• Anonym

Måste ha rätt föräldrar för att köpa bostad

Har ett jobb där jag träffar en hel del bankfolk och mäklare. Och de berättar för mig att det idag är mer regel än undantag att vuxna som köper sin första bostad gör det med hjälp av sina föräldrar som medlåntagare alternativt att föräldrarna står på topplånet.

Jag tycker det är helt sjukt! Visst att man ska klara att betala sina lån men 15% är ofta mycket pengar som få som köper sitt första hus har på fickan.

Det skapar en orättvis segregering på bostadsmarknaden eftersom den med likvärdig inkomst men som har fattiga föräldrar inte har samma möjligheter på egna meriter. Dessutom så påverkar det hela bostadskedjan med mycket färre flyttar.

Vad tycker ni om 15%-regler och hur har ni själva gjort om ni köpt bostad de senaste åren? (Själv bor jag i villa som jag köpte innan den här reglen kom till.)

• Svar på tråden Måste ha rätt föräldrar för att köpa bostad
  • Anonym

Jag tycker 15-procentsregeln är bra, då den kyler av bostadsmarknaden lite. På sikt kommer den, och andra åtgärder, att göra att priserna inte stiger lika mycket (har redan börjat).

Men visst är det så att många använder sina föräldrar. Jag sålde nyligen en etta i Stockholms närförort för 1.7 miljoner. Den köptes av en tjej som var student, hennes mamma stod på lånet med henne. Jag räknade ut att även om hon lade 15 procent kontant så skulle lägenheten kosta henne 6000 i månaden, vilken student har råd med det?

Så förmodligen så tog mamman ut ett lån på sin bostad och lade de pengarna i dotterns lägenhet. Inte mig emot men jag tycker det är lite sjukt.

Lägenheten köpte jag när man fick låna 100 procent. Jag lade då in 12.5 procent själv som jag sparat ihop från jobb utomlands. Jag var 23 år.

Nu bor vi i hus och har lagt in ca 45 procent själva, mycket tack vare lägenhetsföräljningen men också för att vi sparat aggressivt under flera år.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 09:48:30 följande:
    Jag tycker 15-procentsregeln är bra, då den kyler av bostadsmarknaden lite. På sikt kommer den, och andra åtgärder, att göra att priserna inte stiger lika mycket (har redan börjat).

Men visst är det så att många använder sina föräldrar. Jag sålde nyligen en etta i Stockholms närförort för 1.7 miljoner. Den köptes av en tjej som var student, hennes mamma stod på lånet med henne. Jag räknade ut att även om hon lade 15 procent kontant så skulle lägenheten kosta henne 6000 i månaden, vilken student har råd med det?

Så förmodligen så tog mamman ut ett lån på sin bostad och lade de pengarna i dotterns lägenhet. Inte mig emot men jag tycker det är lite sjukt.

Lägenheten köpte jag när man fick låna 100 procent. Jag lade då in 12.5 procent själv som jag sparat ihop från jobb utomlands. Jag var 23 år.

Nu bor vi i hus och har lagt in ca 45 procent själva, mycket tack vare lägenhetsföräljningen men också för att vi sparat aggressivt under flera år.
    Just det du säger kan jag hålla med om, att den kyler av bostadsmarknaden. Men jag menar att nackdelarna är många fler.
  • hangonasec

Mina föräldrar betalade inget, skulle aldrig hända. Dom har säkert råd dock men är man vuxen så sköter man sin egen ekonomi. Sparade ihop 10% handpenning genom att ha ett extrajobb sen 14års ålder, dela ut reklam m.m från 18-21 år jobbade jag helger och sommaren i butik och dom helgerna jag inte stod i butiken hade jag ett annat extraknäck. Heltidsanställd vid 21-22 och köpte lägenhet i slutet av år 22, fin tvåa i norrort i sthlm. Har bott här nu i fem år, amorterat ned lånet till 80%. Varit ensamstående under två av dessa år och sjukskriven 9 månader. Det har gått alldeles utmärkt eftersom jag har sparat minst 3000kr i månaden av min lön som har fungerat som en buffert när livet skiter sig. Fram till förra året har jag haft ett extraknäck i fyra år på 5-6 timmar i veckan utöver mitt heltidsarbete som har dragit in 2200 efter skatt, ett sk "skitarbete"som vem som helst kan skaffa. Mitt vardagsarbete är den totala motsatsen men pengar är pengar

