• Anonym (Maskis)

Livet EFTER springmask

Ja här är jag igen.

Nu till de svåraste nästan, hur återgår man till ett vanligt liv igen??! När man läser om det så verkar det ju som att har man väl fått hem det så kommer vi för alltid ha ägg hemma som i sin tur gör att det bara återkommer. Jag vill inte ta hit folk då hemmet numera känns som ett maskbo. Är dets törre risk än innan detta att folk smittas hos oss nu EFTER att vi fort bort masken eller är risken lika med som hos alla andra nu? Jag kommer ha behov av att kolla barnens rumpor minst varannan kväll. Jag kommer fundera på varje barn som leker med mina barn och varje familj vi umgås med, har ni mask utan att kanske veta om det, får vi det nu igen...?! Det känns verkligen som att nu är vi dömda maskmänniskor för alltid. Även om maskarna dör just nu av medicin finns ägg överallt så maskfria blir vi aldrig mer. ELLER? Kan man ha sån tur att man faktiskt bara får det en gång, eller iallafall bara 1 gång/år? Alla som haft det men sen aldrig fått det igen, skriv gärna.

När man avslutat sin medicinkur, kan man börja återvända till rutinerna man hade innan då? Jag menar törs man sluta tvätta rumpor morgon och kväll varje dag, sova med åtsittande kläder osv? Just nu mitt i kuren så byter jag underkläder på barnen innan läggning och kastar även tröjor och linnen som använts under dagen i tvätten, det kanske inte nehövs? Räcker det med underkläderna? Sedan byter jag underkläder igen på morgonen.

Om jag fattat det rätt så håller ju ju då just nu på att ha ihjäl maskarna som lever. Om 2 veckor när vi tar nästa kur tar vi ihjäl larverna från de ägg som kläckts senare. Och de LARVER kan inte lägga ägg på direkten då???
    Om vi har ägg som lagts för en vecka sedan då?? Om 2 veckor har dom ju kläts för ett bra tag sedan och larverna hunnit bli så pass gamla att dom hann lägga några nya ägg??

Jag har nog blivit psykiskt skadad för livet

• Svar på tråden Livet EFTER springmask
  • strojes

Så gick mina tankar också när vi hade mask i huset i november 2011.
    Vi konstaterade mask hos två av tre barn i familjen, vi vuxna hade förmodligen ingen mask (ingen klåda, förutom den psykiska klådan av vetskapen...). Vi köpte först receptfria tabletter på apoteket men det funkade inte för våra två minsta tjejer som inte kunde svälja dem ordentligt och bara någon dat efter första kuren hitade vi levande maskar hos en av dem. Fick då en tid på vårdcentralen och fick flytande medicin utskrivet, den är lite "starkare" och går även på äggen till viss del. En ny kur startade hemma för hela familjen. Och upprepning ett par veckor senare. Efter första kuromgången åkte alla mattor ut i en sopsäck. Alla filtar åkte ut dem också och togs in i omgångar för tvätt. Lakan byttes ofta så tvättmaskinen gick i ett.... Även handdukar byttes ofta. Ingen fick dela.  Decinfektionsmedel inköptes och toaletter, golv och annat i toa-utrymmena skurades noga.

Vi har inte fått tillbaka masken än *peppar peppar*.

Idag tänker jag inte på det något speciellt förutom när något av barnen börjar klia sig i rumpan mer än vanligt....

• Anonym (Maskis)

Yack!! Jag behöver höra sånt här för när man googlar får man bara fram berättelser om hur folk inte blir av med dom. Som någon skrev till mig så är det såklart så att det är väl just skräckexemplen som skriver och söker hjälp så det är dom man hittar men ändå, just därför är det skönt att läsa dessa berättelser också.

Vi har tagit första kuren Vermox som vi fått utskrivet av sjukan. Kommer ta andra kuren om 2 veckor och sen 1 vecka efter det en kur Vanquin till också. BVC sa att vi inte behövde tv'tta varendaste gosedjur och så men iallafall vädra så just nu ligger allt på bron och får ligga där till sent ikväll.

• Anonym

Äggen tål inte starkt ljus. 

Så en solig dag är det bara att bära ut allt, sätta på ett tandläkarmunnskydd och börja piska.  

• strojes

Skulle man tvätta varenda pryl i huset skulle man ha att göra i månader....

• Anonym
    strojes skrev 2013-02-26 09:52:58 följande:
    Skulle man tvätta varenda pryl i huset skulle man ha att göra i månader....
     därför det är lättare att ställa det mitt i solgasset, går bra även innanför ett fönster. 
  • Anonym (Maskis)
    Anonym skrev 2013-02-26 09:51:52 följande:
    Äggen tål inte starkt ljus. 

