• rak

Klarar mig inte!

Hejsan, jag är en kvinna på 47år.

Ny på forumet dessutom.

Skall försöka göra en lång story kort.

Jag arbetar alltså inom lokalvård, har gjort det i ca 10år på ett och samma företag. Har aldrig haft mer än 4 timmar men har klarat mig någorlunda ändå. Nu dem senaste 3 månaderna så har företag jag arbetar på tappat så mycket jobb så att jag arbetar endast 20h/vecka. Och det klarar jag mig absolut inte på. Min senaste lön hamnade på omkring 3500;- , kan ju knappt betala min hyra.

Så jag kontaktade Akassan och även arbetsförmedligen (vart inskriven 4-5 månader).
    Så jag började stämpa kassakort på Akassan, men för någon dag sedan så fick jag ett samtal där någon från Akassan skulle förklara hur det stod till och att jag inte skulle få någon mer ersättning ifall jag fortsatte att jobba. (Fastän jag har betalat och varit med i fastighetsakassan i 10år).

Då fick jag alltså 2 alternativ från dom:

1. Fortsätta jobba, utan någon ersättning.
    2. Säga upp mig själv då kan jag ha någon form av fortsatt ersättning från Akassan men mina 300h som jag har där kommer ta slut dem med, och då måste jag få något intyg som visar att jag är sökande på arbetsförmedlingen och jag kommer ingå i någon form av "arbets garanti" har jag för mig att det hette.

Vad skall jag göra. Fick ett tips om att jag kunde söka om något som kallas för Aktivitetsstöd. Hur gör jag det, har kollat på filen lite och det verkar vara jätte krångligt att fylla i.

• Svar på tråden Klarar mig inte!
  • rak
    Försäkringskassan skrev 2013-03-01 08:39:37 följande:
    Hej!

Jag lägger en länk till lite information om Aktivitetsstöd här:

www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatper.../!ut/

Hälsningar 
    Ida, handläggare

Hej Ida,

tack men har redan läst allt som finns på den länken.

Har även kollat igenom PDF:en, verkar vara ganska svårt att fylla i den.
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är Arbetsförmedlingen som tar beslut om aktivitetsstöd och de skickar i så fall ett beslut till oss på Försäkringskassan.

Du kan kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen angående din fråga.

Hälsningar
    Emil, handläggare

• rak

Skulle man kunna få någon sorts hjälp med att fylla i aktivitetsstöd blanketten kanske??

MVH

• Försäkringskassan

Hej! Du kan kontakta Kundcenter för privatpersoner på 0771-524 524 för hjälp med ifyllnad av blanketten. Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Klarar mig inte!