Kan man göra potatismos med skal?
Som frågan lyder, kan man ha skalet kvar?
Tycker det är så grymt trist att skala potatis
Som frågan lyder, kan man ha skalet kvar?
Tycker det är så grymt trist att skala potatis
Kanske funkar om man pressar potatisen? Då kanske skalet blir kvar i presen?
Nää skalet blir ju som en äcklig klump i potatismoset
Japp! I med massor av vitlök och parmesan oxå så har du gött mos a la USA!
Pressar du potatisen blir skalet kvar i pressen men "fula" prickar och lite sånt åker med, och det kan ju se lite trist ut men smaken är den samma.
Har du en potatispress så kan du koka potatisen och halvera den sedan lägga dem en och en i en potatispress med snittsidan neråt och pressa försiktigt. Då blir skalet kvar i potatispressen.
Jajamän! Jag brukar göra det när skalet på potatisen är lite tunnare. Pressar med en sån grej med piggar åt sidan på *s*
Men jag brukar dela potatisen i mindre bitar när jag kokar dem.
www.canstockphoto.se/k%C3%B6k-redskap-3159783.html
En sån!
Jag gör ibland mos på bakpotatis när det är brådis. Potatisen kör jag i micron ca 7 min (men man kan köra den i ugnen också även om det tar väldigt lång tid). Sedan delar jag den i halvor och lägger snittytan ner i en potatispress. Supersnabbt och smidigt. Hemgjort mos på ca 10 min inkl tiden i micron.
Det smarta med just bakpotatis är att en potatis räcker per person. Har man små barn räcker kanske 1/2 så man behöver inte krångla så mycket med att dela potatisar och rensa pressen på skal.
Ja mina svärföräldrar o svägerska gör det i alla fall och det blir gott! Skalet är ju nyttigast också!
Jag brukar köra med elvisp, det funkar skitbra :D
Jag äter alltid potatis med skal och gör jag potatismos mosar jag bara ner potatisen med skalet i. Bara att skrubba potatisskalet noga innan så du inte får med en massa jord och sten m.m :)
Min först tanke var. Fy faaan vad äckligt!
Men visst, om man bara slipper få med själva äckelskalet i moset, dvs har en bra potatispress, så funkar det nog, precis som man kan pressa vitlök med skalet på.
(tillhör själv en av dem som irriterar sin nåt ofantligt på denna trend att servera oskalad rostad/stekt/sallads potatis, då potatisskal tillhör de få saker i matväg som kan å mig att må illa)