• Anonym ("fegisen")

Pitbull och liten bebis tillsammans, er åsikt?

Min syster har en pitbull som hon har tagit över från en okänd familj. Anledningen till varför de gav bort hunden sägs vara allergi, men jag tror att de ínte klarade av den. Min syster skaffade pitbullen när hon var gravid och har aldrig haft en sån hund tidigare (men andra större hundar, inga "kamphundar" dock).

Under gravititeten attackerade hunden en annan pitbull när de var ute på promenad, bara utanför huset. Min syster blev förstås ledsen över sin hunds anfall, som hon menar verkade oprovocerat, och vi blev osams då jag menade att hon måste ge vidare hunden eller ännu hellre avliva den. Jag får hela tiden höra att jag är hudnhatare, känslokall, empatilös etc etc.

Sedan föddes bebisen och hunden har aldrig krökt ett hårstrå på bebisen (än....). De sover i samma säng och ligger på samma filt, alltid tillsammans. Pitbullen är fortfarande opålitlig när det gäller andra hundar, drar omkull min syster och liknande men han har inte bitit något mer.

Jag och min syster är ytterst kyliga mot varandra, jag tycker hon gör helt galet utan att vara hundhatare för det. Tycka vad man vill om pitbullar, men de är framavlade för att bita! Ja, nu kommer det vanliga med att det beror på hundägaren och bla bla.... Men den här hunden har ju visat aggressiva sidor och har ju bitit redan!

Min syster köpte dessutom hunden som gravid, hunden hade aldrig bott med barn tidigare - så hur man än vill få det till att allt beror på hundägaren så är min syster inte den första hundägaren! Jag blir så jävla rädd att bebisen ska bli attackerad, den är fem månader och har börjat dra och pilla på hunden. rätt som det är kan det ju smälla :S menar jag, men min syster säger att jag är okunnig och fördomsfull...¨

Är det jag som är överdriven eller min syster som är oansvarig?? Eller nåt annat??

• Svar på tråden Pitbull och liten bebis tillsammans, er åsikt?
  • Litet My

Man kan inte riktigt jämföra bebisar/barn med aggressivitet mot andra hundar.

Däremot tycker jag din syster redan när hon fick hunden borde jobbat med problemet, det är inte okej att ens hund attackerar andra, det är inte okej att ha en hund som drar omkull en mm, både för sin egen men främst för andras skull.  Däremot skulle jag inte oroa mig över bebisen däremot skulle jag tycka det vore läskigt att möta en hundägare med en hundaggressiv hund vars ägare inte klarar av att hålla den. 

• Fanny b

Hundar som inte gillar andra hundar behöver inte per automatik ogilla människor. Pittbullen har framavlats för kamp med andra hundar, och av den anledningen har också framavlats för att inte visa aggressivitet mot människor. Då hundarna i kamperna måste kunna kunna hanteras av de människor som organiserade kampen. Det var tom så att om någon hund efter det att slagsmålet avbrytits bet den person som avbröt slagsmålet, så avlivades den.

• Anonym ("fegisen")

Hunden har aldrig bitit bebisen eller min syster, däremot gav den min mamma ett bett när den precis hade kommit till min syster, men det förklarades bort med att det inte var så farligt bett (hunden släppte direkt) och att den inte är kastrerad (hanig). Min mamma är lite laid back hon med så hon brydde sig inte så mycket, men retade mig förstås som blev upprörd. Min mamma är ju en vuxen person, bebisen är mindre och mer "ätbar!" (nej, de äter inte barn, men ni fattar vad jag menar)

Nån annan har hunden inte bitit.

• LFF

Du är överdriven och din syster kan tänkas vara oansvarig. Hur mycket erfarenhet har non av hund tidigare? Och av kraftfullare hundar.

Att jag inte tror det är en pitbull är en annan historia utan sannolikt en blandras av staff-typ. Bara för att hunden gjort/gör utfall mot andra hundar betyder inte att den kommer attackera barn. Det är liksom två helt skilda saker. Däremot så är det inte så lämpligt att gå med en hund som gör utfall, och då kraftiga sådana, och barnvagn. Man har liksom inte samma kontroll som när man bara går med hund.

