• Anonym (Ja eller Nej?)

Tacka ja eller nej till jobberbjudande?

Hej,

jag har idag blivit erbjuden en tjänst jag sökt och varit på intervju för. Jag visste redan när jag sökte att det är rätt låga löner hos den här arbetsgivaren (statligt) och var inne på att inte ens söka, men slängde till slut iväg en ansökan trots allt. Intervjun gick bra och de ringde alltså idag och erbjöd mig en av tjänsterna, en tillsvidareanställning. Lönefrågan kom upp vid intervjun och de frågade vad jag hade idag, och jag svarade 24.300.- och då sa de att deras löner ligger mellan 21-23.000. Jag sa ändå att mitt löneanspråk var 24.000 och de bara noterade det. De erbjöd mig nu en lön på 22.500.- och sa att de har ju så många andra förmåner (många semesterdagar, friskvårdstimme, friskvårdspeng, ersättning för mediciner osv.) och att många tycker att det är värt mer än lönen. Flera av dessa förmåner har vi dock även på mitt nuvarande jobb...

Nu vet jag inte om jag ska ta jobbet eller inte, jag måste svara senast lunch imorgon. Till saken hör att jag idag "bara" har en visstidsanställning som i fredags förlängdes till sista juni. Jag har haft olika visstidstjänster på samma företag nu i 3 år och vill så gärna ha en visstidsanställning här men just nu är det osannolikt eftersom det finns ett lagt varsel inom företaget och det är därför som de inte kan förlänga mig längre än till sista juni i dagsläget heller. Troligt är ändå att det kanske blir en förlängning till kanske sista december men sen är det troligtvis kört, för att inte vara tvungna att LASa in mig så måste de säga upp mig, vid årsskiftet får de inte förlänga mig mer.

Hur ska jag göra?! Jag vill vara kvar på mitt nuvarande ställe, jag vill inte sänka min lön med nästan 2.000.-, jag behöver få vara ledig v 29, 30 och 31 (vilket de vid telefonsamtalet sa att man inte fick när man var nyanställd, de veckorna gick till de tidigare anställda), samtidigt som jag är rädd att jag kommer att ångra mig om jag står där sista juni och mot förmodan inte får nån mer förlängning på min nuvarande tjänst!
    Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Tacka ja eller nej till jobberbjudande?
  • Philippa

Jag hade tackat JA utan att tveka en sekund....

• Anonym

Fattar inte ens vad du tvekar till... du ska självklart tacka ja till jobbet!

• Anonym

Jag hade svarat att jag ville egentligen ha 24.000kr men om ni går upp till 23 500kr så tar jag det annars måste jag tyvärr stå över. Säg som det är - att du redan har en del av de förmåner de erbjuder och att inte kunna vara ledig de veckorna du behöver på sommaren är ett stort  besvär för dig.

• Bulusu

Jag skulle utan tvekan tacka ja till erbjudandet. Det blir en till merit i ditt CV, och inget hindrar dig från att söka jobb med högre lön senare när väl anställningen är tryggad.

• Ljusna

VIsstid mot tillsvidare? Absolut att du skall tacka ja. Visst, lite lägre lön och lite krångligare med semestern i år, men bara att sitta säkert är värt så himla mycket (har själv studsat runt på vikariat i flera år och det påverkar hela livet att inte kunna vara säker på nåt). Sedan som någon sa tidigare finns det ju inget som hindrar dig från att söka dig vidare lite längre fram.

• AAS10

Vilket jobb tror du dig trivas bäst på? kan det fasta jobbet ge dig bättre fördelar på andra plan än lönen? bra arbetsförhållande i övrigt? 

gör en plus och minuslista.....  

• Anonym

Det här är ett sånt där typiskt exempel när lönen inte är det viktigaste.

Din lön sänks med 8 procent men i gengäld får du FAST jobb, bra förmåner och all tid i världen att söka nytt jobb. Jag förstår inte ens varför du tvekar? Jag hade endast tackat nej om det var så att du var tvungen att tjäna 24300 i månaden för att inte gå under med skulder eller liknande.

Jag tog nyligen ett jobb där jag fick 37000 i stället för 42.000 som jag tjänade på mitt tidigare jobb. Galet kanske du tänker. Men mitt tidigare jobb hade förtroendelön, dvs ingen övertid och OB som jag har idag. Detta jobb ligger närmare hemmet (lägre pendlingskostnader), jag har fler semesterdagar, större flex-möjlighet och får jobba hemma när jag vill.

För mig var det givet att gå ner i lön för att få de andra förmånerna.

Men det finns en sak du kan göra innan du tackar ja, och det är att gå till din arbetsgivare redan idag och berätta att du blivit erbjuden annan tjänst och att du vill ha besked om förlängning redan nu. Kan de inte ge dig det så är de inte tillräckligt intresserade och då hade jag definitivt tackat ja.

