• Anonym (ledsen)

Vad kan jag kräva av soc??

Ska försöka fatta mig kort!!

Jag har ett barn som vi kan kalla X...som idag är 9 år. Pappan och jag har gemensam vårdnad och har varit separerade sen barnet bara var 3 månader. Jag tog mig ur förhållandet pga att det inte var hållbart...det var alldeles för mycket bråk från bådas sida!

Vi har sedan gåt hos familjerätten under alla dessa år...för att skriva avtal...och som jag ser det...att pappan ska få kasta skit på mig. Jag anser att pappan vid flera tillfällen verkligen gjort bort sig hos familjerätten. Men men...vi har iaf ett umgängesavtal där barnet ska vara hos pappan tors-mån varannan vecka.Det har alltid varit struligt när X ska dit...X vill inte till pappa....men när X väl är där har det funkat bra. Fram tills för snart ett år sedan. Barnet protesterar nu...vill verkligen inte till pappan...säger till mig att det mår dåligt när det är där ...trivs inte...känner sig inte trygg...och saknar mig väldigt mycket.
    När X kommer till pappa..är det ledset...saknar mig...gråter och vill inte göra något alls med pappan. X började få små nojor som tex att det var rädd att det skulle komma gas ur div saker...mm.
    Jag kontaktade bup...meddelade pappan detta...och han tyckte det var ett bra initiativ. Men av någon anledning ringer pappan dit och drar till med några lögner. Bup gör i sin tur en orosanmälan till soc....vilket jag kan förstå.
    Jag och X träffar BUP och där anser man att barnet inte alls behöver någon hjälp från deras sida...utan bara att han går igenom en period i sin utveckling...då menar dom det här med att han saknar mig..och är rädd att det ska hända mig något. De säger till mig att jag ska fortsätta bekräfta X och stötta o fortsätta ge den trygghet jag gör.

Vi blir kallade till soc för en förbedömning. Och eftersom jag o pappan ger olika syn på X så startar dom en utredning. Pappan jag och X har varit hos soc varsin gång för att prata. Soc har kontaktat skilan som i sin tur har fyllt i ett häfte( minns ej namnet nu) Skolan har ingen oro....utan X följer och uppnår alla mål som skolan har...gör läxor..och har kompisar och är en omtykt kompis.

Jag anser...utifrån det barnet säger....att det är problemet hos pappan...som gör att barnet inte vill dit. Pappan anser att det är jag som mamma som smutskastar pappan inför barnet.
    Jag pratar inte skit om pappan till barnet. Jag är mån om deras relation. Pappan har vid flera tilfällen kränkt mig inför barnet...sagt inflr barnet att jag ska minsann se till att du blir av med X. Pappan har vid flera tillfällen ringt något och pratat skit om mig...enligt X...då pappan trorr att X sovit...eller så låser han in sig på toa och ringer.Pappan anklagar X för att ljuga. säger att X svikit honom och storasyster. 
    Pappan skickar massor av sms....där han säger att soc säger si och så....och då är det saker som att det skulle vara fel på mig osv.

Nu har detta gått så långt att X inte alls vill vara hos pappa. X har åkt dit...trots att X har varit hysterisk här hemma och skrikit saker som att hur kan du tvinga mig mamma..vill du att jag ska vara där och må dåligt...jag dör hellre än att åka dit. Barnet har även uttrykt att det önskar att något händer pappan för då slipper X åka dit. Barnet säger pappa och farfar är läskiga. :((
    ALLT detta har jag berättat för vår handläggare på soc. Jag har även talat om att problemen fanns redan hos pappan innan barnet ens var fött....då pappan redan då hade en konflikt med sitt andra barns mamma....och detta är fan en repris. 
    Vi har ju som sagt ett avtal skrivet....och jag försöker verkligen allt vad jag kan för att barnet ska åka dit.
    Men detta funkar inte.

