• Barn nr 1

Inga känningar alls - hur snabbt gick det för er som inte heller kände av något innan det var dags?

Hej, som tråden låter så är jag lite intresserad av att se om det finns något samband mellan hur lång tid förlossningen tog för er som inte hade några sammandragningar eller förvärkar innan det kom igång. 

Vilken vecka var ni i när ni födde?
    Hur lång tid tog det från första värken tills bebisen var ute?

• Svar på tråden Inga känningar alls - hur snabbt gick det för er som inte heller kände av något innan det var dags?
  • Stina31

Undrar om det finns något enkelt svar på den frågan, är ju så olika. Nu hade jag en del sammandragningar under sista månaderna men inte alls sista vecka. Att jag inte kände något alls den veckan gjorde att jag blev rätt så chockad när det startade med först två värkar, vattenavgång för att sen få krystvärkar direkt. 1tim och 15 min efter första lilla värk var bebben ute.

• Dixie

Kände inget förrän värkarna kom kl18.15, kl 21.16 är dottern född - vi hann vara på sjukhuset en timme, hon är född i v. 40

• Lena

Det tog 17h med barn ett, inga förvärkar. Det tog 15h med barn två, ganska mycket förvärkar. Gick över 7 dagar med barn ett och 6 dagar med barn två.

• Dang it

Barn nr 2 är den som kom som en raket. Slempoppen gick vid 12 tiden på dagen, men inga känningar. 02.30 samma natt går vattnet och krystvärkarna går igång direkt. Knappa 2,5 timme efter att vattnet gått är han ute. V.38+6

Barn nr 3 gick vattnet, och värkarna startade, 5,5 timme tog han. v39+3

De andra två har värkarna startat och gått upp och ner. Men sista killen jag födde nu för två veckor sen så startade det sådär krypande. Men han tog också 5,5 timmar på sig från ordentlig värkstart. v.39+4

Elias 080127 Tristan 100122 Kevin 110909 Elijah 130219
  • Barn nr 1

Det är rätt intressant att höra era berättelser... Det ser ju ut som det gått rätt fort för alla :) så håller tummarna att det gör det för mig med.. Har BF i morgon och inga känningar alls.. Förutom att det kurrar och mullrar som tusan i magen.. Det känns dock som en evighet kvar just pga av att man inte känner av några sammandragningar eller värkar..

• Molly1976

Med första barnet hade jag första värken kl 2,30 på natten, han är sedan född 13,10 samma dag. Hade inga känningar innan. Jag hade en liten blödning 1,5 vecka innan, men sen inget.

Väntar andra barnet nu.

• litensyster

1:a barnet 12 timmar från första värk. 2:a barnet en hel massa förvärkar i två dygn som visade sig vara öppningsvärkar.... Så han var ute bara de tog hål på hinnorna. 3:e barnet var ute på mindre än 1 1/2 timme från första värken.

• seandra82

jag blev igångsatt pga av havandeskapsförgiftning , jag kände inget i början alls ,utan bm på sjhuset sa att ja nu är det vanligt att man åker in man bör känna ngt men det gjorde jag inte utan det var mer när värkana kom lite mer tätare smått  . vet inte om det gör ngn  skillnad det tog 10 tim 

• Annelie 76

Jag märkte inte av nånting. Inga förvärkar och inga sammandragningar. De riktiga värkarna började på kvällen 11 dagar innan BF. Hade värkar hela natten, åkte till förlossningen vid 8 på morgonen och blev inlagd. Sonen är född vid 11 på kvällen, 10 dagar före BF. Så för mig tog det också ungefär 12 timmar från första värk till han var ute.

• Mary Jo

Nr 1 kom i 37+6 ,förlossningen tog 3 timmar från första värk. Hade aldrig nån känning.

