov och förutsättningar. De har kanske också blivit bemötta på olika sätt från början.

    Att gå tilll familjerådgivning kan vara bra men förutsättningen är att ni båda är motiverade och kan se er egen del i detta och att det finns en vilja till att göra förändringar. En familjerådgivare kan inte förändra situationen utan stark medverkan från er båda.

    Hälsningar
    Gerd      

Svar på tråden Jag är tom.,,,,