Vi har nu fått en vårdplan....vi ska gå på samtal....först separat...sen tillsammans. Jättebra!!!
    Men....umgänget fungerar ju inte som det ska....jag får panik av att det inte funkar.Jag ser hur barnet blir stressat och oroligt över att det ska dit...ångesten kryper sig på och ju närmre pappahelgen kommer desto mer kommer symptomen på barnet. Och samtidigt kommer också hoten och smsen från pappan att jävlar dig om X kommer hit och är ledset och saknar dig,,,och mår dåligt. Vad pappan inte fattar är ATT HAN MÅSTE BEMÖTA X PÅ DEN NIVÅ HEN BEFINNER SIG PÅ!!! Man kan inte som vuxen bli arg på ett barn för att det saknar den andre föräldern....man måste ge barnet den trygghet den behöver då....barnet ska inte hålla inne sina känslor bara för att föräldern inte kan vara vuxen nog att hålla sina känslor i styr. Usch!!
    ALLT detta vet soc om. Barnet har berättat!!

Nu har jag då sagt till soc att umgänget måste ju komma igång igen...så jag har frslagit att man börjar med en natt....och utökar sen...då man ser att barnet blir mer trygg igen.. så att det blir som vanligt igen! Pappan sa ja till detta....och soc tog det då med barnet vid ett samtal att pappan sagt ja. Nu har pappan bara efter en dag ändrat sig!!!
    Kan inte soc kräva att det ska vara så????? Kan dom inte gå in och bestämma detta....över pappans huvud?
    Pappan skriver såhär...i ett sms att soc har frågat om jag ska ansöka om enskild vårdnad. Samt ...ser ingen annan utväg än att gå till domstol...eller att X överger mig!!

Detta tar så jäkla mycket på krafterna!!!
    Vad kan jag göra???
    :((( 

• Svar på tråden Vad kan jag kräva av soc??
  • Anonym

Har du söttat barnet?
    Påverark du barnet något? Eller peppar du barnet att åka till pappa? 

Har ni fått erbjudande om föräldrautbildning? 

• Anonym

Barnets saknad efter dej låter inte hälsosam. Hur agerar du och vad säjer du inför och efter umgänge?

• Anonym (ledsen)

Självklart stöttar jag barnet. Det är ju jag som tröstar barnet....när barnet är ledset och känner oro. Även under vistelsen hos pappan då när umgänget funkade någorlunda så fick jag stötta och trösta barnet via sms....när barnet själv tog kontakt med mig. 
    När barnet säger saker om pappan....tex att pappa är konstig...så har jag fått i råd att bekräfta barnet. för att barnet inte ska tro att det är det självt det är fel på. Detta råd kom från Bup.

Jag peppar barnet att åka dit. Säger alltid att vad kul ni kommer få....och kanske åker ni och hälsar på farmor och farfar. Jag pratar inte illa om pappan....utan jag vet...att han innerst inne är en bra pappa....när han själv mår bra!!

Vi står i kö till någon slags utbildning....där man träffar andra föräldrar...och samtalar kring problem som kan uppstå...mm. 

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2013-02-28 10:21:16 följande:
    Självklart stöttar jag barnet. Det är ju jag som tröstar barnet....när barnet är ledset och känner oro. Även under vistelsen hos pappan då när umgänget funkade någorlunda så fick jag stötta och trösta barnet via sms....när barnet själv tog kontakt med mig. 
    När barnet säger saker om pappan....tex att pappa är konstig...så har jag fått i råd att bekräfta barnet. för att barnet inte ska tro att det är det självt det är fel på. Detta råd kom från Bup.

Jag peppar barnet att åka dit. Säger alltid att vad kul ni kommer få....och kanske åker ni och hälsar på farmor och farfar. Jag pratar inte illa om pappan....utan jag vet...att han innerst inne är en bra pappa....när han själv mår bra!!

Vi står i kö till någon slags utbildning....där man träffar andra föräldrar...och samtalar kring problem som kan uppstå...mm. 
    Hur stöttar och tröstar du? Vad säjer du när du bekräftar barnet?