Med nr 2 hade jag en förvärk i typ .36. Han kom i v.37+3 och det tog 25-30 min från första värk.  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Mariana 580

Nu ska vi se här.
    Jag hade en av de värre graviditetsklådorna förlossningen på falu sjukhus någonsin sett..
    Jag gick över tiden med 10 dagar.
    Efter hjälp med klådan sov jag 20 timmar i sträck och vaknade vid 09.00 med "Magkrämpor". 20 min mellanrum.
    Ringde barnmorskan som sa att det va förvärkar och att barnet antagligen då kommer om 2 dagar.. jo tjena....
    12 timmar senare hade jag värkar var 5 min. 21.oo
    03.oo blev det för jobbigt att sitta hemma och jag bad den blivande pappan att ringa sin mamma som skulle köra...
    Hon torodde väl inte det va på allvar, så hon kom 06.3o. (ja jag va tokig vid det laget)
    07.oo inne på förlossningen.
    Va öppen 6 cm och fick lustgas på direkten.
    Någon timme senare epiduralbedövning (guds gåva till födande kvinna)
    Sendan stannade det av litegrann.. =( Vanligt när man tar bedövning.
    De skulle ge mig igångsättande dropp, tog fram det på bordet och bad mig vända mig på sidan, vilket jag gjorde och PANG! där gick vattnet.... Droppet lades in i skåpet igen >.< haha. kommer ej ihåg vilken tid det va, kanske kring 14 - 15 snåret.
    Öppen 10 cm strax efter det och krystvärkarna började dyka upp ett tag senare.
    Men sonen kom inte ner i kanalen, han hade fastnat på blygbenet. Hans puls sjönk för varje värk...

Min son förlöstes med kejsarsnitt vid 20.oo snåret.

Så jag hade värkar i 35 timmar.... (!? hua)

Kunde inte sova under natten heller... så jag va vaken i över två dygn i sträck.

Nu längtar jag efter en till!!

• FemmeM

Med mitt första barn hade jag inga förvarningar förrän v 39+4 då slemproppen lossna när jag gick på toa på morgonen. Tog då på mig en nattbinda för trosskydden var slut. Tänkte inte så mkt på det då. Trodde inte nåt var på g. Man ska ju gå över tiden med första barnet så...
    Gick hem till min mormor och åt lunch senare. Efter lunch gick vi på en långpromenad, satte oss på ett utefik efteråt. När jag reste mig för att gå så kände jag hur det började rinna. Fortfarande inte en tillstymmelse av förvärk. Vattnet fortsatte sippra och tack vare nattbindan och en tröja knuten runt midjan klarade jag mig hem utan allt för mkt stirrande från folk ;) 
    Var hemma runt 16-tiden. Ringde sambo och förlossning osv och åkte in. Vid ctgn kom de första små värkarna och kanske vid 20-tiden var förlossningsvärkarna igång på riktigt. Kl 8.45 morgonen efter (v 39+5) föddes sonen :)

• Barn nr 1
    Mariana 580 skrev 2013-03-06 10:43:51 följande:
    Nu ska vi se här. Jag hade en av de värre graviditetsklådorna förlossningen på falu sjukhus någonsin sett.. Jag gick över tiden med 10 dagar. Efter hjälp med klådan sov jag 20 timmar i sträck och vaknade vid 09.00 med "Magkrämpor". 20 min mellanrum. Ringde barnmorskan som sa att det va förvärkar och att barnet antagligen då kommer om 2 dagar.. jo tjena.... 12 timmar senare hade jag värkar var 5 min. 21.oo 03.oo blev det för jobbigt att sitta hemma och jag bad den blivande pappan att ringa sin mamma som skulle köra... Hon torodde väl inte det va på allvar, så hon kom 06.3o. (ja jag va tokig vid det laget) 07.oo inne på förlossningen. Va öppen 6 cm och fick lustgas på direkten. Någon timme senare epiduralbedövning (guds gåva till födande kvinna) Sendan stannade det av litegrann.. =( Vanligt när man tar bedövning. De skulle ge mig igångsättande dropp, tog fram det på bordet och bad mig vända mig på sidan, vilket jag gjorde och PANG! där gick vattnet.... Droppet lades in i skåpet igen >.< haha. kommer ej ihåg vilken tid det va, kanske kring 14 - 15 snåret. Öppen 10 cm strax efter det och krystvärkarna började dyka upp ett tag senare. Men sonen kom inte ner i kanalen, han hade fastnat på blygbenet. Hans puls sjönk för varje värk... Min son förlöstes med kejsarsnitt vid 20.oo snåret. Så jag hade värkar i 35 timmar.... (!? hua) Kunde inte sova under natten heller... så jag va vaken i över två dygn i sträck. Nu längtar jag efter en till!!

