• Nelly88

Sover bara i bärselen på dagen

Min pojke är en månad gammal och har sen ca två veckor tillbaka endast kunna sova i bärselen p dagtid. När han ammat på morgonen verkar han inte nöjd efteråt, han gnäller och ibland gallskriker (har problem med magknip och ger semper, minifom, massage och windi). Jag går upp och byter blöja samt tröstar honom i famnen, när jag märker att han inte blir lugnare så ger jag honom bröstet igen tills han verkar trött, men så fort jag lyfter upp honom i famnen börjar han gnälla, då sätter jag honom i bärselen och han somnar direkt och kan sova där en-två timmar. Lägger jag honom ner så vaknar han direkt och skriker. Jag blir frustrerad över att inte kunna göra något, ska jag klä på mig för att ta mig ut till bvc eller till tvättstugan måste jag lägga honom ifrån mig en stund och då ligger han bara och skriker, det känns jättejobbigt att behöva lämna honom att skrika utan att ta upp honom direkt. När han är vaken kan han sitta nöjd i mitt knä eller i min famn en stund, så han skriker inte konstant men har svårt att komma till ro och verkar absolut inte vilja ligga ensam. Han sover dock bra i vagnen när man väl kommer ut och går, funkar inte att rulla den t ex över tröskeln inomhus. Känner mig så inlåst och undrar om någon har/haft det likadant eller om någon vill ge mig något tips om hur jag ska få honom att kunna sova t ex i vagnen/vaggan på dagtid? Blir ofta att jag går omkring i morgonrock hela dagen tills pappa kommer hem och kan avlösa...

O född 130127
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 13:13
    Ska tillägga att han sover bra på natten, somnar vid ca kl 20 och vaknar ca varannan till var tredje timme på natten och vill äta, jag liggammar i sängen och då somnar han om direkt, vaknar oftast kl 06/07 och ibland somnar han om ett par timmar till då, men ibland vill han "stiga upp" efter det målet.
  • Svar på tråden Sover bara i bärselen på dagen
  • Natulcien

Men om han somnar om där på morgonen så kan du väl stiga upp och klä på dig? Annars går det ju snabbt att byta om från morgonrock till kläder och den korta stunden kan du väl lägga honom bredvid dig och prata med honom under tiden? Allt annat kan du ju göra med honom i selen. Han är ju bara en månad, nästan nyfödd, och då har de oftast fortfarande ett stort närhetsbehov.
    Jag bar sonen jättemycket i bärsele också. Jag tyckte att det var supersmidigt, och jag kände mig inte alls låst. Jag kunde ju tvätta, laga mat, diska, gå och handla etc. med honom i den.
    Duscha och annat som var knepigt att göra med selen väntade jag med tills sambon var hemma.

• Nelly88
    Natulcien skrev 2013-02-26 13:20:50 följande:
    Men om han somnar om där på morgonen så kan du väl stiga upp och klä på dig? Annars går det ju snabbt att byta om från morgonrock till kläder och den korta stunden kan du väl lägga honom bredvid dig och prata med honom under tiden? Allt annat kan du ju göra med honom i selen. Han är ju bara en månad, nästan nyfödd, och då har de oftast fortfarande ett stort närhetsbehov. Jag bar sonen jättemycket i bärsele också. Jag tyckte att det var supersmidigt, och jag kände mig inte alls låst. Jag kunde ju tvätta, laga mat, diska, gå och handla etc. med honom i den. Duscha och annat som var knepigt att göra med selen väntade jag med tills sambon var hemma.

Fast han sover på mig på nätterna och vaknar om jag lägger honom ifrån mig så kan inte stiga upp och klä på mig på morgonen. Sen måste jag ju lägga honom ifrån mig när jag ska gå på toaletten och på den korta stunden börjar han gallskrika och då tar jag upp honom igen och vill inte lägga ner honom igen för att klä på mig, tar ju ändå några minuter och det känns som om han ligger och skriker i en evighet innan jag är klar för att ta upp honom... När jag väl får upp honom i bärselen är det ju lugnt men sen om jag vill ut och gå måste jag ju lägga honom i vagnen medan jag packar ihop och tar på mig ytterkläder... Låter kanske som jag gör det komplicerat men tycker det är jobbigt att han ska behöva ligga och skrika utan att någon plockar upp honom inom några sekunder...
    O född 130127
  • Natulcien
    Nelly88 skrev 2013-02-26 13:29:05 följande:

