• östgötetös

handavgjutning i alginat, nån med erfarenhet??

Jag tänkte försöka mig på att gjuta ett handavtryck i alginat. Men behöver råd & tips för bästa resultat, vad ska jag tänka på...? Någon som har erfarenhet av detta? Steg för steg beskrivning?

• Svar på tråden handavgjutning i alginat, nån med erfarenhet??
  • hannahenenkle

Ja, mitt tips är att inte göra det själv utan låta någon som kan detta fixa det åt dig. Det finns ett ställe kallat Pargoletti på webben som kan fixa det. De har en butik i Stockholm också dit man kan gå in och det hjälper dig att göra avgjutningar i både keramik och glas. Och de är inte lika dyra som andra som sysslar med glas. Den som inte bor i Stockholm kan ju få hjälp via webben ändå. Så här kan det se ut i keramiksom de bränner i 1020 grader  till exempel:

• fabrizia

Oj, den där kände jag inte till. Finns de i Stockholm alltså? Jag ska kolla upp det. Själv har vi krånglat med gips, trolldeg och till och med cernitlera. Gissa om cernitleran var svår att trycka i. Men när man gjorde det omvända gick det bättre. Det är verkligen svårt att få det att bli fint. För man vill ju att det ska hålla en lång tid, gärna tills barnet vuxit upp så att de kan få med sig det i vuxenlivet. Skulle jag själv ha blivit oerhört tacksam för om min föräldrar hade fixat på oss barn. Men det enda jag har kvar är gamla papper med vattenfärgsavtryck. Gulligt visserligen men det serr ju inget vidare ut. Bara kladdigt, inte som ett prydnadsföremål som man vill vissa vänne roch bekanta precis. Men det är ser ju riktigt schysst ut. Tack för tipset!

• Lina1234

Nice, en del har testat playdoo och gjutit gipset i den. Den varianten är i alla fall lite billigare.

• östgötetös

Oj glömt bort min tråd här :)

Det var inte handavtryck jag var ute efter. Det har jag redan på barnen som jag gjort själv. Funka jättebra, lejjer inte bort nått här inte ;)

Jag var mer intresserad av att gjuta av hela min hand. Jag köpte mig alginat & har gjort min hand. Blev kanoners! :)

Om jag visste hur man la till en bild här så hade jag kunnat visa den... :-/

Jag är inte så tekniskt lagd tyvärr :S

• östgötetös

Oj ser nu att jag hade skrivit handavtryck i TS, blev fel. Det var alltså inget avtryck jag skulle göra :)

• Nouvo

Kul! Det är inte lätt att fixa snygga avtryck/avgjutningar Solig

Svar på tråden handavgjutning i alginat, nån med erfarenhet??