• Skrot o Korn

Barnvagnsförsäkring

Hej!
    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med en fråga.
    Vi har beställt en Emmaljunga edge duo på babyproffsen och ska hämta den imorgon, expediten frågade mig idag om vi ville teckna deras försäkring.
    Är det någon som har erfarenhet av den eller räcker det med den vanliga hemförsäkringen?

babyproffsen.se/sidor/forsakring

Tack på förhand för hjälpen!

• Svar på tråden Barnvagnsförsäkring
  • Ramborg

Såna där extraförsäkringar brukar vara helt onödiga.

Hur ofta går en barnvagn sönder?

Om den går sönder, borde man då inte kunna reklamera den?

Om den går sönder och man inte får den reparerad på en reklamation, hur mycket kostar reparationen?

Bedöm sannolikhet och kostnad så kan du bedöma om försäkringen är värd sitt pris.

42.
  • Cornellia
    Ramborg skrev 2013-02-26 22:31:21 följande:
    Såna där extraförsäkringar brukar vara helt onödiga.

Hur ofta går en barnvagn sönder?
    Om den går sönder, borde man då inte kunna reklamera den?
    Om den går sönder och man inte får den reparerad på en reklamation, hur mycket kostar reparationen?

Bedöm sannolikhet och kostnad så kan du bedöma om försäkringen är värd sitt pris.
    Försäkringen täcker även stöld.
  • vad ska man heta

ÄHH den går på drulleförsäkringen :) visst, det är kanske högre självrisk, men lite må man ju spela!

• RöttÄrSött

Kolla vad som gäller för stöld (låst vs olåst vagn) samt värdeminskning på vagnen i hemförsäkringen och ställ det mot villkoren i barnvagnsförsäkringen

• zumba

Reklamera en vagn kan man bara göra första året , sen är försäkringen bra att ha då man ofta om man har en kombivagn använder den längre än ett år ! Vår försäkring var gratis första året sen kostade den 450 kr per år o täckte allt även stöld olåst

• RöttÄrSött

Du har alltid tre års reklamationsrätt enligt lag OAVSETT GARANTITIDER, konsumenten måste dock bevisa att det är ett ursprungsfel och inte slitage eller olycka.

Försäkringen blir därför främst en ersättning vid stöld eller olycka där villkoren ser mycket olika ut. Hemförsäkringen är enligt mig bland det viktigaste man har men många har dålig koll...

• zumba

Vi fick vår solblekta sufflett utbytt efter tre år på försäkringen !

• Ramborg
    zumba skrev 2013-02-26 23:15:52 följande:
    Vi fick vår solblekta sufflett utbytt efter tre år på försäkringen !

450 kr gånger tre är 1350 kr. När märkte du att suffletten var solblekt, försökte du klaga? Och vad skulle en ny sufflett ha kostat dig om du fått betala själv?
    42.
  • Skrot o Korn

Tack för era svar. Ska fundera lite till på hur vi ska göra, bor i ett litet samhälle, så någon stöldrisk tror jag inte att det är, men man kan aldrig vara säker.. försäkringen kostar 249kr/år. Så det är ju ingen större summa.

• zumba

En ny sufflet skulle kosta ca 1700 kr o ja vi bråkade ett tag om det o den blev solblekt efter 2 v i utlandet ! Nu betalade vi 500 kr i självrisk o då fick vi nya hjul o servic på den oxå

• Skrot o Korn

Tack för era svar, tog den där försäkringen iallafall, tänkte att om jag inte gör det lär den väl bli stulen, och då kommer jag ångra mig..

• Maaa

Har man ett Icakort så har de hemförsäkringar man kan teckna där de är någe förmånligt just med barnvagnar. Kan vara värt att kolla upp. Har för mig att de har nyvärde upp till 10000kr de första 3 åren,(Jag kan ha fel men) Alltså inget åldersavdrag och stöld borde väl gå under drullen kanske?

• ansof

någon som vet hur hemsförsäkringen täcker det om man har folksam ?
    Nu har jag ju köpt min från holland så jg har ingen extra försäkring från affären men man kanske ska kolla uppd et ändå ?
    rätt mycket pengar om någon tar den... har för mig jag läst någonstans att om man låst den med godkänt lås ska det gå på hemförsäkringen... ? någon som vet ?

• Tullipan

Folksams hemförsäkring ersätter stöld & skadegörelse utan att den är låst.
    Man behöver ingen allrisk för stöld heller.
    Däremot kan allrisk / allrisk extra ( självrisk 1500kr / 750kr)  ersätta om vagnen går sönder.
    Att suffletten bleks ersätter inte hemförsäkringen - det ska tillverkaren ersätta.
    Min Brio vagn blev solblekt och det ersatte butiken utan minsta knussel.

Att ha en extra försäkring på en barnvagn skulle jag inte ta.

Det är en avskrivning efter två år. Men fortfarande högre än vad begmarknaden ligger.

• ansof
    Tullipan skrev 2013-04-02 11:09:06 följande:
    Folksams hemförsäkring ersätter stöld & skadegörelse utan att den är låst.
    Man behöver ingen allrisk för stöld heller.
    Däremot kan allrisk / allrisk extra ( självrisk 1500kr / 750kr)  ersätta om vagnen går sönder.
    Att suffletten bleks ersätter inte hemförsäkringen - det ska tillverkaren ersätta.
    Min Brio vagn blev solblekt och det ersatte butiken utan minsta knussel.

Att ha en extra försäkring på en barnvagn skulle jag inte ta.

Det är en avskrivning efter två år. Men fortfarande högre än vad begmarknaden ligger.
    oh så bra.... hade för mig att de var tvungna och ha något godkänt lås?

• Leone i Västerås
    Tullipan skrev 2013-04-02 11:09:06 följande:
    Folksams hemförsäkring ersätter stöld & skadegörelse utan att den är låst. Man behöver ingen allrisk för stöld heller. Däremot kan allrisk / allrisk extra ( självrisk 1500kr / 750kr)  ersätta om vagnen går sönder. Att suffletten bleks ersätter inte hemförsäkringen - det ska tillverkaren ersätta. Min Brio vagn blev solblekt och det ersatte butiken utan minsta knussel. Att ha en extra försäkring på en barnvagn skulle jag inte ta. Det är en avskrivning efter två år. Men fortfarande högre än vad begmarknaden ligger.

Vi hade en barnvagnsförsäkring från Solid på vår Phil & Teds Sport som vi köpte mars -08. När den blev stulen nu i februari ( fem år gammal) fick vi en helt ny P&T Navigator utan åldersavdrag, med bara 500:- att betala i självrisk. Så bra ersättning får man inte på sin hemförsäkring.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • ansof

Ok, men har solid bäst avtal om han funderar på en försäkring där?

Svar på tråden Barnvagnsförsäkring