• Miss88

Sarigerme - Turkiet, någon som varit där??

Som rubriken lyder, någon som varit i Sarigerme i Turkiet?? Och kanske till och med bott på Blue Star Tropical Resort?? Ska åka i September med två små barn på 1 och 2,5 år och funderar på detta resmål. Velar mellan det eller Alanya och Bluevillage hotellet Pascha Bay. Så nu vill jag veta allt ni kan berätta, hur stor är det? Vad finns att göra? Hur är maten? Osv osv.. Överös mig med info så jag kan bestämma mig vart vi ska boka!

• Svar på tråden Sarigerme - Turkiet, någon som varit där??
  • Mamma till Olle

Hej! Hur blev det, ska ni åka till Tropical resort? Vi ska till det hotellet om några veckor! Glad Undrar precis som du, vill veta lite om det. Min son har nyligen varit magsjuk och blev uttorkad i samband med det och inlagd på sjukhus. Så är lite nervös att han ska bli dålig av maten. Man får vara försiktig. Min son är 2,5 år.

• mandolin76

Jag och sonen var där förra året och vi tyckte att det var utmärkt. Förutom hela området på Tropical så har man också tillgång till hela Holiday Village. Detta gör att det finns rutschkanor anpassade för barn i alla åldrar. 

Det enda negativa var att det blev djupt väldigt fort vid stranden samt att Sarigerme är väldigt litet så utbudet av shopping är inte så stort. Fast för oss spelade det ingen roll. Sonen (5 år) tyckte ändå att medelhavet var för salt och att gå och handla med en 5 åring är inte alltid det roligaste.    

• Mamma till Olle

mandolin76 - Bodde ni alltså på hotell Tropical resort i sarigerme då? Hur var buffén på all inclusiven? Ingen som blev sjuk..

• Forced

Funderar på samma hotell men är nyfiken på hur djupt det är i poolerna?? Någon som vet?

• mandolin76

Maten var bra ibland lite väl anpassad till britterna och ryssarna men det fans alltid något guldkorn att hitta. Barnen hade en egen buffé med pasta, pommes, nuggets, köttfärssås etc. Jag såg ingen som blev sjuk och vi träffade en svenska som jobbade med mat på ett stort konferenshotell här. Hon sa att enligt hennes professionella bedömning så sköttes hygienen runt maten utmärkt. Även hygien och renlighet på området var bra ex fanns det handsprit på alla offentliga toaletter och vid ett tillfälle när det hänt en olycka i ena barnpolen så stängdes den tills den var garanterat ren. Badvakterna vid polerna höll ordentlig koll och var hela tiden på alerten. En annan man vi träffade hade varit ute tidigt på morgonen och promeneratnär hela området helt plötsligt översvämmades av folk. Då visade det sig att dom hade en övning i eftersök av barn. Personalen hade typ 5 min på sig att hitta ett försvunnet barn på området och detta övade dom ofta. Så vi kände oss väldigt säkra.

• mandolin76

Delar upp svaret då jag skriver från padda och det blir så kompakt då. Polerna varierar i djup allt från ankeldjup till ca 2 meter. Stora bassängen har ett ställe med sluttande botten så man kan vada ner i vattnet. Den lilla poolen med rutschkanor för mindre barn var som mest midjedjup.

• mandolin76

På Tropical fanns det 2 stora rutschkanor i stora poolen och en mindre pol närmare stranden med 3 mindre vattenrutschkanor samt en småbarnspool med en sån där bläckfiskrutschkana utan vatten. Man har också tillgång till poolområdet på Hollyday och där fanns det 3 rutschkanor om var mitt emellan i storlek mot dom på Tropical. Vi var bara dit en gång då sonen på 5 år föredrog dom mindre rutschkanorna.

Som jag skrivit tidigare så blev det djupt väldigt fort vid stranden men något som sonen älskade där var att jaga krabbor. något som kunde utvecklas till ett riktigt gympass. Krabborna där gräver ner sig i sanden (djupt) så enda sättet att fånga dom är att gräva fram dom. Man går längs med stranden och tittar efter små hål (ca 2-3 cm) i sanden, ju större hål desto större krabba. Är man riktigt uppmärksam så kan man se krabban sticka upp huvudet innan den försvinner ner i hålet. När man hittat sitt hål så börjar man gräva en vallgrav runt hålet och har man tur så gräver man fortare än krabban så den finns kvar i den pelaren som bildas i mitten och då kan man kanske lyckas locka ut den i gropen. Sedan gäller det att  fånga den snabbt i en hink eller dyligt. Jag rekommenderar inte att ta dom med händerna för klorna är mycket mer böjliga än på våra strandkrabbor. dom ser ut som riktiga Disney krabbor med ögonen på små skaft. Dom små krabborna är grå/svarta och dom större är sandgula.

