Kombinerad tvättmaskin och torktumlare
Skulle ni rekommendera en kombinerad tvättmaskin/torktumlare?
Vad bör man tänka på? Eller är det bättre att köpa en av varje?
Skulle ni rekommendera en kombinerad tvättmaskin/torktumlare?
Vad bör man tänka på? Eller är det bättre att köpa en av varje?
Vi har en kombinerad, tycker att den funkar jätte bra, tar inte massa plats och så ;) men det tar låång tid för tvätten att torka! Torktumlar ett tag sen får jag hänga upp så det torkar ordentligt :)
Min pappa har en sån och tycker det är bra. Jag kör oftast flera maskiner i rad så jag skulle inte köpa en kombinerad.
Nej jag gillar det inte. Hade en tidigare, men den torkade dåligt. Jag vill helt kunna tvätta fler maskiner på raken. Tumlar iof inte många saker ändå..
Nackdelen är ju just att man inte kan tvätta flera maskiner på raken och att torkningen oftast är lite sämre.
Man borde ju slita ut en sån snabbare.
jag har en kombinerad som jag är jättenöjd med. Efter ett antal år började den torka sämre. Då visade en reparatör mig att den hade ett luddfilter på insidan av själva maskinen (dvs man var tvungen att ta bort skalet på maskinen) - jag klarade själv av att montera isär maskinen och rengöra det interna filtret och sen torkade den jättebra igen (men otroligt konstig konstruktion - och att det inte står i manualen). Köpte maskinen 2000 och den fungerar fortfarande likabra som ny.
Väldigt bekvämt att kunna slänga in en tvätt på kvällen och ställa in så att den torkar automatiskt när tvättcykeln är slut - då är allt färdigt på morgonen.
okej, då kanske det ändå är bäst att köpa både och eftersom jag har barn.
Vilka märken är bäst/sämst?
Har kombinerad, ett program med tvätt och tork tar över 3 timmar. Sen är allt sällan helt torrt, och dessutom väldigt knöligt.
Tycker den är riktigt kass, helt ny Elektrolux men värdelös.
Hur lång tid brukar vanliga maskiner ta att tvätta en tvätt?
Är regeln att desto dyrare maskin desto kortare tider? Eller beror det på märken?
Om man har en kombinerad maskin så kan man fortfarande inte torka en proppfull maskin (precis som med en vanlig torktumlare). Dvs, om man vill att torken skall slå på automatiskt när tvätten är klar, så kan man inte fylla maskinen lika mycket som om man bara skall tvätta. I min Husqvarna kombimaskin kan man t.ex. tvätta 5,5 kg, men bara torka 2,75. Om man har för full maskin när man torkar så blir det klumpigt och inte riktigt torrt.