• Gaytjej

Varför började du ge (eller inte ge) välling?

Sverige är en vällingkultur. Varför har du valt att föra, eller inte föra, dessa traditioner vidare?

Svara inte för att barnet tyckte det var gott, för det är snarare svaret på varför du sedan fortsatte ge välling, utan vad var det som gjorde att du/ni började med välling?

Välj det alternativ som stämmer bäst överens med hur du tänkte (eller kanske inte tänkte) Passar inget alls välj ett eget. 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför började du ge (eller inte ge) välling?
  • La Lola

Det var ett bra mål innan sovdags o en bra frukost (hon äter inte gröt tex).
    Välling började hon med när hon var 2 år.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • viseversa

bara ett av mina tre barn drack välling.  Hon drack det tills hon var ca 3 år och då bara morgon och kväll. Dom andra två VÄGRADE när jag testade så då struntade jag i det helt enkelt. Och gav annat i stället. Välling ÄR INTE livsviktigt. 

• castafiore

I försökte lite halvhjärtat med välling på båda barnen, men ingen av dem var speciellt förtjusta i det....
    Stora drack välling en gång om dagen kanske i ett halvår efter ettårsdagen. Lilla drack knappt alls.
    jag har förstått nu i efterhand att det kanske var lika bra med tanke på hur himla mycket mjöl det rör sig om?

• viseversa

Min äldsta drack välling för att det var praktiskt. hon äter dåligt på morgonen men så länge hon drack välling visste jag att hon iallafall slapp gå hungrig fram till lunch. Hon drack aldrig välling mitt på dagen. 

• Natulcien

Vi hade egentligen inte tänkt ge sonen välling. Men sonen överrumplade oss med att vilja sluta amma redan vid 11 månaders ålder. Och då blev välling ett bra alternativ att ge som sista kvällsmål i soffan innan tandborstning och sängen. Men vi har begränsat det till endast detta kvällsmål.
    Välling är inget måste, men ett vettigt alternativ till gröt om man begränsar det bara något mål om dagen.
    Jag kan själv dricka en mugg fullkornsvälling emellanåt. Värmande och lagom mättande.

• milli79

Sonen som inte använde napp hade ett enormt behov av att amma och då jag blev gravid när han var ca 10mån så kom det inte så mycket mjölk och han vaknade var 5e min på natten för att han aldrig blev nöjd... först ville han inte alls ta välling o ersättning och var väldigt missnöjd men tillsist så tog han flaskan och började sova några timmar i sträck på nätterna så för oss var det en räddning för att få sova. Gav välling på kvällen och ersättning på natten.

Dottern var inte lika intresserad av amningen och vi gav en flaska välling på kvällen.

Tycker egentligen det är bättre att ge hemmagjord gröt osv men det var smidigt.  

• MamaPapa

Bor utomlands i här finns inte välling så det var ett lätt beslut att inte ge det.

• Han och hon plus 2

Välling verkar vara sånt andra föräldrar går upp och fixar mitt i natten, vi sover hellre Tungan ute Vi testade att ge välling några gånger med varje barn men de ville inte ha och den enda poäng jag kan se med att envisas då är om de skulle bli sjuka och inte få ner något annat, men vi slutade försöka.

• Mary Jo

Har inte gett välling för nr 1 gillade det inte men hon åt gröt istället. Behöll ersättningen länge och insåg fördelarna med det så det blev samma med nr 2. Har inte ens testat välling. Han äter gröt på kvällen med

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
Svar på tråden Varför började du ge (eller inte ge) välling?