• Anonym

Så jävla rädd.. och säkert löjlig som fan

Har flyttat till ett område där det finns mycket fästingar, med TBE. 
    Har aldrig blivit biten och har alltid varit rädd för fästingar och nu är jag LIVRÄDD.
    Jag vägrar få TBE, vill inte få hjärinflammation och bestående men resten av mitt liv.
    Dessutom är jag gravid så nån vaccination får man ju inte heller. Suck.
    Kommer inte kunna gå ut alls i sommar känns det som.
    Löjlig? Kanske, men jag vill inte bli sjuk! 

Ja undvik skuggiga träd, ängsmark, buskar, högt gräs.. men vad tusan hundarna släpar väl runt fästingar som andra galningar.. är jag säker i stadsmiljö??

Förlåt, men jag är totalt livrädd..  

• Svar på tråden Så jävla rädd.. och säkert löjlig som fan
  • Fagerlund

Katter är mycket farligar än fästingar - dom sprider Toxoplasma, en hjärninfektion.

• Fia 28

Jag bor på landet och har aldrig haft en fästing på mej som bitit fast. Nån ensaka gång har jag hittat någon på kläderna. Bor du i en stad så är du nog ganska säker.

• Victoriassecret

Jag är uppväxt på landet i fästingtätt område. Jag kan uppskatta antalet fästingbett jag haft till i mellan 50 och 100. Vid ett enstaka tillfälle hade jag 20 fästingar, varav 13 satt fast. Alltså många tillfällen att bli smittad. Jag har ALDRIG haft varken borrelia eller TBE. Vi ska minnas att inte alla fästingar bär på TBE och inte ens alla som gör det smittar när de biter. (Enligt en artikel jag läste för nåt år sen.) Så risken är med andra ord väldigt liten att bli smittad.

• Fagerlund
    Victoriassecret skrev 2013-03-01 14:24:26 följande:
    Jag är uppväxt på landet i fästingtätt område. Jag kan uppskatta antalet fästingbett jag haft till i mellan 50 och 100. Vid ett enstaka tillfälle hade jag 20 fästingar, varav 13 satt fast. Alltså många tillfällen att bli smittad. Jag har ALDRIG haft varken borrelia eller TBE. Vi ska minnas att inte alla fästingar bär på TBE och inte ens alla som gör det smittar när de biter. (Enligt en artikel jag läste för nåt år sen.) Så risken är med andra ord väldigt liten att bli smittad.

TBE och borelia finns inte, eftersom du aldrig haft det. Inte HIV eller malaria heller.
  • Aileen Allannah

Jag har haft många fästingar, men aldrig fått tbe eller borrelia. Det som gäller är att du, varje gång du varit ute och gått på gräs eller i skogen etc klär av dig naken och kollar hela kroppen. Jag känner när de kryper på mig, om det inte är de absolut minsta nymferna, förstås, och kan ta bort dem på en gång. Om du duschar så försvinner även de små.

Så snart bebisen är född så går du och ser till att bli vaccinerad, så kan du släppa din värsta skräck sen. Borrelia kan man ju inte vaccinera sig emot, men det smittar å andra sidan inte direkt heller.

• Anonym

Jo att katter sprider det vet jag och katt har jag icke.

Skönt det! Men grejen är ju att jag bor i en stad som ligger vid vattnet.. och att det finns massor med tbefästingar här helt enkelt..

Om jag bara hade fått vaccinera mig..  

• Anonym

TBE smittar ju direkt så det spelar ju ingen roll om man tar bort fästingen på en sekund eller två.. 

Varför skulle jag öppna bladet jag fick som välkomst för.. med massa information..

Och fästingar kan sitta på växter över en meter över marken.. hur nära ska man vara för att dom ska krypa över på en?  

• Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-03-01 14:26:41 följande:
    Jo att katter sprider det vet jag och katt har jag icke.

Skönt det! Men grejen är ju att jag bor i en stad som ligger vid vattnet.. och att det finns massor med tbefästingar här helt enkelt..

Om jag bara hade fått vaccinera mig..  
    Även om du vaccinerar dig så får du inte ett fullgott skydd på en gång, tror det tar ett år eller så.
  • Aileen Allannah
    Anonym skrev 2013-03-01 14:29:41 följande:
    TBE smittar ju direkt så det spelar ju ingen roll om man tar bort fästingen på en sekund eller två.. 

Varför skulle jag öppna bladet jag fick som välkomst för.. med massa information..

Och fästingar kan sitta på växter över en meter över marken.. hur nära ska man vara för att dom ska krypa över på en?  
    Men fästingen kryper runt ett tag innan den sätter sig, så du ska ju ta bort alla krypande såklart. Fästingar hoppar inte direkt, utan kryper som sagt över, och du behöver vara i direktkontakt med växten för att den ska komma över till din kropp.
  • Anonym

Så om jag bara rör mig i stadsmiljö.. aldrig är nära en buske eller ett långt grässtrå eller växt så borde jag inte bli biten? 

Jo jag vet, man vaccinerar sig i tre steg eller hur det var.. men iallafall..  

Svar på tråden Så jävla rädd.. och säkert löjlig som fan