• Anonym

Min dotter saknar sin pappa så, vad kan jag göra? (2 år)

Jag och pappan är gifta och har bott ihop sen dottern föddes. Men nu när hon är lite över 2 så har han fått ny tjänst då han jobbar 10-14 dagar borta och är hemma 7 dagar. Vi pratar varje dag på Skype och vår dotter pratar med pappa och blir jätteglad när hon ser honom. Men sen när vi ska lägga på så blir hon jätteledsen och gråter och ropar PAPPA PAPPA och försöker sätta på datorn igen.

Det skär i hela kroppen på mig när det blir så här. Hon vaknar på natten och ropar efter pappa, frågar efter pappa flera gånger om dagen verkar sakna honom oerhört mycket.

Min man söker nytt jobb så att han kan få vara hemma hela tiden, men tills det blir så måste han jobba så här. Vår ekonomi klarar inte att han blir arbetslös tyvärr.

Vad kan jag göra för att hjälpa dottern? Ska jag inte låta henne prata med pappa, eller minska ner på telefontiden?

Finns det andra tips för att minska längtan hos en sån här liten tjej?

• Svar på tråden Min dotter saknar sin pappa så, vad kan jag göra? (2 år)
  • Philippa

Avleda, avleda och åter avleda henne med leksaker eller nåt...

• Anonym
    Philippa skrev 2013-02-26 18:35:33 följande:
    Avleda, avleda och åter avleda henne med leksaker eller nåt...
    Jo, det gör jag ju. Och när hon frågar om pappa så säger jag att han är på jobbet och då släpper hon det en stund.  Men det är så jobbigt att se henne så ledsen och gråta, skrika, kasta sig på golvet och ropa PAAAPAAA samtidigt som hon klöser på datorn för att få "tillbaka" honom.

Det måste ju vara massvis med föräldrar som skilt sig som varit med om liknande. Hur gjorde ni?
  • Caysa

Oj, jag skulle nog göra det omvända. Prata mycket om pappa. Framkalla lite bilder på pappa som hon kan ha som sina egna, som hon får leka med, kanske ha ett kort som hon tar med sig när hon ska sova (ngra extra kopior kan ju vara bra att ha ifall det blir för skrynkligt) kanske spela in en film på pappa som hon kan få titta på. "Låna" pappas tröja och krama på. Osv osv

• Anonym (skild)

Jag skiljde mig i somras och barnen träffar nu bara sin pappa var tredje helg. Min lille är 2 år precis som din. De förstår mycket mer än vad man tror. Mina barn saknar sin pappa enormt. De gråter efter honom och frågar efter honom ofta. Hjälp ditt barn att sätta ord på känslorna och frågorna. Berätta var pappa är, visa bilder på hur det ser ut, förklara, ha bilder framme och trösta. Barnet sörjer ju inte mindre för att vi låtsas som att det inte sörjer. Se det positivt, det finns ett slut på eländet för er. Men avled inte, bekräfta känslorna av saknad, försök förklara gång på gång på gång och trösta. Berätta att pappa måste jobba men att han kommer hem. Jag fick rådet av en psykolog att göra en almanacka med bilder där man ritar vad de gör varje dag (t ex går på dagis) och så ritar man pappa de dagar han är där. Då blir det tydligt för barnet att pappa finns, jag får träffa honom igen och de kan om inte förstå tiden så åtminstone få något grepp om den.

• susa

Gör en pappakalender där hon får kryssa för dag för dag tills pappa är hemma, då vet hon hur många nätter hon måste sova tills hon får krama pappa igen. Det blir kanske mer överskådligt för henne om hon har pappas schema på sin egen vägg.

• Anonym

Tack för bra tips. Jag ska absolut göra en pappakalender och ett fotoalbum med bilder på pappa, det är jättefina idéer

• Caysa

Åh, vad glad jag blir när fler skriver ungefär samma saker! Glöm inte framkalla några extra bilder som inte sitter i album eller ram, som hon får "leka fritt" med!

• Anonym (Lily)

Har en 2åring och skiljde mig från pappan för ett år sedan. de träffas typ en gång i månaden. Ibland pratar hon om honom med sorg i blicken och säger Pappa komma hem... och ser ledsen ut. Då säger jag att "ja vad roligt när pappa kommer hit, då kan vi göra det och det och det" och så pratar vi om honom, kollar på foton på dem tillsammans, kanske ringer till honom. Tror inte på att avleda utan att visa att det är ok att sakna någon.

Svar på tråden Min dotter saknar sin pappa så, vad kan jag göra? (2 år)