• Anonym (ledsen)

Nej barnet har ju separationsångest. Och att det är rädd att något händer mig...under tiden X är hos pappan. Ja hur jag agerar innan och efter...hur menar du. Jag vet att en del föräldar har svårt att släppa kontrollen över barnen då dom ska till den andre föräldern. Sån är inte jag...som jag skrev innan så peppar jag barnet...säger att det ska ha det så bra och roligt hos pappan. Och att vi ses på måndagen. 
    Efter umgänget ..när det funkade som vanligt var det alltid ett glatt återseende. Ett barn som sprang över skolgården och kastade sig i famnen på mig medans jag sagt hej vad kul att se dig igen...hur har du haft det...vad har ni gjort. Ser inga fel i det. Annat hade det ju varit om jag varit deppig och sagt saker som att åhh,...trist att du ska till pappa...vad ska jag göra nu utan dig....åhh vad jag kommer vara själv och sakna dig.
    Så kan jag tala om att pappan säger!
    Jag vill inte ge mitt barn skuldkänslor!!! 

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2013-02-28 10:27:04 följande:
    Nej barnet har ju separationsångest. Och att det är rädd att något händer mig...under tiden X är hos pappan. Ja hur jag agerar innan och efter...hur menar du. Jag vet att en del föräldar har svårt att släppa kontrollen över barnen då dom ska till den andre föräldern. Sån är inte jag...som jag skrev innan så peppar jag barnet...säger att det ska ha det så bra och roligt hos pappan. Och att vi ses på måndagen. 
    Efter umgänget ..när det funkade som vanligt var det alltid ett glatt återseende. Ett barn som sprang över skolgården och kastade sig i famnen på mig medans jag sagt hej vad kul att se dig igen...hur har du haft det...vad har ni gjort. Ser inga fel i det. Annat hade det ju varit om jag varit deppig och sagt saker som att åhh,...trist att du ska till pappa...vad ska jag göra nu utan dig....åhh vad jag kommer vara själv och sakna dig.
    Så kan jag tala om att pappan säger!
    Jag vill inte ge mitt barn skuldkänslor!!! 
    Du behöver nog lära barnet att du klarar av att ta hand om dej själv. Att du mår bra även när du är ensam hemma. Att du har roligt även när barnet är borta. Det låter som ett barn som tar ansvar över förälderns mående och det är en tung börda för ett barn att bära.

• Anonym

Bli så arg när jag läser sånt här. Barn må vara barn men vill inte barnet dit så väl den inte! Själv fallet aka umgänget inte hindras helt, inte slutar man på skolan för att man inte vill dit? Men fler lösningar, ja! Att soc säger si och så är inget du ska lyssna på. Skulle det vara något så Lär du bli informerad. Nu vet jag inte hur det funkar med familherärt osv i din kommun men Kanske kan du på något sett få honom att skriva ett avtal likt tidigare att han får Ha barnet 1-2 nätter åt gången beroende på hur det gått. att vissa föräldrar ska vara så j"vla själviska.!! Annars får du kontakta ombud och yrka ändrat boende förhållande. Lycka till och kämpa för ditt barn! Ps, 9 åringar i sig har sin lilla pubertet. Separations ångest Är fullt normalt. Stå på dig

• Anonym (ledsen)

Enligt BUP ska jag tex  när barnet säger att pappa blir arg om jag saknar dig mamma....tala om för barnet att det inte alls är fel att sakna någon. Men också tala om att pappa kanske blir besviken för han tycker också om dig precis lika mycket som mamma.

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-28 10:28:46 följande:
    Du behöver nog lära barnet att du klarar av att ta hand om dej själv. Att du mår bra även när du är ensam hemma. Att du har roligt även när barnet är borta. Det låter som ett barn som tar ansvar över förälderns mående och det är en tung börda för ett barn att bära.

