• Livlig

Har ni smör i er ugnspannkaka?

Hej!
    Jag stod och gjorde en ugnspannkaka här om dagen och rätt var det är kommer min man in i köket och ser att jag inte har något  smält smör i själva smeten och påpekar det.  Det har jag aldrig haft och jag har ändå gjort pannkaka varje torsdag. (typ) 
    Har ni det?

Mitt recept:
    3 ägg
    1 dl vetegroddar
    5 dl mjölk
    3 dl mjöl
    salt

Hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni smör i er ugnspannkaka?
  • Pimpinellan

Nej,inget smör eller olja i den inte. Behövs inte,bara i våfflor. Men jag har bacon i min också. Drömmer

• Annelie 76

Jag har bakplåtspapper mot plåten så jag inte behöver smörja. Istället har jag en klick i smeten. Utan den klicken smakar ju pannkakan inget heller så den behövs.

• Dextrosol

Nej, men jag smälter en ganska rejä klick i plåten som får fräsa så att det är en riktigt het plåt jag häller smeten i. Då blir det godast yta tycker jag.

• Pimpinellan
    Annelie 76 skrev 2013-03-01 15:00:58 följande:
    Jag har bakplåtspapper mot plåten så jag inte behöver smörja. Istället har jag en klick i smeten. Utan den klicken smakar ju pannkakan inget heller så den behövs.

Så du tror att jag frivilligt gör och äter helt smaklös pannkaka år efter år efter år!? Man har ju salt i smeten plus jag då bacon. Det ger smak,inte att dränka den i smör!
  • tilj75
    Dextrosol skrev 2013-03-01 15:01:54 följande:
    Nej, men jag smälter en ganska rejä klick i plåten som får fräsa så att det är en riktigt het plåt jag häller smeten i. Då blir det godast yta tycker jag.
    Det var ett bra tips, det ska jag prova =)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Fia 28

Nu gör jag ugnspannkaka typ en gång vartannat år, men nej inget smör i smeten.

• spuff

Smälter smör i plåten innan jag häller i smeten. I vanlig pannkakssmet har jag dock smör.

• Fia 28
    Pimpinellan skrev 2013-03-01 14:32:31 följande:
    Nej,inget smör eller olja i den inte. Behövs inte,bara i våfflor. Men jag har bacon i min också. Drömmer
    Du äter inte pannkakan med sylt på då om du har bacon i?
  • Vickan I

Så gör vi med. Smälter smöret på plåten innan smeten. Gott och inte smaklöst!

• Pimpinellan
    Fia 28 skrev 2013-03-01 15:05:11 följande:
    Du äter inte pannkakan med sylt på då om du har bacon i?

Jo,det gör vi, hemlagad inte allt för söt sylt. Har inte jättemycket bacon heller,men lite i är gott. Mamma gjorde alltid äkta fläskpannkaka när jag var barn,oh så gott! Glad
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2013-03-01 15:07:03 följande:

Jo,det gör vi, hemlagad inte allt för söt sylt. Har inte jättemycket bacon heller,men lite i är gott. Mamma gjorde alltid äkta fläskpannkaka när jag var barn,oh så gott! Glad
    Det låter konstigt, men det kan säkert va gott =).
  • annca

Inte i smeten nej. Gör *alltid* med rejält med stekfläsk i, som först "steks" i ugnspannan i ugnen, innan jag häller i pannkakssmeten. Blir precis lagom mycket fett i pannan då.
    (Och massor av lingonsylt och lite extra örtsalt till!)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Sagolina

inte i smeten, men som flera andra skrivit så sätter jag en klick på plåten som får smälta medan ugnen värms

• tilj75

Skriver mitt recept också:
    Per plåt:
    6 ägg
    6 dl mjöl
    12 dl mjölk
    salt
    smör till plåten
    (bacon eller korv)
    Jag brukar göra två plåtar för att det ska räcka till oss.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
Svar på tråden Har ni smör i er ugnspannkaka?