Så en solig dag är det bara att bära ut allt, sätta på ett tandläkarmunnskydd och börja piska.  
    Jobbigt att vi inte lär ha riktig sol här uppe försen om en månad iallafall .-(
  • Anonym
    Anonym (Maskis) skrev 2013-02-26 09:57:20 följande:
    Jobbigt att vi inte lär ha riktig sol här uppe försen om en månad iallafall .-(
    Ja det är ju trist. Man ska inte bo i NorrlandFlört

synd att de inte verkar påverkas av kyla.
  • Anonym (Maskis)

Verkligen. Då hade ju allt bara fått stå ute över nätterna.
    Åh...jag vill bara få återgå till ett normalt liv Gråter

• Anonym (Maskis)
    strojes skrev 2013-02-26 09:12:00 följande:
    Så gick mina tankar också när vi hade mask i huset i november 2011.
    Vi konstaterade mask hos två av tre barn i familjen, vi vuxna hade förmodligen ingen mask (ingen klåda, förutom den psykiska klådan av vetskapen...). Vi köpte först receptfria tabletter på apoteket men det funkade inte för våra två minsta tjejer som inte kunde svälja dem ordentligt och bara någon dat efter första kuren hitade vi levande maskar hos en av dem. Fick då en tid på vårdcentralen och fick flytande medicin utskrivet, den är lite "starkare" och går även på äggen till viss del. En ny kur startade hemma för hela familjen. Och upprepning ett par veckor senare. Efter första kuromgången åkte alla mattor ut i en sopsäck. Alla filtar åkte ut dem också och togs in i omgångar för tvätt. Lakan byttes ofta så tvättmaskinen gick i ett.... Även handdukar byttes ofta. Ingen fick dela.  Decinfektionsmedel inköptes och toaletter, golv och annat i toa-utrymmena skurades noga.

Vi har inte fått tillbaka masken än *peppar peppar*.

Idag tänker jag inte på det något speciellt förutom när något av barnen börjar klia sig i rumpan mer än vanligt....
    Men gick det bra för dig att släppa det efter ett tag? Var du inte supernojjig första halvåret? Jag vill att föris ska skriva upp det på tavlan så att alla andra föräldrar också kollar sina barn och behandlar så att det inte går runt runt. Jag är jus å rädd att få bort skiten nu och så får dom det igen från någon på föris. Det är ju inget man tänker på att kolla om man inte just läst att det går. jag har aldrig haft tanken på att få mask.
  • strojes
    Anonym skrev 2013-02-26 10:02:50 följande:
    Ja det är ju trist. Man ska inte bo i NorrlandFlört

synd att de inte verkar påverkas av kyla.
    De påverkas av kyla men då måste det vara under en rätt lång period med ihållande minusgrader...
  • Anonym (Maskis)
    strojes skrev 2013-02-26 13:32:15 följande:
    De påverkas av kyla men då måste det vara under en rätt lång period med ihållande minusgrader...

Som jag sa tidigare. Det kommer ta tid för min hjärna att släppa detta, det är nog det absolut värsta jag varit med om. Jag är hysterisk. Jag byter underkläder på barnen 3 gånger om dagen och lyser dom i rumpan varje kväll, flera gånger.
    Igår kom en kompis till barnen och hälsade på ´spontant och jag frös till is!! Jag tänkte: NEJ! Nu ökar risken att vi får det igen när det kommer någon utomstående, tänk om HAN/HON har mask??!!
  • Anonym (Masken)

Hej TS, hur har det gått för er? Det är ju ett tag sen du skrev.

Vi fick mask i höstas för första gången men sen dröjde det till januari så fick vi för andra gången.

Efter det har vi haft det två gånger till. Dock med ca en månads mellanrum.

Jag går just nu också i samma tankar som du, är jag tillräckligt noga med tvättandet? smittar den och den, smittar vi etc etc etc ....

Eftersom det tagit en månad mellan våra "utbrott" funderar jag på om vi själva får bort alla ägg och att barnen smittas utifrån?? Kommer väl aldrig få svar på de. Jag vett att det går runt på förskolan där minstingen går. Lappen sitter alltid uppe på anslagstavlan och ibland sätts den på ytterdörren.

Skönt ändå att höra att det finns fler i samma sits, detta är ju inget man direkt pratar om på kafferasten på jobbet :)

Svar på tråden Livet EFTER springmask