Utbildade ekonomer. Hur fick ni jobb? vart jobbar ni?
Som tråden leder...ni som är ekonomer7assistenter hur fick ni ert första jobb? på vilken företag jobbar ni? vad hade ni i ingångslön?
Som tråden leder...ni som är ekonomer7assistenter hur fick ni ert första jobb? på vilken företag jobbar ni? vad hade ni i ingångslön?
Nu var det länge sen jag började jobba, så mitt svar kanske inte är så aktuellt. Jag tog examen år 2000 och skickade cv och personligt brev till diverse företag. På den tiden var det inte så svårt att få jobb, jag fick några olika erbjudanden och valde ett jobb på ett litet startup-företag. Ingångslönen då var 20.000. Jobbade där i två år och bytte sedan till den bransch jag jobbar i idag.
hade du någon erfarenhet?
Ok, tack! Hoppas att jag kommer att få jobb inom snart framtid...
Det går säkert bra. Lycka till!
Puffar
Kan någon ge mig råd? Jag vill verkligen få jobb men alla jag ringer och skickar e mail till svarar att de behöver någon med erfarenhet;( man måste ju få en möjlighet att visa vad man kan.
Varje dag bli jag mer och mer besviken. Jag vill inte ge upp, men det är svårt;(
Jag har ett år kvar av min utbildning och som en del av den gör jag praktik. Jag har tidigare även drivit två aktiebolag och skött ekonomin i dom. Jag har sökt jobb i två veckor och har redan fått ett erbjudande. Mitt råd till dig är att se vad annat i din bakgrund du kan pusha på som kan göra dig intressant. Praktik är också guld värt.
Tack för dit svar! Jag har bu pratat med ett företag och jag kanske jan få en praktikplats hus de. Vart hittar du jobben? Det verkar som att alla ekonomijobb annonserad hos olika bemanningsföretaget och det är klart att de vill anställa personer med erfarenhet då
Vad har du för utbildning, och ev inriktning på utbildningen i botten?
Ekonomi kandidat examen med inriktning mot redovisning.
Jag började jobba via ett bemanningsföretag vilket var jättebra. Jag fick uppdrag på flera olika arbtsplatser i olika stora företag, olika arbetsuppgifter vilket har varit jättebra för min "karriär". Ingångslönen var kanske inte den bästa men annat har vägt upp och nu 13 år efter examen är jag nöjd både med arbetssituation och lön.
Att göra som Theorese är rätt vanligt och ett bra sätt. Många av bemanningsföretagens kunder söker någon som kan vara på plats snabbt och då kan man ramla in på ett bananskal, trots att man inte har så mycket erfarenhet.
Redovisning är en bra inriktning, om det är det du vill jobba med (åtminstone till en början). Det är bra många färre som hittar jobb inom t ex marknadsföring eller organisation,
Jag vill jobba med redovisningen såklart. Jag har ringt runt till olika redovisningsbyrå och bad om praktikplats. Nästa v ska jag träffa de och förhoppningsvis får jag det;)
Vad bra!
Se till att försöka bygga på din kompetens inom så många affärs- och ekonomisystem som du får möjlighet till. Du har säkert sett att det efterfrågas i rätt många annonser.