Missbrukande ex och umgänge
Hej!
Jag och min fd sambo har en son på strax över ett år. Och vi separerade för drygt 2 månader sedan. Och under tiden vi var tillsammans brydde han sig i princip inte alls om våran gemensamma son. Han var hellre ute med kompisar, tog droger, sålde droger, festa osv. Jag kan nog med handen på hjärtat säga att han inte var hemma en enda helg sedan sonen föddes (därav behöver jag väl inte förklara mig så mycket mer i varför det inte höll)
Hur som helst, nu när det tog slut så blev det helt plötsligt väldigt viktigt att han skulle få träffa våran son. Och det är jag så klart jätte glad över då alla barn förtjänar bägge föräldrar. Men jag har en gnagande oro att hans avsikter inte är så ärliga utan att han använder sonen för att ha kontroll och makt över mig. Då han när han har haft barnet har kunnat ringa mig när som helst och kunnat ha koll på vad jag gör och inte gör.
Pappan i fråga är väldigt labil. Efter det tog slut har han hotat med självmord , börjat injicera starka droger bla. Han har blivit tagen av polisen 4 ggr bara denna månad (det är bara vad jag vet om). Så jag känner mig fruktansvärt otrygg att lämna vårat barn med honom. Så jag pratade med familjerätten och dom tyckte att som första steg så kan man efter som han bor hemma hos sina föräldrar för tillfället. Låta hans föräldrar övervaka umgänget, så jag pratade med hans pappa och det var ok.
Men det har inte alls funkat, då exet har 100% kontroll över sina föräldrar. Så har jag nu i efterhand fått reda på att han och hans föräldrar har bråkat och exet har stuckit med vårat barn till sina missbrukarkompisar osv.
Och nu i helgen var droppen, våran son var sjuk. Men exet lovade dyrt och heligt att han var ren och att han och sonen bara skulle vara hemma hos hans föräldrar och mysa. Sedan ringer exet mig och tjatar om att vi ska försöka igen och bli tillsammans osv. När jag säger nej så blir han arg och säger att jag inte ska få träffa sonen igen. Och jag orkar ej gå in på detaljer men han drog iväg och gömde sig ute (när sonen var sjuk!!) i 8 timmar tills han gav upp och ringde och sa att han skulle lämna över honom vid en bensinmack. Polisanmälan gjordes för egenmäktigt förfarande med barn men det lades ner då sonen lämnades tillbaka samma dag som det var avtalat.
Jag har pratat med flera socialen men alla säger att pappan har umgängesrätt (eller barnet har umgängesrätt till pappan) och det är mitt ansvar, då jag har ensam vårdnad att se till att den upprätthålls, Men gäller verkligen någon umgängesrätt när han destruktiva beteende är direkt skadligt mot barnet?
Jag har försökt få pappan att gå med på samarbetssamtal men han vägrar men tjatar ändå om att få träffa sonen igen, Och hans ursäkt till att inte vilja gå på samarbetssamtal är att han vill inte skriva något avtal för det passar ej hans vardag. Utan vill kunna träffa sonen när det passar honom.
Men jag vägrar innan det finns en plan för ett tryggt umgänge. Har jag rätt att vägra umgänge efter allt som hänt?
Jag är ledsen om texten är luddig, men jag hoppas att ni kan läsa den!