• DetVackrasteSomFinns

MPR-vaccin för äggallergiker

Hej. Imorgon ska jag och dottern till Astrid Lindgrens Barnsjukhus för MPR vaccinet. Hon är 1,5 år och äggallergiker sedan 8 månaders ålder. Jag undrar om det finns någon här som vart med om samma sak? Vad kan jag förvänta mig? Hur gick det för ert barn? Först ska det vara två st negativa pricktester innan man vaccineras. Får man inte vaccinet om det ger en reaktion eller får man någon annan typ av vaccin då?

• Svar på tråden MPR-vaccin för äggallergiker
  • SockerStinn

Vi har gett MPR-vaccinet utan test innan trots äggallergi. Inget problem. Bara vid kraftig allergi som de är lite försiktiga. Det var mer ägg i den äldre formen av MPR-vaccin.

• Dr Mupp

Vi gav MPR-vaccinet till dottern utan att vi visste att hon var äggallergisk. Hon fick en kraftig reaktion med bla nässelutslag över hela kroppen och kräkningar.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

Kan ju säga att idag skulle jag inte vaccinera ett äggallergiskt barn, det är inte värt risken. Anledningen till att det görs på sjukhuset är för att de ska kunna återuppliva om det går åt skogen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • SockerStinn

Med tanke på att reaktion mot vaccinet är mycket ovanligt även vid allergi och att det är pågående mässlingutbrott i Sverige (Sthlm_uppsala) just nu hade jag inte väntat med vaccinet. 

• SockerStinn

Från smittskyddsinstitutet: 
    ...
    Allvarliga allergiska biverkningar i form av astma, nässelutslag och allergisk chock är också mycket sällsynta. Allergisk chock har förekommit, men det rör sig om färre än ett fall per en miljon vaccinerade.

Kan MPR-vaccin ges till äggallergiker?
    Ja. Mässlings- och påssjukevirus odlas fram på embryonal (foster) vävnad från hönsägg, men vaccinet innehåller inte tillräcklig mängd äggprotein för att framkalla överkänslighetsreaktioner. Barn som har en mycket svår äggallergi eller som av annan anledning reagerat med allvarlig allergisk chock ska remitteras till barnklinik för ställningstagande till vaccination under övervakning. Barn med äggallergi kan annars regelmässigt MPR-vaccineras på BVC. Vid tveksamhet bör barnläkare tillfrågas.

• Dr Mupp
    SockerStinn skrev 2013-02-28 22:13:42 följande:

Från smittskyddsinstitutet: 
    ...
    Allvarliga allergiska biverkningar i form av astma, nässelutslag och allergisk chock är också mycket sällsynta. Allergisk chock har förekommit, men det rör sig om färre än ett fall per en miljon vaccinerade.

Kan MPR-vaccin ges till äggallergiker?
    Ja. Mässlings- och påssjukevirus odlas fram på embryonal (foster) vävnad från hönsägg, men vaccinet innehåller inte tillräcklig mängd äggprotein för att framkalla överkänslighetsreaktioner. Barn som har en mycket svår äggallergi eller som av annan anledning reagerat med allvarlig allergisk chock ska remitteras till barnklinik för ställningstagande till vaccination under övervakning. Barn med äggallergi kan annars regelmässigt MPR-vaccineras på BVC. Vid tveksamhet bör barnläkare tillfrågas.

Kan ju säga att vår dotter inte hade krafig allergi mot ägg, men det räckte för att ge henne en kraftig allergisk reaktion. BCV menade förståss att det inte kunde bero på vaccinet och dotterns reaktion finns inte med i statestiken eftersom BCV som ska anmäla reaktioner inte gjorde det..  
  • SockerStinn
    Dr Mupp skrev 2013-03-01 03:57:16 följande:
    Kan ju säga att vår dotter inte hade krafig allergi mot ägg, men det räckte för att ge henne en kraftig allergisk reaktion. BCV menade förståss att det inte kunde bero på vaccinet och dotterns reaktion finns inte med i statestiken eftersom BCV som ska anmäla reaktioner inte gjorde det..  

Jag har hört med många med kraftig äggallergi och ingen av dem rragetade på sprutan, så jag har svårt att tro att det var just ägget i vaccinet som hon reagerade på. Men dåligt av nbc att inte anmäla en misstänkt reaktion.
  • Lantani

Sonen reagerade i den ålder kraftigt på rått ägg. Därför fick vi ta sprutan uppe på barnkliniken på sjukhuset och stanna ett bra tag efter. Han reagerade inte alls. Gjorde inget test innan!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • DetVackrasteSomFinns

Vi tog sprutan under läkarövervakning på ALB.
    Vi fick sprutan uppdelat i två doser då man inte ville ge allt på en gång om hon skulle reagera kraftigt.
    Hon fick en reaktion efter andra dosen men inte någon anafylaktisk chock. Så efter lite observation fick vi åka hem.

• Barbamama08

Fler erfarenheter? Funderar på att istället vänta några år. Hur länge varade de allergiska reaktionerna på era barn? Och hur många dagar tog det?

• Dr Mupp
    Barbamama08 skrev 2013-05-11 00:36:52 följande:
    Fler erfarenheter? Funderar på att istället vänta några år. Hur länge varade de allergiska reaktionerna på era barn? Och hur många dagar tog det?
    Två veckor efter att hon fått vaccinet hade hon fortfarande svåra eksem över hela kroppen. Efter det fick vi ut starkt kortison och kunde börja smörja bort eksemet. 
Svar på tråden MPR-vaccin för äggallergiker