Min vuxna syster parasiterar på mina föräldrar
Vi är tre syskon 30, 35 och 40 år gamla. Vi bor alla i samma stad som mina föräldrar, är gifta, har samma utbildningsnivå och har jobb.
Tidigare så hade vi en väldigt harmonisk familj, vi sågs ca en gång per månad för födelsdagsfika o dyl och semestrade ibland tillsammans. Min mamma hjälpte till och passade både min och min brors barn lite då och då.
När min lillasyster fick barn för 3 år sedan så ändrades allt. Dom fick en skada i sin lägenhet när hennes barn var 6 mån. Då flyttade hon, hennes man och deras barn hem till mina föräldrar. När skadan var fixad så flyttade dom inte tillbaka till lägenheten utan bodde kvar i mina föräldrars villa ytterligare nästan ett år, för det var ju smidigt att bo där + att dom kunde spara en massa pengar. För varje månad dom bodde där så åldrades min pappa typ ett år. Han orkade helt enkelt inte med att ha ett småbarn boendes i huset. Mina föräldrar var under den här perioden nästan aldrig barnvakter till min och min brors barn och dom slutade att bjuda hem oss på fika, födelsedagskalas eller middagar. Till slut så flyttade min systers familj till en större lägenhet.
Nu har min syster barnvakt 2 dagar per vecka. Både mormor och farmor är barnvakt efter fast schema. När jag eller min bror ber mamma att vara barnvakt så får vi väldigt ofta nej för att det inte passar. Vi ber om barnvakt när vi behöver det, inte enligt schema för att vara barnlediga och roa oss. Varken jag eller min bror kan få hjälp av svärföräldrar med barnpassning. Igår så bad jag för första gången på ett kvartal om barnvakt och fick nej för att mamma skulle passa min systers barn den dagen. Nu är jag jätteledsen (än en gång).
När mitt yngsta barn var två så frågade hen "vem är det där" och pekade på sin morfar. Samtidigt som min systers jämnåriga barn kallade sin mormor för sin "andra mamma".
Jag har pratat med mina föräldrar flera gånger, men mammas lösning är inte att säga nej till min syster utan att ljuga för övriga om hur mycket hon hjälper min syster (pappa försäger sig däremot).
Harmonin i vår familj är helt borta. Det är bara jag och min bror som bjuder in till kalas o dyl. Min syster och hennes barn bjuder istället in sig själva till mina föräldrar över dagen nästan varje helg. Min syster är så himla ego så henne vill jag i nuläget helst slippa träffa. Hon har tidigare sagt att föräldrar är till för att utnyttjas och tycker om något att vi övriga syskon ska utnyttja föräldrarna på samma sätt som hon gör. Pappa är så utmattad av att min systers barn alltid är där så han håller sig undan så fort det är småbarn i närheten.
Är det någon annan som har det så här? Vad ska jag göra?