• Anonym (v 28)

Vågar jag äta glassen?

Jag har en förpackning Ben& Jerry som jag köpte för någon månad sedan. 

När jag köpte den så såg det ut som om glassen hade varit smält och den var isig. Då vågade jag inte äta den. Nu har den stått 1 månad i frysen, vågar man äta den tro? Bakterier dör väl i frysen och en månad är ju länge. 

• Svar på tråden Vågar jag äta glassen?
  • tvetalan

Vad jag hört (och själv fått erfara utomlands) så är glass som smält och sedan frysts igen full av bakterier! Det är ju en av anledningarna till att man inte ska äta glass i varma länder på stranden eller så. Strömmen går, glassen smälter, strömmen kommer tillbaka, glassen fryser och säljs sedan..

• Anonym (v 28)
    tvetalan skrev 2013-03-01 12:02:49 följande:
    Vad jag hört (och själv fått erfara utomlands) så är glass som smält och sedan frysts igen full av bakterier! Det är ju en av anledningarna till att man inte ska äta glass i varma länder på stranden eller så. Strömmen går, glassen smälter, strömmen kommer tillbaka, glassen fryser och säljs sedan..
    Ja det var det jag tänkte på. Men nu har den ju stått i frysen i en månad. Borde inte allt läbbigt dött då?
  • tvetalan

Det vet jag faktiskt inte :( förstår ditt dilemma.. Slänga god glass när man är så sugen ð???

• tjej87

Äh, jag har aldrig blivit dålig av smält och återfryst glass så jag ser inga problem med att äta den :)

• tvetalan

... Det värsta som kan hända är ju att du blir dålig i magen och kräks. Men jag tror det inte är stor chans för det eftersom glassen säkert inte hann producera bakterier (den gör ju det om det är jättevarmt i omgivningen, vilket det nog inte var hos dig)

• Anonym
    Anonym (v 28) skrev 2013-03-01 12:05:21 följande:
    Ja det var det jag tänkte på. Men nu har den ju stått i frysen i en månad. Borde inte allt läbbigt dött då?
    De flesta bakterier dör ej av kyla, däremot om man hettar upp dem. Du får koka glassen, helt enkelt. Minst fem minuter
  • Anonym (v 28)
    Anonym skrev 2013-03-01 17:30:31 följande:
    De flesta bakterier dör ej av kyla, däremot om man hettar upp dem. Du får koka glassen, helt enkelt. Minst fem minuter
    Jag kastade den och gjorde en sallad på tonfisk, avokado och grönsaker istället. 

jag ville inte chansa 
  • Anonym
    Anonym (v 28) skrev 2013-03-01 18:33:59 följande:
    Jag kastade den och gjorde en sallad på tonfisk, avokado och grönsaker istället. 

jag ville inte chansa 
    Bra val.
Svar på tråden Vågar jag äta glassen?