• Linnispinnis

400gram vid födseln, nu 4 år gammal

När vi låg på neo med vår flicka så sökte jag väldigt mycket efter solskenshistorier om sånna småttingar som jag själv fick. När man satt där vid kuvösen och inte kunde begripa hur en sån liten skör tjej på 400 gram över huvud taget skulle kunna klara sig så var det så fantastiskt att höra om andra lika små barn som det gått bra för. Man fick iallafall liiite hopp om att det kanske kunde gå lika bra för oss.

Tack och lov så gjorde det det och nu kanske det sitter nån annan mamma eller pappa nånstans som behöver höra en solskenshistoria för att kunna hålla hoppet uppe.

Igår fyllde min lilla tjej 4 år, så då passade jag på att slänga ihop en hennes historia, Från födseln till 4 års dagen. :)
    Kanske är det nån där ute som med hjälp av den kan få tillbaka lite lite hopp när dom dag ut och dag in slängs mellan hopp och förtvivlan på en neonatalavdelning nånstans i landet.

Liten blir stor. Del 1
    Liten blir stor. Del 2
    Liten blir stor. Del 3
    Liten blir stor. Del 4
    Liten blir stor. Del 5
    Liten blir stor. Del 6
    Liten blir stor. Del 7

Muskler, hårdrock & småbarn linnipinni.blogg.se
  • Svar på tråden 400gram vid födseln, nu 4 år gammal
  • seandra82

tycker det var en fin present att visa o berätta . tycker det är helt otroligt att läkarna kan hjälpa till så tidigt i graviditeten, själv fick jag min dotter 6 veckor förtidigt o 1 vecka på neo det är helt otroligt att se dessa vikter o hur de klarar sig.  min dotter vägde 2475

• Linnispinnis
    seandra82 skrev 2013-02-27 16:07:44 följande:
    tycker det var en fin present att visa o berätta . tycker det är helt otroligt att läkarna kan hjälpa till så tidigt i graviditeten, själv fick jag min dotter 6 veckor förtidigt o 1 vecka på neo det är helt otroligt att se dessa vikter o hur de klarar sig.  min dotter vägde 2475
    Ja man fattar inte hur läkarna och sköterskorna bär sig åt. Bara en sån, i vanliga fall, så enkel sak som att ta ett blodprov eller sätta en nål är ju fantastiskt att dom klarar av på så små bebisar. Min tacksamhet till alla som arbetar på neo är oändlig :)
  • tjej87

Jag har inte hunnit läsa alla delar men det ska bli kul att ta del av er solskenshistoria. Jag har inga barn själv men en kompis ligger inne på neo med sin bebis som föddes i v.24 och bara vägde 500g när hem föddes för ca 1 månad sen... Kul att läsa att det kan gå bra!

• seandra82
    Linnispinnis skrev 2013-02-28 15:46:12 följande:
    Ja man fattar inte hur läkarna och sköterskorna bär sig åt. Bara en sån, i vanliga fall, så enkel sak som att ta ett blodprov eller sätta en nål är ju fantastiskt att dom klarar av på så små bebisar. Min tacksamhet till alla som arbetar på neo är oändlig :)
    de fick sticka min dotter 4 gånge innan de kunde ta blodprov de hitta inget bra ställe, sambon klarar av sprutor men inte när de skulle ta i huvudet då kom han instörtande på rummet vi bodde o va kallsvettig o vifta med armarna o trodde han blivit sjuk, det va snarare att han va mänsklig o tappa kontrollen lite , när ja va med andra gången gick jag ut rummet klarar inte sånt . =O(. stor eloge till neofolk
  • Linnispinnis
    tjej87 skrev 2013-02-28 15:51:03 följande:
    Jag har inte hunnit läsa alla delar men det ska bli kul att ta del av er solskenshistoria. Jag har inga barn själv men en kompis ligger inne på neo med sin bebis som föddes i v.24 och bara vägde 500g när hem föddes för ca 1 månad sen... Kul att läsa att det kan gå bra!
    Dom har en tuff tid framför sig...och bakom sig, men det fixar dom! Man klarar mer än man tror när man måste Hoppas det går bra för den lille. Jag ska hålla alla tummar :)
  • Flegmatikern

Vilken härlig solskens historia. Jag blir alldeles varm av att läsa om eran starka tjej. Vilken resa hon och ni har gjort.

• Mantra

Tack för denna tråd!!!! Min syster ligger inne med värkar i v 23+ (enl rul, men vi vet att den är minst 24+0)just nu. Dom har kämpat i två dygn men tror bebis kommer inom ett dygn tyvärr. Beräknad vikt är ca 600 gram..så orolig!

• Linnispinnis
    Mantra skrev 2013-03-04 22:19:34 följande:
    Tack för denna tråd!!!! Min syster ligger inne med värkar i v 23+ (enl rul, men vi vet att den är minst 24+0)just nu. Dom har kämpat i två dygn men tror bebis kommer inom ett dygn tyvärr. Beräknad vikt är ca 600 gram..så orolig!
    Jag hoppas verkligen det kommer att gå bra.  Jag ska hålla tummar och tår för deras skull.
Svar på tråden 400gram vid födseln, nu 4 år gammal