• Anonym (ts)

Massage när man varit sjuk?

Hej,

Har blivit bjuden på spa nu i helgen, med massage. Första gången jag går på spa och massage.
    Jag har tidigare i veckan varit sjuk men anser mig nu som frisk, snuvig är jag ju än. Nu på morgonen så har jag sökt runt lite, och det ska tydligen inte vara bra att gå på massage
    Är det jättedumt med massage? Går inte avboka nu heller
    Tack på förhand {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Massage när man varit sjuk?
  • Anonym (ts)

Ingen som vet?

• Isbit

Men du är ju typ frisk så gå du.
    Det skulle jag ha gjort

• Anonym (videung)

Man ska inte ha massage om man har feber eller en aktiv infektion, men lite efterhängande snuva är knappast något att oroa sig över.

Det är mer så att om du har ont i halsen och virus i kroppen så kan massagen trigga kroppen så att det bryter ut.

• Anonym (ts)

Tack för era svar

• MassörNicklas

Nu har jag troligtvis missat att vara till hjälp för dig, men skriver för att framtida läsare i samma situation kan använda sig av det:

Videung lägger fram bra synpunkter som jag håller med. Jag vill även tillägga att det är avsevärt mer riskabelt i början av en infektion än i slutet när kroppen bara "rensar ut resterna". Med det sagt så är det inte 100% riskfritt men om du skulle våga träna lite mjukt så tycker jag du ska våga ta massage (dock på eget ansvar).

Vid början av en förkylning kan följande inträffa:
    Utöver att förkylningen kan förvärras många gånger om så kan viruset trigga igång inflammationer i kroppen och i värsta fall i hjärtklaffarna. Det sistnämnda är ej vetenskapligt klarlagt men det finns koppling mellan träning med halsvirus och hjärtklaffsinflammation(som är VÄLDIGT otäckt även de gånger man ej dör av det) som är relevant även vid massage och jag personligen vägrar att ta emot folk med halsvirus, trots en personlig inkomstförlust.

Vänligaste,
    Nicklas

• MassörNicklas

Det är även inte säkert att du blir mer sjuk överhuvudtaget. Vissa upplever t om att de blir bättre av en förkylning vid massage, men jag rekommenderar verkligen inte det. De som upplever att de blir bättre är ofta samma personer som upplever sig bli bättre av att träna när de är sjuka, vilket jag som privatperson heller inte rekommenderar.

• tompa e

Hej,
    Du undrar över massage när man är sjuk,
    man ska inte få massage när man är förkyld...

Jag är själv massör..

När du blivit frisk och feberfri kan du ta en behandling igen 

Massage är viktigt och bra för kroppen !!!

Glad Påsk !!

• Gatsjd

Jag hade gått oavsett, och absolut sett det som en del i kuren att bli frisk. Välbefinnande står högt i Ragnar här och dessutom att få gå och få underbar massage tror jag absolut inte skadar.

Jag hade dock låtit bli att googla ;)

• Anonym (Massör)

Är massör och håller med dem ovan att är du feberfri och är så frisk att du går på spa så är det ingen fara med massage.

Svar på tråden Massage när man varit sjuk?