• Anonym

Tips på jobb och lönenivå inom Telecom

Jag har bott utomlands de senaste 15 åren, men kommer nu att flytta hem med fru och barn. Jag har inte så bra koll på svenska arbetsmarknaden eller löner (har kollat lite på lönestatistik, men det varierar ganska mycket).

Så... en person med 15-20 års erfarenhet inom telecom, som idag jobbar som nätverkskoordinator för en myndighet med ca 12000 anställda. Där har jag funktionsansvar och svarar till IT-chefen för hela myndigheten. Arbetsledande roll över 7 personer.  Jag har också haft en liknande roll där jag var chef över all telefoni på samma myndighet. Utöver detta har jag jobbat både på fältet och med projektledning inom telecom och nätverk.

Jag har en B.A i telecom från universitetet.

Vill ni ge tips på typ av jobb som kan passa i Sverige och vilken lönenivå det är ungefär? Lönerna i mitt nuvarande land är något högre än i Sverige, tror jag, så jag vill ha en rimlig förväntan när jag börjar söka

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på jobb och lönenivå inom Telecom
  • 75an

Det finns mycket jobb ute på Monster. Söker jag på telekom i Stockholm så kommer det upp 75 jobb, en del av dom bör vara passande för dig.
    jobb.monster.se/jobb/&cy=se&where=stockholm 

Lön beror på ort, tjänst och arbetsgivare (telekombolag, konsultbolag eller kommun).  Jag jobbar inom IT och inte telekom så jag har inte superkoll på lönerna inom telekom. Jag skulle gissa på mellan 40-70 i lön. Lägsta är typ hos en kommun och högsta som chef eller på en bra konsulttjänst. Hittar du ett riktigt bra och passande jobb så kan du få ännu högre lön. Någon med bättre koll på telekom kan förhoppningsvis ge dig ett bättre svar på lönen.  

• Anonym
    75an skrev 2013-02-27 11:18:20 följande:
    Det finns mycket jobb ute på Monster. Söker jag på telekom i Stockholm så kommer det upp 75 jobb, en del av dom bör vara passande för dig.
    jobb.monster.se/jobb/?q=telekom&cy=se&where=s... 

Lön beror på ort, tjänst och arbetsgivare (telekombolag, konsultbolag eller kommun).  Jag jobbar inom IT och inte telekom så jag har inte superkoll på lönerna inom telekom. Jag skulle gissa på mellan 40-70 i lön. Lägsta är typ hos en kommun och högsta som chef eller på en bra konsulttjänst. Hittar du ett riktigt bra och passande jobb så kan du få ännu högre lön. Någon med bättre koll på telekom kan förhoppningsvis ge dig ett bättre svar på lönen.  
    Tack!

Vet du om det är lönt att använda rekryteringsbolag för att hitta bra jobb?

Där jag jobbar nu skriver de alltid ut lönen i annonsen, men det gör de ju aldrig i Sverige. Jag vill ju ha ett roligt jobb men samtidigt inte sälja mig för billigt. Jag tjänar ca 650.000 om året idag, och det vore ju kul om man slapp gå ner så mycket i lön bara för att man flyttar hem

• Anonym

Puffar lite. Någon inom Telecom som finns här inne?

• 75an

Dåligt med telekomfolk här Glad

Hittar du rätt jobb så behöver du inte gå ner i lön.

Inom IT så sker mycket rekryteringen via rekryteringsbolag, dom använder dels kontakter, dels sin egen rekryteringsdatabas och dels Linked In för att hitta folk. Jag brukar själv bli uppringd ca en gång i månaden av head hunters och mina kollegor har det precis likadant. Som gruppchef så har jag rekryterat IT-folk både på egen hand och via olika rekryteringsföretag.

Om jag var du så skulle jag:
    * Uppdatera min profil på Linked In (att uppdatera gör att rekryterarna lägger märke till en, eftersom du bor utomlands är det dock inte säkert att dom fattar att du vill jobba i Sverige) 

* Lägga in CV på Monster. Skriv tydligt i kortfattade beskrivningen där att du flyttar hem till Sverige och därför letar nytt jobb (för några år sedan hittade jag många bra personer vid sökningar på Monster, nu i våras när jag sist rekryterade och testade det så var det nästan bara folk som blivit av med jobbet som lagt upp sina CVn på Monster. Jag är därför osäker på hur många företag som använder Monster vid rekrytering nu, men en hel del företag gör det såklart fortfarande)

* Kontakta intressanta rekryteringsfirmor direkt. Min gissning är att dom blir jätteglada av att en senior person hör av sig till dom och ber att få lägga in sitt CV i deras rekryteringsdatabas.

* Skicka ansökan till intressanta tjänster som ligger ute. När vi lägger ut annonser så är det i princip bara kineser och indier som skickar in ansökan. Deras ansökningar är normalt kassa, både en massa felstavningar och så har dom fel inriktning eller är för juniora. Får vi en svenskt CV som passar jobbet så blir den personen nästan alltid kallad på intervju (undantaget är i princip folk som söker alla tjänster och som vi redan tackat nej till för annan tjänst tidigare).

Lycka till! Är telekom lika hett som IT så kommer du ha lätt att få jobb. Själv blev jag uppringd av en rekryterare så sent som i förra veckan.   

• Anonym (test)

Inom telekom i Sverige med de arbetsuppgifter och det ansvar du har idag ligger lönerna på ca 45000:-

Svar på tråden Tips på jobb och lönenivå inom Telecom