Tacka ja eller nej till jobberbjudande?
Hej,
jag har idag blivit erbjuden en tjänst jag sökt och varit på intervju för. Jag visste redan när jag sökte att det är rätt låga löner hos den här arbetsgivaren (statligt) och var inne på att inte ens söka, men slängde till slut iväg en ansökan trots allt. Intervjun gick bra och de ringde alltså idag och erbjöd mig en av tjänsterna, en tillsvidareanställning. Lönefrågan kom upp vid intervjun och de frågade vad jag hade idag, och jag svarade 24.300.- och då sa de att deras löner ligger mellan 21-23.000. Jag sa ändå att mitt löneanspråk var 24.000 och de bara noterade det. De erbjöd mig nu en lön på 22.500.- och sa att de har ju så många andra förmåner (många semesterdagar, friskvårdstimme, friskvårdspeng, ersättning för mediciner osv.) och att många tycker att det är värt mer än lönen. Flera av dessa förmåner har vi dock även på mitt nuvarande jobb...
Nu vet jag inte om jag ska ta jobbet eller inte, jag måste svara senast lunch imorgon. Till saken hör att jag idag "bara" har en visstidsanställning som i fredags förlängdes till sista juni. Jag har haft olika visstidstjänster på samma företag nu i 3 år och vill så gärna ha en visstidsanställning här men just nu är det osannolikt eftersom det finns ett lagt varsel inom företaget och det är därför som de inte kan förlänga mig längre än till sista juni i dagsläget heller. Troligt är ändå att det kanske blir en förlängning till kanske sista december men sen är det troligtvis kört, för att inte vara tvungna att LASa in mig så måste de säga upp mig, vid årsskiftet får de inte förlänga mig mer.
Hur ska jag göra?! Jag vill vara kvar på mitt nuvarande ställe, jag vill inte sänka min lön med nästan 2.000.-, jag behöver få vara ledig v 29, 30 och 31 (vilket de vid telefonsamtalet sa att man inte fick när man var nyanställd, de veckorna gick till de tidigare anställda), samtidigt som jag är rädd att jag kommer att ångra mig om jag står där sista juni och mot förmodan inte får nån mer förlängning på min nuvarande tjänst!
Hur skulle ni gjort?