• Anonym

Men det är ju så beroende på hur man är...

Jag är själv inte så fixerad vid fast anställning, om ts inte heller är det spelar det ju ingen jättestor roll. JAG skulle troligen valt att vara kvar på jobbet som du har nu, ts.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-01 07:39:58 följande:

Jag är själv inte så fixerad vid fast anställning, om ts inte heller är det spelar det ju ingen jättestor roll. JAG skulle troligen valt att vara kvar på jobbet som du har nu, ts.
    Nej, man behöver ju inte vara fixerad vid fast anställning, om man är fixerad vid lönen.

Men säg att ts tittar på detta ur ett längre perspektiv, då lönar det sig ändå att ta det andra jobbet i stället för att bli utlasad och gå på A-kassa. När ts har det andra jobbet så kan hon söka andra, bättre jobb, och ändå ha en ok inkomst under tiden.

För resten av året handlar det för ts om 18000 totalt, pengar som snabbt försvinner den dagen hon blir arbetslös.
  • Gladskit

Jag skulle nog också tackat ja. Men jag är också en sån som vill veta lite vad som händer, dessutom har jag familj och huslån....
    Däremot beror det mycket på bransch och hur man är som person. Om ts känner med sig att situationen antagligen löser sig ändå och är beredd på att ta tillfälliga jobb tills något bättre dyker upp så är det ju inget problem med att vänta. Men i regel så tycker inte jag att man tackar nej, ett jobb är ett jobb. 

• Gloriousgirl

Mina första fråga: VILL du ha jobbet? Inga jobb är nåt att ha om man egentligen inte vill ha dem, oavsett lön.

Sen kan du absolut komma med ett motkrav till arbetsgivaren, säg att du kan acceptera 22 500kr som de erbjudit, men att  den lönen ska höjas till 24 000kr efter att du arbetat ett år. Detta ska isåfall stå i ditt avtal.
    Sen säger du att du behöver vara ledig de där veckorna och att det är en förutsättning för att du ska kunna ta detta jobbet just nu. Om arbetsgivaren är sådär pass oflexibel gällande dessa saker så innebär det att de antagligen är oflexibla i annat också. Att jobba statligt må ha sina fördelar med förmåner, men tro mig, de fördelarna kan man förhandla sig till på andra jobb också.Ta jobbet om du verkligen vill ha det och det känns bra i magen, annars avstår du. Men se dock till att reda ut med nuvarande arbetsgivare hur läget är och att de måste komma med ett konkret erbjudande omgående. 

• Anonym (Pia)

Ta jobbet, eftersom lönen är så låg är det ett relativt okvalificerat jobb. Sådana jobb finns det massor av folk som kan söka,Kan bli svårt att få en ny anställning när din nuvarande anställning upphör.

• Ms H

Hur skiljer sig jobben angående arbetstid, avstånd hemifrån, möjlighet till lunchrestaurang/lunchrum, rikskuponger , kollegor, fortbildning och annat av intresse?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-01 07:39:58 följande:

Men det är en visstidsanställning som upphör i juni. Varsel lagt.
    A-kassa mot sänkt lön och förskjutna semesterveckor?
  • Anonym (Ja eller Nej?)

Jag tackade nej till jobbet.

Som svar på några av ovanstående kommentarer: det sökta jobbet är mycket mindre kvalificerat än det jag har idag.

Vad gäller möjlighet att få högre lön om ett år så frågade jag om det redan vid intervjun (då de talade om att lönen låg mellan 21-23.000) och de sa att det inte var en möjlighet, om man skulle få ca 23.000 så skulle det inte bli mycket till löneförhöjning nästa gång.

Vad gäller förmånerna så har jag redan ungefär samma förmåner där jag jobbar idag, eftersom företaget är ett statligt bolag med många statliga förmåner kvar.

Att jämföra 22.500 med 37.000 är skrattretande. Att gå från en redan rätt låg lön (24.300) till en ännu lägre lön när man har både studielån, huslån och barn märks rätt tydligt i plånboken...

För övrigt så ligger arbetsplatserna i samma hus, i centrum av en mellanstor stad, på ca 15 min cykelavstånd från hemmet.

Och som slutkläm så kan jag berätta att jag har underbara kollegor där jag jobbar nu, de bästa nånsin, och jag känner att jag gjort rätt val.

• Stekt potatis

Har inte läst hela tråden men jag hade tackat nej. Din magkänsla säger nej och då brukar det inte bli bra. Livet är förvisso mer än lön och förmåner men man ska inte hoppa på nya projekt om man inte känner att YES; det här är kul!  är min erfarenhet i alla fall.

Oj, nu såg jag ditt sista inlägg - du har gjort helt rätt tror jag. Grattis!  

Svar på tråden Tacka ja eller nej till jobberbjudande?