Fast han sover på mig på nätterna och vaknar om jag lägger honom ifrån mig så kan inte stiga upp och klä på mig på morgonen. Sen måste jag ju lägga honom ifrån mig när jag ska gå på toaletten och på den korta stunden börjar han gallskrika och då tar jag upp honom igen och vill inte lägga ner honom igen för att klä på mig, tar ju ändå några minuter och det känns som om han ligger och skriker i en evighet innan jag är klar för att ta upp honom... När jag väl får upp honom i bärselen är det ju lugnt men sen om jag vill ut och gå måste jag ju lägga honom i vagnen medan jag packar ihop och tar på mig ytterkläder... Låter kanske som jag gör det komplicerat men tycker det är jobbigt att han ska behöva ligga och skrika utan att någon plockar upp honom inom några sekunder...
    Ok, jag förstår.
    Du tror inte att det kan vara så att han har ont någonstans då, om han gallskriker så mycket?
    Och självklart förstår jag att du inte vill att han ska ligga och skrika, det ville inte jag heller. Men så länge du är nära och kan prata med honom så är det ju inte farligt att lägga ner honom några sekunder. Jag kunde t.ex. lägga sonen i mjukliften framför mina fötter när jag satt på toa, så kunde jag ju böja mig fram och klappa och prata med honom om han blev ledsen.
    Och när jag tog på mig ytterkläder så behöll jag selen på och hade honom innanför jackan s.a.s. Funkar inte det?
  • Nelly88
    Natulcien skrev 2013-02-26 13:34:55 följande:
    Ok, jag förstår. Du tror inte att det kan vara så att han har ont någonstans då, om han gallskriker så mycket? Och självklart förstår jag att du inte vill att han ska ligga och skrika, det ville inte jag heller. Men så länge du är nära och kan prata med honom så är det ju inte farligt att lägga ner honom några sekunder. Jag kunde t.ex. lägga sonen i mjukliften framför mina fötter när jag satt på toa, så kunde jag ju böja mig fram och klappa och prata med honom om han blev ledsen. Och när jag tog på mig ytterkläder så behöll jag selen på och hade honom innanför jackan s.a.s. Funkar inte det?

Natulcien skrev 2013-02-26 13:34:55 följande:
    Ok, jag förstår. Du tror inte att det kan vara så att han har ont någonstans då, om han gallskriker så mycket? Och självklart förstår jag att du inte vill att han ska ligga och skrika, det ville inte jag heller. Men så länge du är nära och kan prata med honom så är det ju inte farligt att lägga ner honom några sekunder. Jag kunde t.ex. lägga sonen i mjukliften framför mina fötter när jag satt på toa, så kunde jag ju böja mig fram och klappa och prata med honom om han blev ledsen. Och när jag tog på mig ytterkläder så behöll jag selen på och hade honom innanför jackan s.a.s. Funkar inte det?

Jo han har ju besvär med magknip, men jag tänker att det kan ju inte bara vara det eftersom att han kan sitta nöjd i mitt knä men börjar skrika om jag lägger honom ner, samma sak som att han kan sova i bärselen men vaknar direkt om jag lägger honom i vagnen... Men sen somnar han ju i vagnen när vi går ut, förstår inte riktigt... Men måste väl bara ta ett djupt andetag och låta honom skrika medan jag klär mig...
    O född 130127
  • Natulcien
    Nelly88 skrev 2013-02-26 14:01:45 följande:

Jo han har ju besvär med magknip, men jag tänker att det kan ju inte bara vara det eftersom att han kan sitta nöjd i mitt knä men börjar skrika om jag lägger honom ner, samma sak som att han kan sova i bärselen men vaknar direkt om jag lägger honom i vagnen... Men sen somnar han ju i vagnen när vi går ut, förstår inte riktigt... Men måste väl bara ta ett djupt andetag och låta honom skrika medan jag klär mig...
    Vår son var lite likadan. Han sov helst i min famn eller i vagnen. Fast aldrig i stillastående vagn, utan jag var tvungen att gå. Så någon "egen tid" fanns ju inte på dagtid. Men det går ju över. Jag upplevde en lugnare tillvaro runt 3 månader. Då kunde han ligga i babygymmet eller sitta i babysittern längre stunder själv.

Ett litet tips... När vår son kom in i en skrikperiod så kunde det ibland hjälpa att sätta på kallvattenkranen på full sprutt. Ljudet lugnade honom, faktiskt, och han kunde ligga en stund och lyssna på det. Något liknade kanske kan ge en möjlighet att klä på sig utan skrik? Glad
Svar på tråden Sover bara i bärselen på dagen