• Anonym (Spara)

Tips på produkter som är ok att köpa lågpris

Jag är generellt emot lågprismärkena när det gäller mat så som fisk, kött, ägg, korv osv osv.
    Känns äckligt och jag blir osäker på hur de behandlat råvarorna och djuren. Får också för mig att det smakar sämre.

Men vissa grejer har jag upptäckt är BÄTTRE om man köper lågpris, tex ica basic. Jag handlar tex:
    *Deo, får för mig att jag svettas mindre med eldorado deo.
    *Schampo och balsam köper jag coop, kostar nada och tycker det är lika bra som tex elvital
    *Tamponger, ica eller ica basic, märker ingen skillnad förutom att de är mycket billigare
    *Nagellack, hm istället för tex malva
    *Frysta bär och grönsaker köper jag tex ica om det är billigare. Vissa är inte lika goda men ibland smakar det lika bra.

Vad köper du för "billighetsprodukter" som du upplever är lika bra eller till och med bättre än de dyrare märkena?

Och vad anser ni generellt om lågprismärken? Några negativa aspekter som man lätt glömmer?

*Nyfiken*

• Svar på tråden Tips på produkter som är ok att köpa lågpris
  • Jackson
    Anonym (Spara) skrev 2013-02-26 16:05:59 följande:
    Jag är generellt emot lågprismärkena när det gäller mat så som fisk, kött, ägg, korv osv osv.
    Känns äckligt och jag blir osäker på hur de behandlat råvarorna och djuren. Får också för mig att det smakar sämre.

Men vissa grejer har jag upptäckt är BÄTTRE om man köper lågpris, tex ica basic. Jag handlar tex:
    *Deo, får för mig att jag svettas mindre med eldorado deo.
    *Schampo och balsam köper jag coop, kostar nada och tycker det är lika bra som tex elvital
    *Tamponger, ica eller ica basic, märker ingen skillnad förutom att de är mycket billigare
    *Nagellack, hm istället för tex malva
    *Frysta bär och grönsaker köper jag tex ica om det är billigare. Vissa är inte lika goda men ibland smakar det lika bra.

Vad köper du för "billighetsprodukter" som du upplever är lika bra eller till och med bättre än de dyrare märkena?

Och vad anser ni generellt om lågprismärken? Några negativa aspekter som man lätt glömmer?

*Nyfiken*
    Miljön tar storstryk av lågprismärken. tex. tonfisken är utrotningshotad men ändå så säljs det billigt på konserver, samma är det med torsk, varför köpa bara för att det är billigt när arterna kanske inte finns kvar om ett antal år?
  • cloudberry79

Vetemjöl! Det är ingen stor prisskillnad, men jag läste ett test på innehållet i mjöl (där de också bakat med mjölet) och alla var likvärdiga. Det dyra märket hade högre halt tungmetaller i sig dessutom.

Köper Coop xtra tvättlappar, de är betydligt bättre än de dyra trelags som är stenhårda och tar hundra år att blöta genom.

Schampoo och balsam köper jag "dyra" märken från tex Lyko, men då behöver jag bara köpa en flaska om året (nuvarande flaskor har jag haft i fjorton månader) eftersom det är så drygt. 400 i inköp för både schampoo och balsam blir i snitt 30 kronor i månaden, max. Nu använder jag Tigi tweens extreme straight.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (Spara)
    Jackson skrev 2013-02-26 16:08:38 följande:
    Miljön tar storstryk av lågprismärken. tex. tonfisken är utrotningshotad men ändå så säljs det billigt på konserver, samma är det med torsk, varför köpa bara för att det är billigt när arterna kanske inte finns kvar om ett antal år?
    Missade du min första mening: "Jag är generellt emot lågprismärkena när det gäller mat så som fisk, kött, ägg, korv osv osv "?

Båda dina exempel du tar upp är ju fisk..... Det köper jag inte lågpris.
  • Anonym (Spara)
    cloudberry79 skrev 2013-02-26 16:09:21 följande:
    Vetemjöl! Det är ingen stor prisskillnad, men jag läste ett test på innehållet i mjöl (där de också bakat med mjölet) och alla var likvärdiga. Det dyra märket hade högre halt tungmetaller i sig dessutom.

Köper Coop xtra tvättlappar, de är betydligt bättre än de dyra trelags som är stenhårda och tar hundra år att blöta genom.

Schampoo och balsam köper jag "dyra" märken från tex Lyko, men då behöver jag bara köpa en flaska om året (nuvarande flaskor har jag haft i fjorton månader) eftersom det är så drygt. 400 i inköp för både schampoo och balsam blir i snitt 30 kronor i månaden, max. Nu använder jag Tigi tweens extreme straight.
    Intressant, känner du någon skillnad på smaken när du använder lågprismjöl?

En sak till som jag precis kom på att jag köper lågpris; toa och hushållspapper. Och helst även tvätt och diskmedel men det är sambon emot av någon anledning....
  • Anonym
    Anonym (Spara) skrev 2013-02-26 16:17:30 följande:
    Intressant, känner du någon skillnad på smaken när du använder lågprismjöl?

En sak till som jag precis kom på att jag köper lågpris; toa och hushållspapper. Och helst även tvätt och diskmedel men det är sambon emot av någon anledning....
    toapapper känns väldigt mycket bättre att köpa dyrare märken så går det inte åt lika mycket, och det är mer på rullarna...

Krossade tomater och champinjoner på burk köper jag lågprismärken av.
  • Anonym

Köper alltid SPAR tvättmedel på ÖoB, det tvättar rent lika bra som Via eller annat dyrare märke.

• Anonym (Spara)
    Anonym skrev 2013-02-26 16:21:39 följande:
    toapapper känns väldigt mycket bättre att köpa dyrare märken så går det inte åt lika mycket, och det är mer på rullarna...

Krossade tomater och champinjoner på burk köper jag lågprismärken av.
    Jag brukar köpa icas toapapper och tycker inte alls det tar slut fortare faktiskt... men har iof inte överanalyserat hur länge de olika håller....

Krossade tomater köpte jag ica basics förra veckan, men fick för mig att det blev lite vattningt till skillnad från mutti som jag brukar använda... kanske får ge ett till försök. Det är rätt stor prisskillnad faktiskt!
  • Hemlig123

Håller med ovan om tvättmedlet Spar..

Hästtäcken blir rena iaf

• Hemlig123

Köper mycket märkesvaror på öob fast för halva priset..

Svar på tråden Tips på produkter som är ok att köpa lågpris