• cosmo99

Hjälp - Hur mycket kan man få i avgångsvederlag?

Hej,

Vår avdelning kommer att utlokaliseras till annat land vilket innebär att de flesta av våra tjänster kommer försvinna. Jag fick veta att avdelningen ska läggas ner för ca 3 veckor sedan och hade ett första samtal med chefen i Onsdags om uppsägning av min tjänst. Han frågade hur jag såg på uppsägningen och om jag hade några egna förslag, känndes lite luddigt men jag antar att han ville känna mig på pulsen. Jag frågade om vad han menade och vilka eventuella alternativ som finns. Då svarade han att ett möjligt alternativ skulle vara att jag jobbar kvar i 2 månader och får ytterligare en månad betalt med arbetsbefrielse, 2+1 med andra ord. Vid första mötet höll jag låg profil och meddelade att jag måste se över min situation och kolla av med facket. Som kompletterande info så har jag en tjänst som är redovisningsansvarig med vissa delar controlling. Jag fick veta att bolaget kommer anställa en business controller med en annan profil efter omorganisationen? Sen jag fick vetskap om omorganiseringen så har jag räknat med att de inte tycker at jag är deras "första" val, jag är inte deras "favorit" om man säger så! Från facket har jag fått veta att jag borde ha förtursrätt på den nya tjänsten, det är ju visserligen en preliminär tolkning eftersom jag och facket inte vet hur den nya tjänsten kommer se ut exact. Vid nytt möte idag föreslog jag att jag jobbar kvar 2 månader till (så länge avdelningen är kvar) och att de betalar mig ytterligare 6 månader. Det tyckte han var för mycket och höjde sitt bud med ytterligare en månad (2+2), tilläggas bör att jag på kontraktet har en månad och bara jobbat i ca 1,5 år. Nu är frågan hur jag går vidare, känns som det är risk att vi låser oss och får ett dödläge? Ska jag buda själv, ska jag försöka få dem att buda? Vad bör jag vänta mig, hur mycket kan jag få? Hur mycket ska jag gå in på juridiska aspekter, exempelvis förtursrätt (enligt facket har man 9 månaders förtursrätt på nya tjänster som man är tillräckligt kvalificerad för). Att gå in på det juridiska känns lite jobbigt för det finns risk att han blir irriterad, han har hett humör och är känd för att vara en ganska hårdför typ?

• Svar på tråden Hjälp - Hur mycket kan man få i avgångsvederlag?
  • m1nn13

Varför funderar du överhuvudtaget på att driva frågan själv med en hätsk chef när du är med i facket?
    Hur många månader du kan få beror på en rad faktorer varav anställningstid är en. Jag gissar att man kan hitta en del prejudicerande fall från Arbetsdomstolen som gett upp till 2 årslöner!  Inte månader alltså.  Tex kan förtursrätten avtalas bort och ge dig fler månader. Vad är du med i? Civilekonomerna? Kontakta dem centralt om den lokala klubben känns osäker - då får du tillgång till förbundets jurister. Det är bl a sånt man betalar för när man är med i facket!
    Lycka till! 

• Agdaa

Vi får erbjudande om ca 1 månad per arbetat år lite beroende på ålder också.
    När man inte har jobbat längre än vad du har så är det nog dessvärre inte så förmånligt.
    Kontakta facket om du är medlem, De ska svara på alla frågor. Lycka till!

• felix le chat

Din ålder är relevant.

Jag skulle begära 2+3, en kompromiss. Svårt att lyckas i AD vid utlokalisering till annat land. 

• cosmo99

Hej,

Som svar till MM113 så är anledningen att jag driver det själv att jag har civilekonomerna och kollektivavtalet är med unionen, därför driver jag det själv men är det verkligen rimligt att förvänta sig mer än 1 år om jag bara varit anställd i 1,5 år ???

Jag är 37 år, jag har fått lite olika bud från facket, första gången jag ringde lät det knappt som det trodde jag skulle få något extra, andra gången talades det om 6-12 månader.

