Grattis till era plus!
Du kan ringa BM direkt du fått plus. Många MVCs har inskrivningssamtal runt v.10, vissa har ibland kostrådssamtal tidigare än så beroende på var i landet man bor. Men ring BM imorgon och boka en tid, så får du se hur det ser ut i ditt landsting. Ibland kan man hitta den infon på landstingets hemsida (hur många besök och vad som "ingår" i besöken, osv).
Det är bra om du börjar ta tillskott med folsyra, minst 400mikrogram ska man få i sig dagligen som gravid. Det är viktigt att ta de 3 första månaderna, för det är då fostrets nervsystem bildas och forskning har visat att folsyran minskar risken att fostret får ryggmärgsbråck. Folsyra finns även i många livsmedel (då heter det folat), så det kan du se till att få i dig extra av.
Kostmässigt så kan man äta som normalt, men det finns vissa saker man bör undvika helt eller ska vara lite försiktig med. Information om vilka livsmedel det gäller hittar man på livsmedelsverkets hemsida, www.slv.se.
Hur man mår är väldigt individuellt, och skiljer sig även från graviditet till graviditet. Jag mådde inte illa förrän v.8, då kom det lite smygande och v.10 kräktes jag första gången. V.12, då illamåendet vanligtvis brukar gå över, blev det mycket värre för mig och jag kräktes flera gånger per dag fram till v.18. Då avtog det lite, men jag kräktes fram t.o.m. v.21. Sen mådde jag "bara" illa i några veckor till. Men vissa mår inte illa alls nån gång under sin graviditet.
Hoppas det gett dig svar på några av dina frågor! =)