• oliven10

HJÄLP... Någon som kan NAV Norge

Hej hej.
    Det är så att jag äntligen har fått ett beslut ifrån NAV ( Försäkringskassan i Norge ) ang att min son´s pappa som bor i Norge ska betala norskt underhåll för sin son!

Hur får man ens dom här pengarna?
    får man dom utav norge innan han betalat eller måste man vänta tills han betalat?

va händer om han inte betalar...för i beslutet står det bla att han är betalningskyldig sedan 1 aug 2012 vilket betyder att han har en skuld till "mig" kan man ju säga...

Finns det någon som har erfarenhet utav detta?

• Svar på tråden HJÄLP... Någon som kan NAV Norge
  • Sykepleie

Lättast är väl att kontakta handläggaren på Nav. (Dessutom är Nav både ams och försäkringskassan i ett )

• oliven10
    Sykepleie skrev 2013-02-27 18:24:06 följande:
    Lättast är väl att kontakta handläggaren på Nav. (Dessutom är Nav både ams och försäkringskassan i ett )

jag va på försäkringskassan här i sverige med fick NOLL hjälp tyvärr...sen så ringde jag norge och jag förstod hälften va dom sa tyvärr :(
  • Sykepleie

Ok... Jag tror att eftersom du har beslut på att pappan ska betala så kan det vara så att du får de pengarna nu av Nav, även det retroaktiva, och att han sedan har en skuld till Nav. Men jag vet inte om det stämmer helt. Försäkringskassan i Svergie brukar hjälpa med sådant.

• Sykepleie

Men står det inte nåt sådant i beslutet? Om du har svårt för norskan och vill så kan du malia beslutet till mig på sykepleie@hotmail.se men sudda ut all personlig info. Så kan jag ta en titt på det om det står nåt när du ev kan få pengarna.

• oliven10
    Sykepleie skrev 2013-02-27 18:31:28 följande:
    Ok... Jag tror att eftersom du har beslut på att pappan ska betala så kan det vara så att du får de pengarna nu av Nav, även det retroaktiva, och att han sedan har en skuld till Nav. Men jag vet inte om det stämmer helt. Försäkringskassan i Svergie brukar hjälpa med sådant.

Jag tror nämligen inte att jag får de retroaktivt....och försäkringkassan här hemma va de otrevligaste jag varit med om när jag bad om hjälp ang detta! men det kan ju vara att jag hamnade hos helt fel människa oxå :/ kanske ska testa och ringa dom igen
  • oliven10
    Sykepleie skrev 2013-02-27 18:33:29 följande:
    Men står det inte nåt sådant i beslutet? Om du har svårt för norskan och vill så kan du malia beslutet till mig på sykepleie@hotmail.se men sudda ut all personlig info. Så kan jag ta en titt på det om det står nåt när du ev kan få pengarna.

Tack så jättemycket men det står inget om hur de betalas ut...
  • Sykepleie

Hum...konstigt. Det brukar stå i beslutet om hur och när utbetalningen börjar. Men kolla med försäkringskassan här om de kan hjälpa dig eller ring Nav igen och be att få någon som antingen kan tala långsamt eller i värsta fall på engelska. Lycka till

• nemorosa

Jag är i samma situation med min son pappa, fick hem beslut från NAV för ett halvår sedan ungefär, sedan kontaktade jag NAV som hänvisade mig till försäkringskassan i Sverige. När jag ringde dit lät det som att när dem får pengarna från fadern så betalar dem ut till mig.
    Än så länge får jag fortfarande högsta beloppet från försäkringskassan och inget övrigt trots att beslutet från NAV visar på att jag ska ha det.

Så förstår inte heller riktigt hur lång tid det ska ta eller när pengarna ska komma. Mitt beslut gäller från sommaren 2012 så över ett halvår har gått.

• Liljekonvalj74

Hej, jag är i liknande situation som ni övriga. Jag fick beslut ifrån NAV om underhåll från pappan som bor i Norge förra året. Tydligen är det så att pappan ska betala in till NAV som sänder vidare till Försäkringskassan som sedan betalar ut det till mig. Nu är problemet att pappan INTE betalar och då får jag heller inget underhåll (förutom det underhållsstöd som FK betalar ut till mig) Detta än nu snart ett år sedan NAVs beslut om underhåll och min fråga är VAD HÄNDER NÄR PAPPAN VÄGRAR BETALA TILL NAV?? Jag har hört att Norge har nått liknande våran inkasso, alltså att NAV kan gå via arbetsgivaren och dra från lönen? Är det någon som har varit i liknande situation?

• Sykepleie
    Liljekonvalj74 skrev 2013-03-14 12:24:12 följande:
    Hej, jag är i liknande situation som ni övriga. Jag fick beslut ifrån NAV om underhåll från pappan som bor i Norge förra året. Tydligen är det så att pappan ska betala in till NAV som sänder vidare till Försäkringskassan som sedan betalar ut det till mig. Nu är problemet att pappan INTE betalar och då får jag heller inget underhåll (förutom det underhållsstöd som FK betalar ut till mig) Detta än nu snart ett år sedan NAVs beslut om underhåll och min fråga är VAD HÄNDER NÄR PAPPAN VÄGRAR BETALA TILL NAV?? Jag har hört att Norge har nått liknande våran inkasso, alltså att NAV kan gå via arbetsgivaren och dra från lönen? Är det någon som har varit i liknande situation?

Ja, NAV kan på nåt vänster (vet inte hur det fungerar) gå via arbetsgivaren och dra pengar. Men det är en lång och utdragen process innan det går igenom.
Svar på tråden HJÄLP... Någon som kan NAV Norge