• Anonym

Är laktosintolerant och har fått i mig laktos! Mår skit...

Jag och min sambo var idag efter jobbet till ett café och fikade lite. Det är samma som vi brukar gå till varje gång vi tar en fika. Jag beställde det vanliga - en café latte med laktosfri mjölk. Det är jag alltid väldigt tydlig med, pga min laktosintolerans. Min sambo tog en kopp choklad. Vi satte oss ner och fikade, pratade och hade det trevligt. När vi skulle bege oss mot en annan affär för att handla ett par grejer, så känner jag ett igenkännande knip i magen. Jag förstår nästan på en gång att det INTE var laktosfri mjölk i min latte. Magknipet blir värre och det bubblar i magen. Nu, snart två timmar efter cafébesöket så mår jag jätteilla, känns som jag ska spy hela tiden, magen bubblar och gör ont! Dom här besvären har jag inte haft på några år, för jag har försökt vara så noga som möjligt att undvika mat och dryck med laktos i. Hur länge håller dom här besvären i sig? Kan man göra något åt det? Tänkte ta en Imodium för att stoppa gaserna i magen, men det kanske blir värre då? Nån kunnig?

• Svar på tråden Är laktosintolerant och har fått i mig laktos! Mår skit...
  • Anonym

Har du inga tabletter dom du kan ta så du kan äta laktos? Nu hjälper väl inte det iof men bra att ha till en annan gång så du inte råkar ut för samma

• Anonym

Fy vad jobbigt!
    Ta du Imodium, det har jag gjort när jag fått i mig laktos.
    Du skulle kunna testa Postafen eller Calma mot illamåendet. Det brukar finnas på vanliga större matbutiker, i apoteksdelen eller vad man säger.
    Eller te på ingefära kan hjälpa mot illamåendet. Kamomillte kan lugna magen.

Du har inte testat Prolaktas mot din laktosintollerans? Jag käkar dem, men brukar beställa ifrån USA istället för att köpa här i Sverige för det blir mycket billigare.

Hoppas du snart mår bättre!

• Elin 885

är också laktosintollerant, men jag har alltid med mig laktostabletter från apoteket.
    dina besvär kommer att gå över tills imorgon.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885

imodium är mot diaré inte mot gaser.

• roffe
    Elin 885 skrev 2013-02-28 19:31:12 följande:
    imodium är mot diaré inte mot gaser.
    Ja jag tänkte oxå på det, Immodium är ju förstoppande. Det finns andra tabletter mot gasbildning t ex Dimetikon. 

Det bästa är nog att köpa enzymer på apoteket och ha med sig t ex i plånboken eller jackfickan när man går på café eller restaurang då dom som arbetar där inte alltid fattar att en person som är laktosintolerant ibland är helt intolerant, dvs kan inte få i sig laktos alls utan att bli dålig, medan vissa kan t ex äta muffins innehållande mjölk eller lite mjölk i kaffet.

Vet vi att vi ska äta någonstans där det inte finns laktosfria alternativ så brukar min laktosintolerante bror förbereda sig med laktosenzymer och även ibland ett förstoppande medel. 

Hoppas Ts smärta och obehag försvinner fort, kan inte alls vara kul det där :( 
  • stjierna

Drick laktosfri mjölk (typ 2 glas) om du har det hemma! Det hjälper magen att fixa laktoset :)

• tungmetall

Prolaktas är guldvärda. De tycker jag att du ska prova! Nu kan jag leva precis som vanligt, behöver aldrig bry mig om att beställa laktosfritt eller tänka på om jag har lactrase med mig som ändå inte funkar. Men prova prolaktas!!

• Elin 885
    roffe skrev 2013-02-28 22:37:09 följande:
    Ja jag tänkte oxå på det, Immodium är ju förstoppande. Det finns andra tabletter mot gasbildning t ex Dimetikon. 

Det bästa är nog att köpa enzymer på apoteket och ha med sig t ex i plånboken eller jackfickan när man går på café eller restaurang då dom som arbetar där inte alltid fattar att en person som är laktosintolerant ibland är helt intolerant, dvs kan inte få i sig laktos alls utan att bli dålig, medan vissa kan t ex äta muffins innehållande mjölk eller lite mjölk i kaffet.

Vet vi att vi ska äta någonstans där det inte finns laktosfria alternativ så brukar min laktosintolerante bror förbereda sig med laktosenzymer och även ibland ett förstoppande medel. 

Hoppas Ts smärta och obehag försvinner fort, kan inte alls vara kul det där :( 
    jo jag har alltid sådanna tabletter med mig, har en karta i min medicinnecisär som jag bär med mig överallt =).
  • tungmetall

Prolaktas som man tar 1 om dagen är bättre än Lactrase som man tar 2 per gång man äger laktos. Har hört av många att lactrase inte hjälper för speciellt många..

• Anonym (samma)

hej stackare!!

det kommer säkerligen ha gått över till kvällen.

jag råkade ut för exakt samma sak,fattade när jag kom hem att det inte va laktosfri mjölk och blev jätte dålig.

jag har papaverin som jag tar 3st om en sådan sak uppstår.

brukar också alltid ha lactrase med mig men det pillret ska man ju ta INNAN man äter/dricker så när symptomen kommer har det inte så stor verkan.dock har jag tagit ett sådant piller iaf vid första symtom för jag tänker att sålänge det tar sig ned i systemet så kanske det hjälper?

en gång hade jag varken papaverin eller liknande så då tog jag immodium och tyckte det blev bra,bubblandet la sig och likaså illamåendet.

så mitt råd är att du tar immodium och att du äter något så tarmarna får jobba med något neutralt liksom....                

lyckatill!!

• Anonym (samma)

ser nu att det inte va skrivet idag...hoppas det löste sig!!!

ser också att jag inte är ensam om att tycka lactrase har rätt dålig effekt....på mig funkar dom bara om det är relativt lite lactos...typ såsen till maträtten man äter,men inte om man dricker en stor latte....eller en stor skål glass...

visste inte att det fanns något annat så det ska jag kolla upp nu!!    

Svar på tråden Är laktosintolerant och har fått i mig laktos! Mår skit...