Din syster behöver gå till en duktig instruktör med sin hund och lära sig att jobba bort utfallen. Hunden behöver itne älska andra hundar men gå med på att de har ett existensberättigande. Man behöver inte vara hård mot denna typ av hund, men väl tydlig och konsekvent vilket går att uppnå med sk mjuka metoder.

• Anonym ("fegisen")
    LFF skrev 2013-02-27 08:43:05 följande:
    Du är överdriven och din syster kan tänkas vara oansvarig. Hur mycket erfarenhet har non av hund tidigare? Och av kraftfullare hundar.

Att jag inte tror det är en pitbull är en annan historia utan sannolikt en blandras av staff-typ. Bara för att hunden gjort/gör utfall mot andra hundar betyder inte att den kommer attackera barn. Det är liksom två helt skilda saker. Däremot så är det inte så lämpligt att gå med en hund som gör utfall, och då kraftiga sådana, och barnvagn. Man har liksom inte samma kontroll som när man bara går med hund.

Din syster behöver gå till en duktig instruktör med sin hund och lära sig att jobba bort utfallen. Hunden behöver itne älska andra hundar men gå med på att de har ett existensberättigande. Man behöver inte vara hård mot denna typ av hund, men väl tydlig och konsekvent vilket går att uppnå med sk mjuka metoder.
    Hon har haft en golden tidigare, i övrigt många småhundar. Pudlar, terriers och fransk bulldogg bland annat. Jag har sagt till min syster att hon måste gå en kurs med hunden om jag överhuvudtaget ska hälsa på (jag är inte hundrädd, men rädd för den här hunden) men hon menar att han är såhär för att han är hane. Hon planerar valpar på honom och vill inte kastrera, och hon bor i en liten etta så jag har frågat rakt ut var hon planerar att ha alla hundar. "Här hemma förstås".

Jag vill att hunden går på kurs men syster menar att det inte behövs, "han är sån bara" och sen säger hon att det finns fördelar med att han hugger också, ifall man blir attackerad av en våldtäktsman tex. Jag säger att du får väl lära hunden NÄR den ska bita och inte, men "det kan man inte påverka."
  • Anonym

Min erfarenhet av pittbull är att de är väldigt människokära och väldigt barnkära  men oavsett ras så ska man aldrig lämna ett barn med en hund utan uppsikt. Och även om hunden oavsett ras har varit i bråk med en annan hund så innebär det inte att hunden kommer att attackera människor.
    Min hund som är labbe/stövare var i bråk med mina föräldras schäfer som de tog över från miletären. Denna hund har aldrig fått vara hund förut utan han var ett redskap och därför kunde han inte de sociala reglerna och signaler som gäller bland hundar och därför blev det bråk mellan våran hundar. Jag har barn men inte lämnar jag bort min hund för pga ett bråk. Jag har även blivit biten av en annan labbe som mina föräldrar ägde å som jag var med att fostra men inte lämnade vi bort den, anledningen till att den bet var att jag hanterade honom fel vid det tillfället han bet mig. Det första jag sa när han bet v´mig var att de fick absolut inte avliva honom. 
    När man har hund så måste man vara uppmärksammad på hundens signaler. Oftast innan en hund biter så ger den en kroppssignal som varning att man ska låta bli den men tyvärr så är oftast vi människor inte tillräckligt uppmärksammade på detta å kan inte läsa av hunden så därför leder det till ett bett.
    Men som sagt bara för att hunden har varit i bråk med en annan hund innebär det inte att den kommer att bita en människa. Om din syster är hundvan och kunnig så ser jag inga problem. 

• Anonym

Bet den din mamma eller markerade den? Stor skillnad.
    O ja du överdriver, en sk kamphund är inte per automatik aggressiva eller biter människor.

• Anonym ("fegisen")

Vi bråkade lite mer förra veckan och jag frågade om hon visste vilka skador hunden kan orsaka på hennes bebis, och hon sa "Men alltså... Han (hunden) biter väl inte så mycket...." så hennes prio ett är alltså inte att se till att bebisen inte blir biten utan att det inte är så farligt Kräks Men ja, jag är väl överdriven...

• Anonym

Varför skulle hon ha valparna hemma hos sig? Hon har ju hanhunden och valparna brukar vad jag vet bo hos tiken. 

Svar på tråden Pitbull och liten bebis tillsammans, er åsikt?