• Anonym

Hur mycket kostar en nyckel?

Alltså jag blir så trött. 

Har flyttat 30 mil och en vän hade en extranyckel till min lägenhet för att kunna hjälpa mig med diverse saker och jag har i tre veckor bett han skicka nyckeln vilket han gör till slut! Men han skickar den i ett vanligt kuvert och självklart får jag ett tomt kuvert med hål i.  Är det bara jag som fattar att man inte kan stoppa en kantig hård nyckel i ett vanligt kuvert? 

Okej, gissar att jag nu måste betala en nyckel.. suck.. vad tusan kostar det?  

• Svar på tråden Hur mycket kostar en nyckel?
  • Anonym

Inte mer? Trodde det var betydligt mer.. Tack!

• joseeffin

Det beror på. Jag fick betala lite mer än en 1000-lapp då de fick byta lås osv. Irriterande.

• Anonym

Var det en skyddad nyckel? I så fall kan du behöva tillstånd från värden eller styrelsen att göra ny nyckel. I värsta fall åker du på att byta lås också.

Själva nyckeln brukar kosta 500-1000 kr och byta låskolv går på ca 1 tusenlapp men då måste du köpa nya nycklar till nya låset också.

Är det en vanlig standardnyckel så kostar det en hundring ca.

• Anonym

Vi tappade vår extranyckel och då krävde värden att byta lås när vi flyttade ut. Det kostade 1000 kr.

• Frontline

Farsan tappade sin nyckel utomlands och blev tvungen att byta låset för dom gjorde ingen ny nyckel, tror det gick på lite över 1000:-

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Frontline
    Anonym skrev 2013-02-27 11:21:32 följande:
    Var det en skyddad nyckel? I så fall kan du behöva tillstånd från värden eller styrelsen att göra ny nyckel. I värsta fall åker du på att byta lås också.

Själva nyckeln brukar kosta 500-1000 kr och byta låskolv går på ca 1 tusenlapp men då måste du köpa nya nycklar till nya låset också.

Är det en vanlig standardnyckel så kostar det en hundring ca.
    Vanligtvis följer det ju med nycklar om man köper ett nytt lås, har aldrig sett att man ska köpa nycklar med till ett nytt lås...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Frontline skrev 2013-02-27 11:42:37 följande:
    Vanligtvis följer det ju med nycklar om man köper ett nytt lås, har aldrig sett att man ska köpa nycklar med till ett nytt lås...
    Ja, det följer med, men uppdelat är kostnaden 1000 för låskolven och sedan priset för nycklarna (som varierar beroende på vilken typ av nyckel det är)
  • Anonym

Vad är en skyddad nyckel?

Tack för era svar, då vet jag ungefär vad det kan komma kosta.. surt..

Jag hade tre nycklar till lägenheten varav jag har två kvar nu då så att säga. .den andra på vift någonstans...

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 11:58:54 följande:
    Vad är en skyddad nyckel?

Tack för era svar, då vet jag ungefär vad det kan komma kosta.. surt..

Jag hade tre nycklar till lägenheten varav jag har två kvar nu då så att säga. .den andra på vift någonstans...

En nyckel som det inte är tillåtet att kopiera. Hyresvärdar brukar köra med såna för att inte få en massa extranycklar i omlopp.
    Du lär få byta ut hela låset. Antingen nu på en gång eller när du flyttar ut ur lägenheten. Jag hade nog velat byta snarast - du vet ju inte när nyckeln försvann. Personen som tog den kan ju ha sett din adress.
  • Anonym

Jag hade bytt lås. Om du har haft en hemnyckel i ett kuvert med adressen dit nyckeln går så kan någon knalla in när som helst. Det hade inte känts tryggt. Det är ju långt ifrån säkert att nyckeln ramlat ur, någon kan ju faktiskt ha tagit den.

• Anonym

Nyckeln skiackades till min nya adress så min gamla adress dit nyckeln hör finns inte på kuveret.. Jag ville ha den hitskickad så jag kunde skicka alla tre till hyrvesvärden som vi kommit överens om, i ett grön vadderat paket.. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 12:09:26 följande:
    Nyckeln skiackades till min nya adress så min gamla adress dit nyckeln hör finns inte på kuveret.. Jag ville ha den hitskickad så jag kunde skicka alla tre till hyrvesvärden som vi kommit överens om, i ett grön vadderat paket.. 
    Ja, då är det ingen fara
Svar på tråden Hur mycket kostar en nyckel?