• FrökenW

IKEA's soffor?!?! Kvalitet?

Är på jakt efter en ny soffa. Har tidigare handlat lite dyrare soffor från mio & em. (tyg)
    Upplever att dynor och kuddar INTE blir särskilt slitna eller nersuttna.

Ni som köpt soffor från ikea, i alla prisklasser, hur är kvaliten??
    Menar bara tyg, ej skinn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 10:07
    Funderar på karlstad soffan..

• Svar på tråden IKEA's soffor?!?! Kvalitet?
  • Coxia

Vi har ektorp i vårt tvrum, dvs där vi i familjen sitter varje kväll och slappar. 

Köpte de 2005 så de är 7,5 år. Den är inte nedsutten alls, men vi är ganska noga med att byta om på vart kuddarna är. Vi är inne på vår 3.e klädsel. Vi har inte bytt för att tyget varit slitet, men för att vi velat ha ny färg.  

• FrökenW
    Coxia skrev 2013-02-26 10:06:31 följande:
    Vi har ektorp i vårt tvrum, dvs där vi i familjen sitter varje kväll och slappar. 

Köpte de 2005 så de är 7,5 år. Den är inte nedsutten alls, men vi är ganska noga med att byta om på vart kuddarna är. Vi är inne på vår 3.e klädsel. Vi har inte bytt för att tyget varit slitet, men för att vi velat ha ny färg.  
    va bra, vi är likadana. Flyttar kuddar som tokar en dag varannan vecka, för o bibehålla!
  • Zoe03
    Coxia skrev 2013-02-26 10:06:31 följande:

Vi är inne på sjätte året med Ektorp, den är kanon. Inte nedsutten alls och den har verkligen varit sutten i :)

Vi har inte bytt klädsel, däremot tvättat den några ggr och den ser nästan ny ut fortfarande.
  • Majsan70

Vi har Ektorp o den håller bra. Något snedsutten på ett par av kuddarna, men bara för att vinte flyttar så ofta. Bytte klädsel i veckan då våra katter sliter en hel del på sånt. Älskar vår soffa o hoppas den håller flera år framöver. Haft den i 5 år nu.

• FrökenW

ektorp verkar poppis. 
    Vi kikar på karlstad, behöver en stor soffa och den verkar kunna gå att bygga som man vill.. 

• Majsan70
    FrökenW skrev 2013-03-01 21:47:21 följande:
    ektorp verkar poppis. 
    Vi kikar på karlstad, behöver en stor soffa och den verkar kunna gå att bygga som man vill.. 

Det finns ju många fina alternativ. Vår Ektorp är en lagom stor hörnsoffa för oss alla.  Fast finns ju mängder med fina soffor nuförtiden som inte är IKEA o som inte är svindyra.
  • emmakatta

Vi har Karlstad och jag rekommenderar den inte. Kuddarna flyttar sig så man får trycka in dem, det fina gråa tyget har blivit nopprigt och kuddarna vid ryggen måste man hålla på och vända på hela tiden. Köp på något annat ställe, det är mitt tips!

• FrökenW
    emmakatta skrev 2013-03-01 22:02:39 följande:
    Vi har Karlstad och jag rekommenderar den inte. Kuddarna flyttar sig så man får trycka in dem, det fina gråa tyget har blivit nopprigt och kuddarna vid ryggen måste man hålla på och vända på hela tiden. Köp på något annat ställe, det är mitt tips!
    Åh, tack för ärligt svar!
    Då ska jag genast lägga ner mina funderingar. 
  • Mabaja

Vi hade en Ekeskog förut.... Det är den sämsta soffan jag nånsin haft. Nedsutten till 1000 efter bara ett år, såg ut som ett v i sitsen så vi fick "palla upp" med filtar i mitten... Vi gav bort den till slut då vi ledsnade och Ikea inte ville reklamera den!

Svar på tråden IKEA's soffor?!?! Kvalitet?