Hjälp - Hur mycket kan man få i avgångsvederlag?
Hej,
Vår avdelning kommer att utlokaliseras till annat land vilket innebär att de flesta av våra tjänster kommer försvinna. Jag fick veta att avdelningen ska läggas ner för ca 3 veckor sedan och hade ett första samtal med chefen i Onsdags om uppsägning av min tjänst. Han frågade hur jag såg på uppsägningen och om jag hade några egna förslag, känndes lite luddigt men jag antar att han ville känna mig på pulsen. Jag frågade om vad han menade och vilka eventuella alternativ som finns. Då svarade han att ett möjligt alternativ skulle vara att jag jobbar kvar i 2 månader och får ytterligare en månad betalt med arbetsbefrielse, 2+1 med andra ord. Vid första mötet höll jag låg profil och meddelade att jag måste se över min situation och kolla av med facket. Som kompletterande info så har jag en tjänst som är redovisningsansvarig med vissa delar controlling. Jag fick veta att bolaget kommer anställa en business controller med en annan profil efter omorganisationen? Sen jag fick vetskap om omorganiseringen så har jag räknat med att de inte tycker at jag är deras "första" val, jag är inte deras "favorit" om man säger så! Från facket har jag fått veta att jag borde ha förtursrätt på den nya tjänsten, det är ju visserligen en preliminär tolkning eftersom jag och facket inte vet hur den nya tjänsten kommer se ut exact. Vid nytt möte idag föreslog jag att jag jobbar kvar 2 månader till (så länge avdelningen är kvar) och att de betalar mig ytterligare 6 månader. Det tyckte han var för mycket och höjde sitt bud med ytterligare en månad (2+2), tilläggas bör att jag på kontraktet har en månad och bara jobbat i ca 1,5 år. Nu är frågan hur jag går vidare, känns som det är risk att vi låser oss och får ett dödläge? Ska jag buda själv, ska jag försöka få dem att buda? Vad bör jag vänta mig, hur mycket kan jag få? Hur mycket ska jag gå in på juridiska aspekter, exempelvis förtursrätt (enligt facket har man 9 månaders förtursrätt på nya tjänster som man är tillräckligt kvalificerad för). Att gå in på det juridiska känns lite jobbigt för det finns risk att han blir irriterad, han har hett humör och är känd för att vara en ganska hårdför typ?