Självklart vet barnet detta. Det är inte lätt att få med allt i en text här.
    Barnet har aldrig varit oroligt över att jag ska känna mig ensam.... Det vet att jag oftast brukar ha fullt upp...med sådant jag inte hinner med när vi är hemma tillsammans. Jag är sambo så ensam vet barnet att jag inte kommer vara.
    Nu när inte umgänget funkat...så har ju barnet varit hos mormor...vilket inte alls är några problem. Några sms brukar X skicka...sen är det inget mer..... 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-28 10:30:02 följande:
    Bli så arg när jag läser sånt här. Barn må vara barn men vill inte barnet dit så väl den inte! Själv fallet aka umgänget inte hindras helt, inte slutar man på skolan för att man inte vill dit? Men fler lösningar, ja! Att soc säger si och så är inget du ska lyssna på. Skulle det vara något så Lär du bli informerad. Nu vet jag inte hur det funkar med familherärt osv i din kommun men Kanske kan du på något sett få honom att skriva ett avtal likt tidigare att han får Ha barnet 1-2 nätter åt gången beroende på hur det gått. att vissa föräldrar ska vara så j"vla själviska.!! Annars får du kontakta ombud och yrka ändrat boende förhållande. Lycka till och kämpa för ditt barn! Ps, 9 åringar i sig har sin lilla pubertet. Separations ångest Är fullt normalt. Stå på dig
    Precis...här vill jag få igång ett umgänge igen...Trots att barnet egentligen inte vill alls.....men för mig är det viktigt att barnet har kontakt med pappan. MEN...barnet ska må bra av det. 
    Nu gör det ju inte det...utan tycker att det är en lång tid. Vill egentligen själv bara vara där en timma...men jag tycker gott och väl att man kan minska ner till en natt...sen utöka.
    Att börja få ett fungerande umgänge igen med en natt tycker även soc är bra...Men inte pappan. Han tycker inte dom hinner med det dom ska....och visst...det kan jag förstå. Men här är det viktigast att det ska funka...inte vad man ska hinna med!!!

Ja...separationsångest är ju inte lätt....tyvärr! :( 
  • Anonym (ledsen)

I detta fall handlar det ju om en egoistisk förälder som fortfarande är bitter över separationen. (detta sa även en familjebehandlare till pappan) Som tror att allt den stretar emot och gör...drabbar mig som mamma....men istället blir det stackars barnet som hamnar ikläm. Men antar att de som sitter och håller samtal med föräldrar är så kompetenta att de tillslut märker vem som inte kan samarbeta. Bara det att inte vilja gå på samtalen tillsammans säger ju en del. Här är det en förälder som inte kan behärska sig...utan blir arg och gapig. Vet ju bara alla samtal på familjerätten.

• Anonym

Att han inte infinner sig på samarbetssamtal säger en del Och visst märker de skillnad på soc men de har ku dessvärre ingen rätt att Ta ställning. Får enbart tingsrätten göra vilket verkar vara den enda utvägen trotts allt. Dina försök till bra gemensam vårdnad går hu bevisa Och spara allt han skrivit till dig osv. Ta kontakt med ombud, stå på dig! Som sagt. Oavsett hur det går sedan så har du försökt, på riktigt. Och du är ju trots allt mamma och har Lika rätt som honom i frågor kring barnet. De på soc tex familje rätten eller de personer Du varit i kontakt med kan svara på frågor kring advokat, juridik med mera. Slå ett samtal eller två och hör dig för bara. Lycka till!!

• Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-28 11:02:47 följande:
    Att han inte infinner sig på samarbetssamtal säger en del Och visst märker de skillnad på soc men de har ku dessvärre ingen rätt att Ta ställning. Får enbart tingsrätten göra vilket verkar vara den enda utvägen trotts allt. Dina försök till bra gemensam vårdnad går hu bevisa Och spara allt han skrivit till dig osv. Ta kontakt med ombud, stå på dig! Som sagt. Oavsett hur det går sedan så har du försökt, på riktigt. Och du är ju trots allt mamma och har Lika rätt som honom i frågor kring barnet. De på soc tex familje rätten eller de personer Du varit i kontakt med kan svara på frågor kring advokat, juridik med mera. Slå ett samtal eller två och hör dig för bara. Lycka till!!
    samtal kommer han på....han vill dock inte gå samtidigt som mig. Så det ska bli intressant att se hur vi ska få en fungerande föräldrarelation...om vi inte går samtidigt. 
  • Anonym (ledsen)

Kan jag tex kräva att soc gör hembesök...för att se hur barnet är hos mig och vid umgänge hos pappan??

• Anonym

Det sker ifall en oro anmälan kommer in. Även du kan göra en sådan.

• Anonym (ledsen)

Från början har ju bup gjort en orosanmälan...men inget hembesök har gjorts

Svar på tråden Vad kan jag kräva av soc??