Oj fy för värkar i 35 timmar!! Skönt att det gick bra ändå..
  • Lingu80

Födde i v. 42+0, inga förvärvar eller känningar. 21 timmar från första värk tills han var ute... Hoppas på att tvåan om ett par veckor är lite snabbare :)

• Dallis

Hade inga känningar alls..
    Från första värken tills han var ute, 3 timmar. Hade gått fortare om jag lyssnat mer på bm :)

• Dallis
    Dallis skrev 2013-03-15 23:18:56 följande:
    Hade inga känningar alls..
    Från första värken tills han var ute, 3 timmar. Hade gått fortare om jag lyssnat mer på bm :)
    Föddes i 38+2
  • Anna Hbg

Fick min första värk vid 4.30 på tisdag morgon, regelbundna värkar på tisdag fm, och min son kom till världen på lördag natt så hade en rätt så jobbig och långdragen förlossning. Hade inga känningar innan och han är född i v. 41+1

• Barn nr 1

Nu har jag själv fått uppleva min första förlossning... Min första värk kom 03.00 förra lördagen.. Då trodde jag att jag upplevt ett par smärtsamma sammandragningar bara men förstår i efterhand att det va värkar..när min man kom hem 03.45 kom värkarna var 3-6 min men då jag ringde förlossningskoordinatorn fick jag höra att det kommer dröja länge tills barnet kommer och att jag kunde räkna med 15-17 timmar innan jag behövde åka in då det var första barnet.. Så jag lade mig i badkaret och försökte slappna av medans min man sprang runt halvt panikslagen och packade väska att ta med till sjukhuset..tillslut fick jag honom att lägga sig då han stressade upp mig mer än nödvändigt.. Kl 06.00 kom värkarna med 1-3 min mellanrum och jag ringde förlossningen igen och ifrågasatte om jag behövde vänta.. Så kl. 06.30 åkte vi in till förlossningen där värkarna kom i ett och jag va öppen 3cm... Ingen vila alls :( sen gick det fort. En och en halv timme senare var jag öppen 8 cm och Pga av de täta värkarna mådde bebisen inte så bra så det blev lite akut att få ut bebisen. Så de satte en sugklocka på honom och tre värkar senare kl 10.53 förra lördagen föddes vår son..

• Dallis
    Barn nr 1 skrev 2013-03-17 17:54:41 följande:
    Nu har jag själv fått uppleva min första förlossning... Min första värk kom 03.00 förra lördagen.. Då trodde jag att jag upplevt ett par smärtsamma sammandragningar bara men förstår i efterhand att det va värkar..när min man kom hem 03.45 kom värkarna var 3-6 min men då jag ringde förlossningskoordinatorn fick jag höra att det kommer dröja länge tills barnet kommer och att jag kunde räkna med 15-17 timmar innan jag behövde åka in då det var första barnet.. Så jag lade mig i badkaret och försökte slappna av medans min man sprang runt halvt panikslagen och packade väska att ta med till sjukhuset..tillslut fick jag honom att lägga sig då han stressade upp mig mer än nödvändigt.. Kl 06.00 kom värkarna med 1-3 min mellanrum och jag ringde förlossningen igen och ifrågasatte om jag behövde vänta.. Så kl. 06.30 åkte vi in till förlossningen där värkarna kom i ett och jag va öppen 3cm... Ingen vila alls :( sen gick det fort. En och en halv timme senare var jag öppen 8 cm och Pga av de täta värkarna mådde bebisen inte så bra så det blev lite akut att få ut bebisen. Så de satte en sugklocka på honom och tre värkar senare kl 10.53 förra lördagen föddes vår son..
    Grattis till sonen!
Svar på tråden Inga känningar alls - hur snabbt gick det för er som inte heller kände av något innan det var dags?