• evsan

Bröstpump?! Onödigt eller nödvändigt?

Hej hopp!

Har fixat det mesta inför bebis ankomst och det enda som saknas är spjälsängen, som vi ska inhandla i helgen :)
    Sen självklart vagnen! Den kommer om ca 2 veckor jag har för mig..

Hur som helst.. Bröstpump??? Är det något man verkligen behöver köpa och isåfall vilken kan ni rekommendera? :)
    Har hört talas om att MAM ska vara väldigt bra, den hade 2 flaskor som var anpassade för kolikbarn..

Eller kan ni tipsa om hur ni har gjort? Vänta tills bebis kommit och se om man ens behöver en pump, eller är det en oskriven regel att jag kommer behöva en pump så småningom?         

• Svar på tråden Bröstpump?! Onödigt eller nödvändigt?
  • Yogamama

Klart att det inte behövs köpas in nu! Jag hade inte ens tänkt tanken innan mitt första barn föddes, men sedan orkade hon inte suga av olika anledningar och jag fick pumpa ur på sjukhuset som de sedan sonderande henne med. Fick med mig pumpen hem och använde den även till mitt andra barn, då brösten var sprängfyllda och bebisen inte orkade äta allt och inte fick grepp när de var alldeles för hårda. Men jag tror att de flesta INTE använder pump och bebisen ska ju reglera mängden mjölk. Lycka till!

• Tjolanta

Jag behövde en Mams anti kolik flaskor är suveräna! Tar två minuter att sterilisera i micron

• Mercurialis

Bröstpump använde jag enbart under tiden som barnen var inskrivna på neonatal (en vecka med första barnet, en månad med andra barnet). Därefter hade jag inget behov av en bröstpump.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tjolanta

Jag lånade en medela pump från BVC efter det att bebisen var någon vecka.

• evsan
    Yogamama skrev 2013-02-26 15:31:48 följande:
    Klart att det inte behövs köpas in nu! Jag hade inte ens tänkt tanken innan mitt första barn föddes, men sedan orkade hon inte suga av olika anledningar och jag fick pumpa ur på sjukhuset som de sedan sonderande henne med. Fick med mig pumpen hem och använde den även till mitt andra barn, då brösten var sprängfyllda och bebisen inte orkade äta allt och inte fick grepp när de var alldeles för hårda. Men jag tror att de flesta INTE använder pump och bebisen ska ju reglera mängden mjölk. Lycka till!
    Hm okej.. Jag hoppas att allt kommer gå bra med amningen och att det inte blir något strul alls!
    Gör nog så att jag väntar med att köpa en sådan. 
    Tycker du att din pump funkade bra? Vad var det för märke? :)   
  • evsan
    Tjolanta skrev 2013-02-26 15:33:48 följande:
    Jag lånade en medela pump från BVC efter det att bebisen var någon vecka.

Hur länge fick du låna pump från BVC då?
  • Yogamama

Pumpen var en elektrisk av märket Medela (har jag för mig) och den fick jag låna ca en vecka. Sedan kunde man bygga om den till en handpump (och de delarna fick man behålla). Behöver du en pump av medicinska skäl ordnar sjukhuset med den - men det hoppas vi ju inte att du behöver!

• Tjolanta
    evsan skrev 2013-02-26 15:35:35 följande:

evsan skrev 2013-02-26 15:35:35 följande:

så länge det behövdes å det var en elektrisk med handpump också. Men det är inget jag ens funderat på att köpa själv.
  • längtan09

Jag bor i Karlstad och här får vem som helst som fött barn hyra en bröstpump av sjukhuset, och om man behöver bröstpumpen (t. ex pumpa ur för att sondmata eller liknande) så får man låna den gratis. Du kan ju kolla om de har något sånt där du bor, för OM du då skulle behöva pumpa kan du kanske hyra en vecka innan du köper en egen, det handlar ju om en del pengar om man köper den i onödan. Jag har Avents handpump, tror det är samma princip som MAM's pump och tyckte den var superbra. Använde den mest när jag fick mjölkstockning, då hjälpte det att pumpa. Kostar runt 600 kr tror jag. 

Vissa kan ju ha brösten fulla i mjölk men fortfarande inte pumpa, så det kan ju vara en otroligt onödig utgift.  

Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden Bröstpump?! Onödigt eller nödvändigt?