• MoaElis

Någon med erfarenhet av urinvägsinfektion? (Hund)

Min hund är snart 4 år och har börjat kissa inne den senaste tiden... Det är främst på en och samma matte, men har även hänt i sängen en gång. Varje dag gör hon det inte, då skulle jag såklart gått till veterinären men tycker inte riktigt hon har symtomen för urinvägsinfektion. Men jag tror främst det varit på natten, och hon har varit helt rumsren sen valp så jag tycker det är så konstigt.

Hon verkar dock inte ha ont/inget blod, och kissar inte bara några droppar som jag har läst att dom gör vid urinvägsinfektion(?) Men hon går runt och skvätter lite överallt ute, men det kan ju även tikar göra. Det kan väl även vara något dumt hon bara fått för sig också... Någon med erfarenhet? 

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av urinvägsinfektion? (Hund)
  • Jackson

Min tik hade urinvägsinfektion för ett par år sedan. Hon ville ut och kissa hela tiden och hon kunde verkligen inte kontrollera blåsan, ibland kom det bara droppar och ibland kom det stooora pölar. Det gällde inte bara på nätterna utan det var dygnet runt. Som tur var fick jag en tid till veterinären dagen efter så ett par dagar efter början av penicillin så var hon frisk igen.

Det svåra var att ta urinprov på henne, vi försökte att sticka under en liten burk men hon totalvägrade så efter en halvtimme av hårslitande och en vovve som blev mer och mer stressad så klippte vi hål i en plastpåse och trädde på henne den som en slags blöja och då gick det att samla in efter ett tag. 

Om du är osäker, ring veterinär.  

• MoaElis
    Jackson skrev 2013-02-26 16:04:08 följande:
    Min tik hade urinvägsinfektion för ett par år sedan. Hon ville ut och kissa hela tiden och hon kunde verkligen inte kontrollera blåsan, ibland kom det bara droppar och ibland kom det stooora pölar. Det gällde inte bara på nätterna utan det var dygnet runt. Som tur var fick jag en tid till veterinären dagen efter så ett par dagar efter början av penicillin så var hon frisk igen.

Det svåra var att ta urinprov på henne, vi försökte att sticka under en liten burk men hon totalvägrade så efter en halvtimme av hårslitande och en vovve som blev mer och mer stressad så klippte vi hål i en plastpåse och trädde på henne den som en slags blöja och då gick det att samla in efter ett tag. 

Om du är osäker, ring veterinär.  
    Hm, okej låter ju betydligt extremare än min hund men ja man vet ju aldrig...
  • Dexter dot com

Börja med att utesluta UVI,urinstenar och andra urinvägsrelaterade fysiska problem hos veterinären.
    Är hon fysiskt frisk får du börja fundera på andra orsaker tex som om hon dricker mer/äter snö och inte hinner kissa ur sig innan natten.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av urinvägsinfektion? (Hund)