• Anonym
    hangonasec skrev 2013-02-27 10:08:10 följande:
    Mina föräldrar betalade inget, skulle aldrig hända. Dom har säkert råd dock men är man vuxen så sköter man sin egen ekonomi. Sparade ihop 10% handpenning genom att ha ett extrajobb sen 14års ålder, dela ut reklam m.m från 18-21 år jobbade jag helger och sommaren i butik och dom helgerna jag inte stod i butiken hade jag ett annat extraknäck. Heltidsanställd vid 21-22 och köpte lägenhet i slutet av år 22, fin tvåa i norrort i sthlm. Har bott här nu i fem år, amorterat ned lånet till 80%. Varit ensamstående under två av dessa år och sjukskriven 9 månader. Det har gått alldeles utmärkt eftersom jag har sparat minst 3000kr i månaden av min lön som har fungerat som en buffert när livet skiter sig. Fram till förra året har jag haft ett extraknäck i fyra år på 5-6 timmar i veckan utöver mitt heltidsarbete som har dragit in 2200 efter skatt, ett sk "skitarbete"som vem som helst kan skaffa. Mitt vardagsarbete är den totala motsatsen men pengar är pengar
    All heder till dig som har jobbat hårt för att nå dit där du är idag ekonomiskt. Hur mycket fick du lägga i handpenning i kronor sett?
  • FixarFrasse

Tja... kanske orättvist..
    Lika orättvist som att ungarna med rikare föräldrar hade coolare kläder, bättre cyklar,  körkort och egen bil vid 18 o s v...

• Anonym
    FixarFrasse skrev 2013-02-27 10:11:58 följande:
    Tja... kanske orättvist..
    Lika orättvist som att ungarna med rikare föräldrar hade coolare kläder, bättre cyklar,  körkort och egen bil vid 18 o s v...
    I och för sig sant men så länge man är under 18 år är man ju föräldrarnas ansvar och någonstans tycker jag att när man blir vuxen så ska man kunna klara sig på egna meriter och lika villkor såtillvida att det är ens EGEN inkomst och ens EGET sparande som avgör hur det går. Generellt alltså, kommer ju alltid att finnas miljonärer och miljardärer som inte behöver lyfta ett finger. Men här handlar det om att som vuxen behöva sina föräldrars hjälp för att skaffa ett medelbra boende trots två normala löner...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 09:51:08 följande:
    Just det du säger kan jag hålla med om, att den kyler av bostadsmarknaden. Men jag menar att nackdelarna är många fler.
    På vilket sätt är nackdelarna större? Det är en nackdel om man vill bo i en trendig del av en större stad. Men i de flesta städer så finns det ju bostäder där det inte krävs flera hundra tusen i handpenning för att köpa en lägenhet/hus.

Jag kan tycka att det är värdefullt att även unga människor får lära sig att de måste få spara ihop till det de vill ha, att låna är sällan lösningen. Men sen att det finns föräldrar som vill/kan ge pengarna, det kan man aldrig komma runt, för de föräldrarna fanns även när man fick låna 100 procent. Men de syntes inte lika tydligt då.
  • FixarFrasse

OK, men man ska ju inte glömma att skärpningen av reglerna tillkommit p g a att det finns alltför många som överbelånar sig och sedan inte klarar av att betala sina lån... 
    Var ska man dra gränsen..? 10%? 5%?

Nu vill jag absolut inte försvara bankerna, de tjänar pengar alldeles för lätt på människors lån, följer inte med neråt vid ränteförändringar o s v.
    Men samtidigt vill man inte själv betala högre räntor/avgifter för att kompensera någon mupp som inte inser var enes ekonomiska smärtgräns går... 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 10:19:22 följande:
    På vilket sätt är nackdelarna större? Det är en nackdel om man vill bo i en trendig del av en större stad. Men i de flesta städer så finns det ju bostäder där det inte krävs flera hundra tusen i handpenning för att köpa en lägenhet/hus.

Jag kan tycka att det är värdefullt att även unga människor får lära sig att de måste få spara ihop till det de vill ha, att låna är sällan lösningen. Men sen att det finns föräldrar som vill/kan ge pengarna, det kan man aldrig komma runt, för de föräldrarna fanns även när man fick låna 100 procent. Men de syntes inte lika tydligt då.
    Eh, det handlar verkligen inte bara om man vill bo i en trendig del av en större stad.

Bor själv i en medelstor stad där ett normalt pris för en villa i "vanligt område" är cirka 2,5-3 miljoner vilket innebär att kontantinsatsen är minst 375 000 kronor. 
Svar på tråden Måste ha rätt föräldrar för att köpa bostad