• Ruggugglan

Knä ur led= Patella Luxation?

Igår kväll efter promenaden kom hunden haltande. På hans högra bakben hade knät hoppat ur led. Jag lyckades få det rätt igen genom att dra ut benet helt rakt. Fick göra om det två ggr, sen fick han vila i sin bur. Ringde veterinärjouren och idag har vi bokat tid för undersökning. I morgon ska vi dit och jag hoppas på en bra diagnos.

Någon som har hund som har haft det likadant? Var det Patella Luxation eller fick ni någon annan diagnos? Hur blev det i framtiden? Rehabilitering? Motion? Operation?

• Svar på tråden Knä ur led= Patella Luxation?
  • Bambusa

hänt lika på min ena, och ja, hon har fått konstaterat patella efter de.. håller på med sjukgymnastik hemma nu varje dag) och medicin, hoppas de räcker..  min lilla skrutta är 6 år och av rasen chinese crested powder puff.. 

• Bambusa
    Bambusa skrev 2013-03-01 02:24:17 följande:
    hänt lika på min ena, och ja, hon har fått konstaterat patella efter de.. håller på med sjukgymnastik hemma nu varje dag) och medicin, hoppas de räcker..  min lilla skrutta är 6 år och av rasen chinese crested powder puff.. 

nej, ja menar 7år, den andra blir 6 år.. virrigt ibland..
  • marla333

Min bichon havanais har haft det. Knäskålen hoppade ur led och det blev operation. Knät gröptes ur då det var för grunt, därför knäskålen hoppade ur. Blev rehabilitering, simnining. Är idag flera år sedan, men han simmar ändå några gånger i månaden. Men sen operationen har han inte haft det problemet. Har det hänt flera gånger på din hund eller är det första gången?

• Ruggugglan

Det är första gången det har hänt. Vi var hos veterinär igår som konstaterade att det är väldigt lätt att rubba knät ur dess läge. Hon rekommenderar att vi tar kontakt med en kunnig veterinär och att han opereras. Jag fick tyvärr inte så mkt information om Patella som jag hade velat. Veterinären verkade ny inom sitt område.

• Fiskmamman

Den veterinären måste ju kunna skicka er vidare till en ortoped?
    Väldigt oprofessionellt agerande tycker jag.
    Skickade hon bara hem er med dom orden????

Jag tror att går det så långt som att knät hoppar ur led så behövs det opereras och sen rehabilitering på det!

Men jag är ingen veterinär...

• marla333
    Ruggugglan skrev 2013-03-01 10:24:44 följande:
    Det är första gången det har hänt. Vi var hos veterinär igår som konstaterade att det är väldigt lätt att rubba knät ur dess läge. Hon rekommenderar att vi tar kontakt med en kunnig veterinär och att han opereras. Jag fick tyvärr inte så mkt information om Patella som jag hade velat. Veterinären verkade ny inom sitt område.

Ruggugglan skrev 2013-03-01 10:24:44 följande:

Det kunde man på min hund med, flytta knäskålen ur led väldigt lätt. Kanske är likadant för din hund, att det bara behövs karvas lite i benet så ligger den på plats? Vart bor du nånstans? Vi fick tips om att åka till Strömsholm, där hade de bra ortopeder. Där kände jag mig trygg och min hund opererades även där. Om det bara är en vanlig veterinär som tittat på din hund, vet de kanske inte hur pass allvarligt det är. Tror de räknar grader, i alla fall så haltade min hund lite, tyckte jag, men ortopeden tyckte det var en ganska hög haltning.
  • Ruggugglan
    Fiskmamman skrev 2013-03-01 11:05:35 följande:
    Den veterinären måste ju kunna skicka er vidare till en ortoped?
    Väldigt oprofessionellt agerande tycker jag.
    Skickade hon bara hem er med dom orden????

Jag tror att går det så långt som att knät hoppar ur led så behövs det opereras och sen rehabilitering på det!

Men jag är ingen veterinär...
    Det var en vanlig veterinär på en mindre klinik. Hon kändes väldigt oerfaren och jag fick ingen direkt information. Jag var rätt irriterad när jag kom ut därifrån.

Jag ska ta kontakt med djursjukhuset, så får de lotsa oss vidare efter en mer noggrann undersökning.
    marla333 skrev 2013-03-01 11:30:10 följande:

Det kunde man på min hund med, flytta knäskålen ur led väldigt lätt. Kanske är likadant för din hund, att det bara behövs karvas lite i benet så ligger den på plats? Vart bor du nånstans? Vi fick tips om att åka till Strömsholm, där hade de bra ortopeder. Där kände jag mig trygg och min hund opererades även där. Om det bara är en vanlig veterinär som tittat på din hund, vet de kanske inte hur pass allvarligt det är. Tror de räknar grader, i alla fall så haltade min hund lite, tyckte jag, men ortopeden tyckte det var en ganska hög haltning.
    Vi bor utanför Värnamo, så det kommer att bli jönköpings djursjukhus vi vänder oss till. Jag upplevde att veterinären jag var hos var väldigt oerfaren så vi kommer att be om en noggrann undersökning. Så att de verkligen vet hur det ser ut i benet. Hon jag var hos kände bara på benet lite snabbt.