Hoppas ni får en lika härlig vecka där som vi fick om ni väljer att åka dit.

Jag kan definitivt tänka mig att åka dit igen men då jag gillar att prova nya ställen så blir det Side och Crystal Palace i år

Oj höll på att glömma en av dom bästa sakerna, transfern. Det tog nog max 20 minuter från flygplatsen till hotellet. Tror inte det tog mer än en timme från det att vi klev av planet till vi var installerade på rummet.        

• 2Fina

Hej, vad kul, skulle just in och skriva här och fråga om någon varit i Sarigerme, Marmaris och så var översta inlägget just det! Jag undrar lite över shopping, jag vet ju att det är ett litet ställe men finns det något utbud och är det någon som varit på marknaden? Vi missar ju tisdagsmarknaden eftersom vi kommer på en tisdag och åker på tisdag, finns det något annat man måste se? Hur är det med strandstolar? Har läst att dom går fort och att man måste vara ute före 6 för att få en men det kanske inte gäller barnpoolerna? Gärna mer tips!!

»-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • mandolin76

Det finns en liten affärsgata inne i Sarigerme. Vi var visserligen där på morgonen när det var marknad men tyckte att utbudet var ganska bra. Från Tropical tog det 15-20 minuter att promenera med en 5 åring. För att få lite mer shopping så åkte vi med på en shopping och bad resa till Fethye.

• mandolin76

Vi hade aldrig några problem med att få solstolar. Sonen föredrog ju lilla poolen men rutschkanor och det räckte gott att man la ut sin handduk innan vi gick till frukosten. På stranden fans det alltid gott om lediga stolar. Däremot var det lite svårare att få plats vid stora poolen i alla fall om man som vi försökte få en plats där mitt på dagen Hoppas ni får en riktigt bra resa.

• 2Fina
    mandolin76 skrev 2013-08-26 10:00:51 följande:
    Vi hade aldrig några problem med att få solstolar. Sonen föredrog ju lilla poolen men rutschkanor och det räckte gott att man la ut sin handduk innan vi gick till frukosten. På stranden fans det alltid gott om lediga stolar. Däremot var det lite svårare att få plats vid stora poolen i alla fall om man som vi försökte få en plats där mitt på dagen Hoppas ni får en riktigt bra resa.

Tack för värdefull information!!

En till liten fråga för en ovan resenär, hur är det med handdukar? Får man nya handdukar varje dag och finns det så man kan ha en handduk vid poolen och sen på rummet så man kan duscha av sig med en fräsch handduk?
  • mandolin76

Man hämtar poolhanddukar på spa avdelningen. Dom är ordentligt stora och täcker hela solstolen. Se solstolen rakt fram på den övre bilden. Vi bytte till ny poolhandduk varje morgon. Vanliga handdukar för dusch och toalettbesök finns på rummet och byts varje dag om man inte hänger dom som man skall göra om man inte vill byta (fast ofta bytte dom ändå)

• 2Fina
    mandolin76 skrev 2013-08-26 11:00:15 följande:
    Man hämtar poolhanddukar på spa avdelningen. Dom är ordentligt stora och täcker hela solstolen. Se solstolen rakt fram på den övre bilden. Vi bytte till ny poolhandduk varje morgon. Vanliga handdukar för dusch och toalettbesök finns på rummet och byts varje dag om man inte hänger dom som man skall göra om man inte vill byta (fast ofta bytte dom ändå)

Nu kom jag på en till fråga, i en recension om detta hotell så står det att man får äta på alla tre ala carte-restaurangerna, hur var det för er? Jag mailade och frågade fritidsresor för nu i dagarna ändrade dom texten på hemsidan så det står att man endast får äta på en ala carte under perioden, den förra texten kunde man tolka att man fick äta på en gång på varje. Hur var det för er?
  • mandolin76

Jag kommer inte ihåg hur det var med ala carterestauranerna. Tror man fick äta där en gång. Ensam med ett barn som nyss fyllt 5 så kändes det inte som det var läge att äta på ala carte Men dom såg väldigt fina ut.

Svar på tråden Sarigerme - Turkiet, någon som varit där??