• Anonym (Ensam mamma)

Dela rum med mitt barn eller sova i vardagsrummet?

Som rubriken lyder..

Hur gör ni andra ensamna föräldrar i detta läge? Jag har äntligen fått lägenhet och fick tag i en tvåa.

Min son är 7 år snart.. Är fullt medveten att han behöver ha sitt rum samtidigt som han fortfarande så pass *liten* att han inte bryr sig om jag delar rum med honom.

Hur gör ni andra? 

Jag har inte råd som det ser ut idag med en bäddsoffa som jag hade tänkt mig annars i vardagsrummet.

Önskar bara lite tips och råd..

• Svar på tråden Dela rum med mitt barn eller sova i vardagsrummet?
  • Anonym (Sovrum)

Dela sovrum ni. Huvudsaken är ju att det är hans rum under dagen, eller?

• Anonym (Ensam mamma)

Ja jag ska ju bara sova där är det tänkt... Och man behöver ju inte ha stora dubbelsängen heller..

Eller tänker jag helt tokigt?

• Kerubmamman

Ett tips om du inte redan har sovrumsmöbler, så du frigör mycket golvyta med denna typ av våningssäng: länk

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Sovrum)

Ska ni dela säng tänker du? Ja, i ett par år till tänker jag att det inte är hela världen. Du kanske skulle ha råd med en utdragssäng eller lite tjockare madrass som får plats under hans säng, som du drar ut till dig/honom på kvällen? Du löser det! Och sen finns det jättesnygga rumsavdelare du kan köpa och dela av en del av vardagsrummet med när han "kastat" ut dig om några år.

• Anonym (Ensam mamma)

Nej inte dela säng.. Att vi har varsin säng men i samma rum.

Ja nackdelen är att jag har kök och vardagsrum i ett och samma men sovrummet är ganska stort.

• Apmor2

vi är fyra och bor i en tvåa. barnen delar rum och vi upptäckte nyligen att vi fick plats med en stor säng i klädkammaren, Det e bara den som får plats, men men de e iaf ett eget rum.

Tidigare sov vi i v-rummet, det gick det också. 

• Anonym (Ensam mamma)

Vad skoj!

Jag tittade på hur stor garderoben är och den är inte tillräckligt så det får plats en säng.. Alla sängar är för långa..

• Anonym

Du kan ju dela av sovrummet med en bokhylla eller liknande där du har din säng. Eller så har du din säng i vardagsrummet vid något hörn och då kan du ju också avgränsa med en bokhylla eller något annat om du vill.

• Anonym (:))

Jag och min pojkvän har sängen i vardagsrummet. Men vill du dela sovrummet så är väll det ingen fara

Vi har mest så för att det blir lättare att sova om nätterna och för att hon ska bli van att sova själv. Sen även att få lite egentid oxå ;)

Sen har vi även hans dotters släkt som säkert skulle gå bakut om hon inte fick eget rum..dom anmälde oss till soc för att hon itne hade stol och bord på sitt rum ..

Men har du inga krångliga släktingar ska det nog gå bra! hehe

• Anonym

Jag har tre barn och bor i en trea. Barnen har sovrummen och jag sover i vardagsrummet. Jag funderade på att dela det lilla rummet med lillungen, men valde att sova i sovrummet istället. Det fungerar utmärkt. Min säng står i ett hörn bakom en bokhylla. Du kan ju prova dig fram vilket som passar bäst!

• Englia

Jag har en tvåa och ett barn, 3 år.

Först delade vi rum, men nu har jag ett sängskåp i vardagsrummet. Vi byggde skåpet själva, rymmer en 160 säng, ser ut som en garderob med vit gardin. Jättefint, smälter in hur bra som helst i vardagsrummet.

En loftsäng i vardagsrummet känns inget vidare, lite tonårsaktigt.

Funderade ett tag på bäddsoffa, men ångrar inte sängskåpet 1 sekund. Går fort att fälla ut och bädda ihop, tar knappt någon plats alls. Kostade kanske 3000 totalt med sängben och skåpmaterial att bygga med.

Superskönt att få ett eget rum, och skönt gör dottern att känna att hon har ditt rum, fast hon bara är 3 år.

• Englia

Hur mycket fattas det på längden i garderoben? Man kan ju köpa en billig trästomme och korta av den lite, och sen trycka ner en vanlig madrass, en mjuk, som man lägger på trästommen, eller kanske kapa madrassen lite. Beror ju på hur lång du är och hur lång garderoben är?

• Anonym (Ensam mamma)

Oj vad många tips jag får :) Vad skoj!!

Kollar och inspekterar.. Vill ju sonen ska ha sitt rum själv helst av allt och självklart jag själv med.

• LinnyUK

Jag är själv ensamstående med en son och vi bor i en tvåa. Har inte heller någon bäddsoffa än men har ställt min enkelsäng i vardagsrummet och använder som soffa med tre stora kuddar mot väggen och några mindre lite snygga. Ett stort överkast och så lägger jag undan huvudkudden. Har även fotölj, bord, lampa och matta så det ser lite ut som en soffgrupp. Fungerar jättebra! Bott så sen i oktober. 

• Anonym (line)

Dela av en del av det större rummet (vardagsrummet förmodar jag) med en garderob och låt sonen ha ett eget krypin. Du som mor behöver ha privatliv, och du behöver ditt sovrum. Det kommer att fungera fint

Svar på tråden Dela rum med mitt barn eller sova i vardagsrummet?