Ska jag buda själv eller ska jag försöka få dem att buda?

• jassikan

Det beror nog helt på vad det handlar om.

Spontant låter som att du pratar med en sak med chefen och en annan med facket.
    Men jag kanske misstolkar något. 

Chefen äverkar inte vara inne på spåret om att det handlar om skadestånd pga ev. förtur till kommande tjänst. Han/hon vill nog snarare se till att arbetet som du gör inte stannar upp innan den nya kommer in i spelet.
    Handlar det om en korrekt uppsägning är det långt i från alla som får något alls, om ens arbetsbefrielse. Inget man kan kräva om allt gått rätt till, rent lagligt.
    Men det låter som sagt som om de har ett behov som de är beredda att betala lite för, det är väl därför chefen gör som han/hon gör. 

Facket däremot verkar tala om vad du kan få i skadestånd om arbetsgivaren bryter mot lagen om anställningsskydd. Då brukar det kunna handla om flera månadslöner.

• m1nn13

Såg inte att du hade förhållandevis kort anställningstid. Svaret på om du skall låta facket förhandla för dig eller inte är enkelt för mig. Om jag har ont i tänderna går jag till en tandläkare, behöver jag byta elledningar ringer jag till en elektriker.  De har kunskaper, erfarenhet och de har det som jobb. 
    Men, talar vi om en lokal fackklubb eller att kontakta Civilekonomerna centralt? Det kan vara skillnad, så klart...!

• Tablettask

Ett-två år har de flesta på mitt jobb fått erbjudande om. Två år för de som jobbat mer än tio år. 

• Technology

Två årslöner är förstås en fantasi. Kanske om du jobbat där i 40 år och de sagt upp dig på helt fel sätt men annars kan du glömma det. Fråga ditt fackförbund så får du se.

Det som är viktigt för dig är att du inte blir osams med din arbetsgivare. Det är mer värt för dig att kunna ha dem som referens i framtiden. Om de blir sura på dig måste du ta bort dem från ditt CV eftersom nya ställen du söker jobb med stor sannolikhet kommer ringa upp personalchef eller VDn på det där företaget och fråga om dig. Säger de då att du bråkade vid uppsägning så är det kört för ditt nya jobb, inga företag gillar sånt. Det anses lika illa som missbruk av sjukskrivning och annat. Det är kört att få nya jobb om du hamnar i den kategorin. Du måste helt enkelt ta bort dem från ditt CV så du inte riskerar att någon ny arbetsgivare kontaktar dem. Med tanke på hur strikt LAS etc är så finns det inga bolag idag som när de ska anställa inte kollar med tidigare arbetsgivare hur sånt här fungerat där. Gör dig själv en tjänst och hamna inte i gruppen med problempersoner som ingen vill anställa.

Vissa tror felaktigt att företag bara kontaktar referenserna man ger på ställena man jobbat förut men så är inte fallet. De flesta ringer också personalchef eller VD på det bolag där du jobbat förut för att se vad de tycker om dig. En referens du inte lämnat själv är ofta betydligt mer intressant. De behöver inte din tillåtelse för att kolla med din förra arbetsgivare.

Jag skulle rekommendera dig att ta deras erbjudande och sen hoppas att de vill vara en positiv referens trots att du inte tog det första erbjudandet.

Börjar du prata om juridik, facket osv så är det tyvärr kört för dig. Då kommer de inte rekommendera dig till någon som ringer och frågar i framtiden. Nämner du lagar, domstolar med mera så hamnar du i värsta kategorin anställda och där vill du inte vara om du vill kunna få andra jobb i framtiden.

Se till att vara vän med ditt företag, ha dem stolt på ditt CV och sök sen nya jobb och gå vidare. Se det som en start på något nytt positivt.

Svar på tråden Hjälp - Hur mycket kan man få i avgångsvederlag?