Har sökt lite och det verkar som att det finns tre steg som de går efter. 1 är lindrigt och 3 är väldigt svår men däremot ovanlig. Jag hoppas att min hund har en lätt variant. Jag kan inte se att han haltar och nu har han betett sig som vanligt sedan "händelsen". Men jag tror att en operation blir aktuellt med tanke på hur löst det satt.
  • Bambusa

jag var på djurkliniken i gävle, inte alls så stort som Strömsholm, men flera vetrinärer, dom opererar och har labb, har en sjukgym mm..  dom tror inte min lilla behöver opereras som de verkar nu..  vi tränar på pilatesboll minst en gång om dan, hon har "armband" för att ta ut steget mer och bygga upp muskulatur runt knäskålen =den håller sig bättre på plats.. så äter hon medicin, först inflamationshämmande och smärtstillande, och nu nå glykosamin tabletter som ska vara bra för leder mm.. eftersom min lilla är just en liten ras, hon väger 4kg så kommer hon lättare undan op med, inte lika stor slitning som för en stor hund.. pluss att de är jätteviktigt att dom inte är överviktiga!!

• Ruggugglan
    Bambusa skrev 2013-03-01 13:34:00 följande:
    jag var på djurkliniken i gävle, inte alls så stort som Strömsholm, men flera vetrinärer, dom opererar och har labb, har en sjukgym mm..  dom tror inte min lilla behöver opereras som de verkar nu..  vi tränar på pilatesboll minst en gång om dan, hon har "armband" för att ta ut steget mer och bygga upp muskulatur runt knäskålen =den håller sig bättre på plats.. så äter hon medicin, först inflamationshämmande och smärtstillande, och nu nå glykosamin tabletter som ska vara bra för leder mm.. eftersom min lilla är just en liten ras, hon väger 4kg så kommer hon lättare undan op med, inte lika stor slitning som för en stor hund.. pluss att de är jätteviktigt att dom inte är överviktiga!!
    Hur fungerar övningarna med pilatesboll? Du får gärna beskriva

Min hund är också liten. En papillon/schipperke på 3,5 kg. Han är inte överviktig.
  • Bambusa
    Ruggugglan skrev 2013-03-01 13:38:30 följande:
    Hur fungerar övningarna med pilatesboll? Du får gärna beskriva

Min hund är också liten. En papillon/schipperke på 3,5 kg. Han är inte överviktig.

de är för dom ska träna muskulaturen runt om, så knäskålen lättare hålls på plats, när dom försöker hålla balansen så spänner dom muskler som annars är svåra att träna.. bra att ha sele på hunden, eller superbra reflexer, min hund är lugn, och ja har bra reflexer, så vi kör utan sele..

hon står på bollen ca 5minuter, 1-2gånger om dan..  hon försöker lägga sin vikt på frambenen, så man får placera om henne några gånger.. och så är de ju viktigt att knät ligger rätt när man tränar såklart.. 

ja brukar stödja bollen lite med mina fötter, så den står och vinglar lite bara.. (ibland vibrerar hela bollen när hon står på den och skakar för å hitta balansen)  

sen kan dom sitta på bollen med, de ska vara bra de med.. för en sån liten hund får man anpassa luftmängden, så den blir lite mjukare än om man själv skulle träna med den.. ja kan nypa tag i den men den är ändå rund,...  

kan be sambon knäppa kort nån dag om du vill?
  • Ruggugglan
    Bambusa skrev 2013-03-04 23:54:44 följande:

de är för dom ska träna muskulaturen runt om, så knäskålen lättare hålls på plats, när dom försöker hålla balansen så spänner dom muskler som annars är svåra att träna.. bra att ha sele på hunden, eller superbra reflexer, min hund är lugn, och ja har bra reflexer, så vi kör utan sele..

hon står på bollen ca 5minuter, 1-2gånger om dan..  hon försöker lägga sin vikt på frambenen, så man får placera om henne några gånger.. och så är de ju viktigt att knät ligger rätt när man tränar såklart.. 

ja brukar stödja bollen lite med mina fötter, så den står och vinglar lite bara.. (ibland vibrerar hela bollen när hon står på den och skakar för å hitta balansen)  

sen kan dom sitta på bollen med, de ska vara bra de med.. för en sån liten hund får man anpassa luftmängden, så den blir lite mjukare än om man själv skulle träna med den.. ja kan nypa tag i den men den är ändå rund,...  

kan be sambon knäppa kort nån dag om du vill?
    Väldigt gärna! Tack.
Svar på tråden Knä ur led= Patella Luxation?