• Seglaren1

Blötlägga torrfoder?

Fick hem vår katt på 4 månader häromdagen... Hur länge skall man blötlägga fodret? Tycker han borde äta fodret som vanligt nu men han tuggar det inte. Gör det något?

• Svar på tråden Blötlägga torrfoder?
  • Philippa

Varför blötlägger ni fodret..?? Har aldrig hört talats om.... Det finns ju särskilt torrfoder för kattungar som är lite mjukare..

• nemo1

Vad ger du för foder? Och är det samma som hos uppfödaren? Blötlagt torrfoder blir snabbt dåligt så lägg bara upp lite åt gången. Ge blötmat istället.

• nemo1
    Philippa skrev 2013-02-26 17:33:39 följande:
    Varför blötlägger ni fodret..?? Har aldrig hört talats om.... Det finns ju särskilt torrfoder för kattungar som är lite mjukare..
    Kattungetorrfoder är inte mjukare utan är mindre bitar. När jag har små jourkattungar här så ger jag alltid Royal Canin babycat 34 som första mat och den blötläggs alltid i början.
  • Miss Blue
    Seglaren1 skrev 2013-02-26 17:32:05 följande:
    Fick hem vår katt på 4 månader häromdagen... Hur länge skall man blötlägga fodret? Tycker han borde äta fodret som vanligt nu men han tuggar det inte. Gör det något?
    Vad fick kattungen för mat hos sin förra ägare, bättre att fortsätta ge den och stegvis gå över till annan mat sedan.
  • Seglaren1

Ger honom Eukanuba Kitten. Jag har blötlagt ett par gånger för han inte tuggar maten... Ger bara lite åt gången. Han fick Ica basic innan och det ville jag absolut inte fortsätta med.

• Philippa
    Seglaren1 skrev 2013-02-26 20:15:30 följande:
    Ger honom Eukanuba Kitten. Jag har blötlagt ett par gånger för han inte tuggar maten... Ger bara lite åt gången. Han fick Ica basic innan och det ville jag absolut inte fortsätta med.

Hur vet du att han inte tuggar maten?
  • nemo1

Ge fodret torrt och börja sakta ge honom blötmat också.

• Seglaren1
    Philippa skrev 2013-02-26 20:28:12 följande:

Philippa skrev 2013-02-26 20:28:12 följande:

För att jag står brevid honom när han äter. Och jag vet att när katter äter torrfoder så låter det.
  • Philippa
    Seglaren1 skrev 2013-02-26 21:00:40 följande:

För att jag står brevid honom när han äter. Och jag vet att när katter äter torrfoder så låter det.

Ok, men suger han på det? Sväljer han fodret helt? Eller väljer han att inte äta alls?
  • Seglaren1

Han äter flera ggr om dagen och sväljer det helt. Men jag får köpa lite blötfoder imorgon

• nemo1
    Seglaren1 skrev 2013-02-26 21:30:10 följande:
    Han äter flera ggr om dagen och sväljer det helt. Men jag får köpa lite blötfoder imorgon
    Tänk på att fasa in blötmaten mycket försiktigt om han inte är van vid det, annars kan det bli diarrér. Han har även bytt foder när han kom till dig så ta det som sagt väldigt försiktigt. Mjau i tetra, Pussi, ICA:s portionspåsar och Bozita är bra blötmat. Och tänk på att kattungar ska ha fri tillgång på mat.
  • Seglaren1
    nemo1 skrev 2013-02-26 21:40:43 följande:
    Tänk på att fasa in blötmaten mycket försiktigt om han inte är van vid det, annars kan det bli diarrér. Han har även bytt foder när han kom till dig så ta det som sagt väldigt försiktigt. Mjau i tetra, Pussi, ICA:s portionspåsar och Bozita är bra blötmat. Och tänk på att kattungar ska ha fri tillgång på mat.

nemo1 skrev 2013-02-26 21:40:43 följande:

Tack för tipsen! man blir ju lite rädd att han äter för lite när han ibland går runt och mjauar men han har ju mat och vatten hela tiden så..
  • nemo1
    Seglaren1 skrev 2013-02-26 22:03:06 följande:

Tack för tipsen! man blir ju lite rädd att han äter för lite när han ibland går runt och mjauar men han har ju mat och vatten hela tiden så..
    Han jamar nog för att han är understimulerad, det bästa boten för det är en kattkompis.
  • Seglaren1
    nemo1 skrev 2013-02-26 23:00:13 följande:
    Han jamar nog för att han är understimulerad, det bästa boten för det är en kattkompis.

nemo1 skrev 2013-02-26 23:00:13 följande:

Jo jag vet men det är inte aktuellt med en annan katt just nu, när han får komma ut på fredag så får han ju träffa grannarnas katter och mycket annat
  • nemo1
    Seglaren1 skrev 2013-02-27 12:29:21 följande:

Jo jag vet men det är inte aktuellt med en annan katt just nu, när han får komma ut på fredag så får han ju träffa grannarnas katter och mycket annat
    Du släpper väl inte ut en sån liten utan koppel? En katt ska inte gå ut förrän den är vaccinerad, kastrerad, idmärkt och försäkrad.
Svar på tråden Blötlägga torrfoder?