• fridatheresepersson

Vecka 5 vad ska jag äta?

Hallå, jag är i vecka 5 går in i vecka 6 på söndag....
    Nu skulle jag behöva lite tips på vad man kan äta? Jag tycker inte om så mycket, jag äter inga grönsaker förutom gurka, och ingen fisk förutom fiskpinnar.... Hoppas ni kan försöka komma med några vanliga husmanskost mat :) hehe 

• Svar på tråden Vecka 5 vad ska jag äta?
  • listo

Vad åt du innan du blev gravid? Vad gillar du för mat?

• fridatheresepersson

- Jag tycker om fiskpinnar med mos.
    - Makaroner och köttbullar.
    - Köttbullar med mos och lingonsylt och brunsås.

Äter vääääldigt mycket skit mat / ute mat :(

• Flickan och kråkan

Om du inte är någon grönsaksfantast så ät frukt. Ugnsstek klyftpotatis, broccoli, rödlök, paprika och morot. Spagetti köttfärssås. Riv ner lite morötter, lök och ha i krossade tomater i. Testa lax. Ugnsstek den. Pannkakor (ha i lite extra ägg så blir det lite mer proteinrikt). Köttfärs i ugn istället för färdiglagade mamma-scans köttbullar. Rör igop en köttfärssmet, bred ut den i en form och så in i ugnen. Går att riva i grönsaker så får du i dig det också.

• Nénharma

Jag gillade inte heller grönsaker, men älskade mos. Så jag smög ner saker i mitt potatismos... typ kokt broccolli och sånt (som jag alltså mosade/mixade med potatisen så det blev puré/mos), för att ändå få i mig lite grönsaker. M;in kropp lyckades bli lurad iaf :P

• Rani

Ok. Vanlig mat är väl att rekommendera.Grönsaker är ju viktigt, gravid eller ej. All hämtmat är ju inte onyttig så du behöver ju inte laga eget om du inte vill. De rätter du nämner funkar väl med grönsaker till. Finns det ingen mer grönsak du gillar. Cocktailtomater, ugnsrostade rotsaker, morotsstavar?

Men du kanske skulle utöka så du har i alla fall sju rätter, en per dag i veckan. Antar du inte är någin fena i köket och behöver enkla rätter? Gillar du inte:

Spagetti och köttfärsås

Kyckling, ris och smaksatt creme fraiche.

Hempanerad rödspätta med mos och färdig citronsås

Keldas tomatsoppa med fetaost/mozzarella i. Macka till.

Färdig fiskgratäng

Potatisklyftor i ugn, kött eller köttfärsbiff med tzatziki

• MammaTillDomFinaste
    fridatheresepersson skrev 2013-03-01 16:14:42 följande:
    - Jag tycker om fiskpinnar med mos.
    - Makaroner och köttbullar.
    - Köttbullar med mos och lingonsylt och brunsås.

Äter vääääldigt mycket skit mat / ute mat :(
    med andra ord... mos, köttbullar, fiskpinnar och pasta? och gurka? och jag har alltid trott jag varit kräsen haha... :P

gör du iaf egen potatismos och inte pulver?
    testat göra hemmagjorda fiskpinnar? 
    gör hemmagjorda köttbullar, inte färdiga.  

om du menar med ute-mat = snabbmat som pizza, hamburgare osv osv, ja då... vet jag inte vad jag ska komma med för tips om du inte äter mer mat än det.

börja med multi-vitamin tabletter för gravida iaf.  
  • snart 4

Du får googla efter recept och hitta mat som du gillar som är mer nyttig. Sedan ska du ju ge barnet mat och då kan det ju vara bra att ha gjort lite mat innan, så du vet vad du ska laga till familjen;) tror du kan hitta mycket mat du gillar :)

Svar på tråden Vecka 5 vad ska jag äta?